Cuprins:
Este normal ca sistemul de evacuare al unei mașini cu motor termic să degaje fum, care încă este abia vizibil la ieșirea din evacuare. Bătăile de cap încep să apară atunci când fumul capătă o anumită culoare, ceea ce înseamnă că automobilul tău prezintă o defecţiune la nivelul motorului.
În articolul de astăzi îți vom spune care sunt cauzele și ce trebuie să faci în cazul în care mașina ta degajă un fum negru și cum trebuie să procedezi în această situație pentru a evita alte defecțiuni mai costisitoare.
De ce iese fum negru pe țeava de eșapament
Fumul de eșapament în cazul mașinilor de ultimă generație nu ar trebui să prezinte nici o culoare atunci când este degajat în atmosferă.
Gazele de evacuare trebuie să fie incolore, cu excepția zilelor geroase de iarnă. În caz de temperaturi foarte scăzute, aceste gaze se răcesc până la condensarea apei și, astfel, își face apariția aburul sub forma unui „fum” albinos, așa cum se întamplă cu respirația noastră.
La prima vedere, fumul negru nu ar trebui să fie un semnal de alarmă. Dar, atunci când fumul devine opac și cu aspect dens la țeava de eșapament, este un prim semn că motorul primește o cantitate prea mare de combustibil raportată la cantitatea de aer admisă sau că în combustibil există diverse impurități.
Din această cauză, o parte din carburant va arde doar parțial și va fi apoi eliminat sub forma fumului negru. În realitate, avem de-a face cu particule solide de carbon de dimensiuni foarte reduse care se regăsesc în gazele de evacuare.
Ce înseamnă când iese fum negru pe țeava de eșapament
Fumul negru poate apărea ca urmare a înfundării filtrului de aer din cauza căruia în motor ajunge o cantitate mai mică de aer. Alteori, acumularea de reziduuri la nivelul bujiilor poate fi, de asemenea, o cauză pentru apariția fumului negru.
De obicei, în această situație, pot apărea defecțiuni la nivelul pompei de carburant sau al regulatorului, ceea ce, de obicei, duce la creșterea presiunii în interiorul conductei de combustibil.
Fumul negru mai apare și din cauza dereglării sistemului de alimentare din cauza calității proaste a combustibilului pe care îl folosești, ceea ce duce la creșterea bruscă a consumului.
În plus, acest fum negru va crea și alte probleme, cum ar fi colmatarea convertorului catalitic sau a filtrului de particule sau contaminarea uleiului de motor din cauza carburantului în exces.
Cea mai gravă situație este aceea când motorul prezintă un nivel foarte ridicat de uzură. Din acest motiv este recomandat să nu circuli cu mașina până nu rezolvi această problemă.
Ce soluții există pentru a scăpa de fumul negru
În cazul în care mașina ta începe să degaje fum negru și gros va trebui să faci câteva verificări. Una dintre acestea vizează filtrul de aer care, dacă este înfundat, nu va funcționa la parametri optimi. De aceea, se recomandă înlocuirea lui cu unul nou, mai ales dacă nu a fost schimbat demult.
De asemenea, este posibil ca la nivelul bujiilor să se adune reziduuri. De aceea, se va face o verificare a bujiilor, iar dacă pe suprafața lor prezintă un strat de fum negru, se confirmă lipsa de aer. Soluția în acest caz este înlocuirea bujiilor.
Dacă fumul negru persistă este posibil ca sistemul de injecție să aibă de suferit, iar în acest caz va trebui făcută o verificare a injectoarelor, care este posibil să prezinte un nivel ridicat de uzură și, prin urmare, trebuie înlocuite.
Iată ce alte operațiuni ar mai trebui efectuate:
- Măsoară cu un manometru presiunea din pompa sistemului de injecție;
- Verifică dacă senzorii de oxigen funcționează corect și dacă sunt conectați în siguranță la terminale. Dacă este necesar, curăță bornele, iar dacă un senzor este defect, va trebui înlocuit;
- Dacă deții un automobil diesel activează modul de regenerare a filtrului de particule.