„Astăzi, Parchetul European (EPPO) din Cluj-Napoca (România) conduce 12 percheziţii în cadrul unei anchete care vizează funcţionari ai Administraţiei Fluvială a Dunării de Jos Galaţi (AFDJ) şi ai Autorităţii Navale Române (ANR). În cauză este vorba despre o suspiciune de fraudă legată de achiziţia a două remorchere – ambarcaţiuni puternice folosite pentru tractarea unor ambarcaţiuni şi nave mai mari – pentru Delta Dunării de Jos”, a transmis Parchetul European, într-un comunicat de presă.

EPPO precizează că trei percheziţii au avut loc în trei instituţii publice, una în judeţul Galaţi şi două în judeţul Constanţa. Alte şapte percheziţii au avut loc la domiciliile funcţionarilor publici care lucrează pentru aceste instituţii, iar două au avut loc la firme private.

„Potrivit probelor strânse până în prezent în cadrul acestei anchete, funcţionari publici din cadrul AFDJ Galaţi, în calitate de reprezentanţi ai acesteia, au obţinut finanţare europeană prin Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM) pentru achiziţionarea a două remorchere multifuncţionale. Acesta a fost rezultatul unui contract de achiziţie publică lansat în septembrie 2019, în valoare totală de 35.144.000 lei (aproximativ 7 milioane de euro)”, a mai transmis Parchetul European.

Procurorii suspectează că funcţionarii publici au prezentat documente inexacte pentru a finanţa proiectul.

„Deşi ambarcaţiunile erau destinate exclusiv navigaţiei fluviale, suspecţii au întocmit caietul de sarcini al licitaţiei pe baza caracteristicilor tehnice mai restrictive şi a cerinţelor de construcţie specifice navelor maritime. Prin urmare, tipul de ambarcaţiuni care se încadrau în criteriile din caietul de sarcini a fost foarte limitat, ceea ce a împiedicat participarea altor operatori economici la procedura de licitaţie şi, în cele din urmă, a favorizat un singur candidat”, se mai arată în comunicatul de presă citat.

Potrivit sursei citate, „în urma finalizării contractului cu societatea furnizoare, cele două remorchere au fost livrate în iulie 2021 cu un pescaj nautic mai mare decât cel prevăzut iniţial în caietul de sarcini al licitaţiei şi în contractul de achiziţie”.

„Acest lucru le-a făcut să fie adaptate exclusiv pentru Dunărea maritimă, unde adâncimea apei permite navigaţia cu un pescaj mai mare – ceea ce a făcut ca cele două ambarcaţiuni să fie inutilizabile pentru navigaţia fluvială, deoarece nu puteau tranzita rezervoarele pline ale sectorului fluvial al Dunării. Acest lucru a cauzat un prejudiciu bugetului UE în valoare de aproximativ 7 milioane de euro”, a mai transmis Parchetul European.

Urmărește-ne pe Google News