Proiectul UDMR prevede că ”funcţionarilor publici aflaţi în situaţiile prevăzute la art. 94 şi art. 95 li se aplică dispoziţiile existente până la data intrării în vigoare a prezentei legi, cu excepţia celor care au fost suspendaţi în baza art. 94 alin. (1) lit. m), care îşi reiau raportul de serviciu la 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, dacă de la data dispunerii măsurii şi până la expirarea termenului prevăzut de prezentul articol nu au fost supuşi unor măsuri privative de libertate”.
Propunerea legislativă merge la Camera Deputaților, for decizional.
Un alt proiect, semnat de PNL, a fost respins de plen, deși prevedea același lucru. Senatorul PNL Alina Gorghiu a anunțat că formațiunea nu este de acord cu acest proiect, care a fost depus ca inițiativă personală a colegului Răducu Filipescu.
Și Filipescu a anunțat în plen că nu mai susține propriul proiect. ”Pentru că eu nu pot să votez împotriva propriei iniţiative legislative, nu pot să votez nici împotriva propriului partid pentru că această iniţiativă legislativă nu corespunde liniei PNL, îmi voi rezerva dreptul de a mă abţine la acest vot”, a spus el.
În replică, UDMR și PSD au anunțat că sunt de acord cu proiectul de lege, pentru că asigură prezumția de nevinovăție a funcționarilor publici trimiși în judecată.
USR a spus că nu este vorba despre prezumția de nevinovăție, ci, din contră, suspendarea funcționarului este o decizie prin care se asigură o protecție privind o faptă de corupție.
Proiectul a fost depus de senatorii PNL Răducu Filipescu şi Mircea Cazan, de senatorul PSD Eugen Teodorovici şi senatorul UDMR Cseke Attila și prevede abrogarea articolului 94 alin. (1) litera m) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, care se referă la suspendarea din funcţie a funcţionarilor publici trimişi în judecată.
În expunerea de motive, senatorul PNL Răducu Filipescu afirma că, prin suspendare, funcţionarii publici sunt discriminaţi faţă de alte categorii de personal care îşi desfăşoară activitatea în aceeaşi instituţie publică.
„În instituţiile publice desfăşurându-şi activitatea atât funcţionari publici, cât şi personal contractual, dar şi aleşi locali, pentru egalitate de tratament, este necesară modificarea Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, în sensul abrogării art. 94 alin (1) litera m) care, prevede, pentru funcţionarii publici, suspendarea de drept a raportului de serviciu în situaţia trimiterii în judecată pentru săvârşirea unor infracţiuni de natura celor prevăzute la art. 54 litera h), ceea ce reprezintă, în opinia noastră, discriminarea funcţionarilor publici faţă de celelalte categorii de personal care îşi desfăşoară activitatea în aceeaşi instituţie publică”, susţine Răducu Filipescu, în expunerea de motive a proiectului de lege.
Parlamentarul dădea exemplu Codul muncii, care prevede suspendarea de drept a raportului de muncă doar în cazul arestării preventive, a statutului aleşilor locali, care statuează ca unică situaţie de suspendare a mandatului cazul în care acesta nu respectă declaraţia privind interesele personale în termenele prevăzute de lege, şi legea administraţiei publice locale, care stipulează că mandatul de consilier local se suspendă de drept numai în cazul în care acesta a fost arestat preventiv, nu şi în cazul trimiterii în judecată.
Citește și: Doi ani de la Colectiv. Impactul psihologic al dezastrului, analizat de specialistul Libertatea