Conform sursei citate, memorandumul va fi urmat de o ordonanță de urgență care va modifica legea achizițiilor publice. Principala prevedere ar fi aceea că pot fi excluse de la licitațiile pentru infrastructură companii provenite din țări non-UE, fără un acord cu Uniunea Europeană care să le permită accesul pe piața europeană a achizițiilor publice de lucrări.
Motivul ar fi concurența neloială a companiilor susținute de statul chinez, dar și calitatea proastă a lucrărilor.
Excluderea ar urma să aibă efecte atât asupra licitațiilor viitoare, cât și a celor în curs. Este vorba despre licitațiile pentru autostrada Sibiu-Pitești și părți din drumul expres Craiova-Pitești, lucrări în valoare de 3,5 miliarde de euro.
Urmează proiectul de OUG care va pune în aplicare memorandumul, elaborat de Secretariatul General al Guvernului (SGG) și Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP).
Firmele din China au contestat multe dintre rezultatele licitațiilor, fapt care a dus la prelungirea perioadei de proiectare și execuție și, implicit, la întârzierea proiectelor.
China nu are acord pentru licitații cu UE
Guvernul se bazează în demersul său pe un document al Comisiei Europene din 2019, care arată că pot fi excluse de la achiziții firmele din statele care nu au încheiat acorduri cu UE. China nu figurează printre acestea, dar figurează, în schimb, 19 state terțe, printre care SUA, Canada, Australia, Japonia, Israel și Moldova.
Ministerul susține că firmele din China fac lucrări de proastă calitate, nu au certificate și omologări cerute de UE, distorsionează piața prin prețuri de dumping și, de multe ori, nu au fondurile necesare pentru ducerea la capăt a proiectelor câștigate.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro