Gabriel Vockel, reprezentant adjunct al UNICEF în România, explică într-un interviu pentru Libertatea de ce este important ca toți copiii, inclusiv cei din medii vulnerabile, să aibă acces la educație în contextul pandemic.
Oficialul UNICEF subliniază că redeschiderea școlilor în siguranță trebuie să fie o prioritate pentru autorități.
Înainte să vină în România, Gabriel Vockel a lucrat în protecția copilului și drepturile omului pentru Organizația Națiunilor Unite în Burundi, Congo, Haiti, Tanzania și SUA.
– Cum vedeți începutul de an școlar în România în context pandemic?
– România nu se află într-o situație unică. Multe țări afectate de pandemie se confruntă cu provocări legate de redeschiderea școlilor în siguranță. În România, școlile se confruntă cu provocări în special în privința infrastructurii sau a instalațiilor sanitare.
Este important să înțelegem că această perioadă de criză este o bună ocazie de a reconstrui învățământul pe baze mai solide. Pentru copiii noștri, pentru viitorul României. Când vorbim despre educație, multe aspecte pot fi îmbunătățite: începând de la condițiile igienice în școli până la inovațiile tehnologice.
Primăriile trebuie să sprijine școlile
– Ce credeți despre scenariile înaintate de guvernanți pentru noul an școlar?
– Multe țări în care școlile au început să se redeschidă au aplicat o abordare etapizată, combinând predarea față în față cu orele online. Este necesară flexibilitatea deoarece, după cum am observat la nivel internațional, situația se poate schimba peste noapte.
Pentru UNICEF, redeschiderea școlilor este o prioritate. În același timp, decizia de a deschide școlile trebuie să se bazeze pe o evaluare a beneficiilor și riscurilor legate de educație, sănătate publică și alți factori socio-economici.
Gabriel Vockel, reprezentant UNICEF:
Cooperarea intersectorială este esențială între sănătate, social și educație. De asemenea, este esențial ca primăriile și consiliile județene să sprijine școlile, prin fonduri, materiale sau îndrumări, astfel încât directorii de școli și profesorii să aibă acces la cele necesare pentru a permite redeschiderea școlilor în siguranță.
Copiii cu risc de abandon școlar, mai vulnerabili în vreme de criză
– Care sunt riscurile dacă elevii nu vor merge la școală?
– Cu cât e mai lungă perioada în care copiii nu merg la școală, cu atât sunt mai expuși pierderilor de învățare. Înainte de pandemie, ne-am confruntat cu un procent inacceptabil de ridicat al analfabetismului funcțional, de 44%, la ultimele testări PISA.
România se confruntă cu un risc imens de a pierde potențialul acestei generații. Studii din întreaga lume au arătat că sporirea inegalităților și a pierderilor de învățare are un impact negativ asupra veniturilor viitoare ale copiilor.
Gabriel Vockel, reprezentant UNICEF:
În mod similar, copiii cu risc de abandon școlar au o probabilitate și mai mare de a abandona școala în perioada acestei crize.
Cadrele didactice trebuie formate, părinții, educați
– Elevii care vor fi nevoiți să învețe acasă de ce ar avea nevoie, în afară de dispozitive conectate la internet, despre care s-a vorbit destul de mult?
– Trebuie să consolidăm capacitatea cadrelor didactice de a aplica o abordare mixtă – online și fizic – a învățării, să consolidăm parteneriatul cu familiile și să oferim educație pentru părinți. Totodată, trebuie să oferim școlilor resurse flexibile, astfel încât să aplice soluții specifice în timp real.
Învățarea online, așa cum a fost făcută în ultimele luni, nu este o soluție echitabilă pentru toată lumea, deoarece nu funcționează pentru toți.
Gabriel Vockel, reprezentant UNICEF:
Este necesară elaborarea, cât mai rapid, de materiale de învățare online de calitate. Apoi, trebuie consolidată capacitatea cadrelor didactice de a sprijini procesul de învățare inclusiv pentru cei mai vulnerabili copii – din mediile dezavantajate economic, din comunitățile rome și cei cu dizabilități. Acest lucru poate contribui la eliminarea inegalităților legate de accesul la educație și la platformele digitale.
– La ce alte probleme legate de redeschiderea școlii ar trebui să fie atente autoritățile?
– Serviciile medicale destinate copiilor. O problemă esențială este imunizarea, a cărei acoperire este deja scăzută în România, existând riscul să scadă tot mai mult. De asemenea, există preocupări legate de faptul că pandemia, atât în România, cât și în alte țări, duce la o creștere a incidenței violenței împotriva copiilor și în cadrul familiilor.