UPDATEÎn urma publicării articolului, preşedintele C.O.T.A.R, Vasile Ştefănescu, a transmis că în acest moment nu s-a luat nicio hotărâre, dar că atât transportatorii, cât şi Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară Bucureşti-Ilfov au căzut de comun acord ca, de la 1 ianuarie 2019, microbuzele care fac curse în zona metropolitană să fie înlocuite de autobuze urbane.

„Nu s-a luat nicio hotârare în acest moment până nu se va dezbate, timp de două săptămâni, conform minutei. Pot să declar cu fermitate că atât noi, transportatorii privaţi, cât şi STB, cât şi această Asociaţie(n.r. – A.D.I.B.I.) am căzut de acord ca de la 1 ianuarie să nu mai circule pe aceeste trasee, între Bucureşti şi Ilfov, decât autobuze urbane. Eu nu pot să spun că s-a luat vreo hotărâre. Între Bucureşti şi Ilfov microbuzele vor dispărea, vă spun cu certitudine”, a transmis Vasile Ştefănescu.

  • Aproape un milion de persoane fac naveta zilnic între Bucureşti şi Ilfov.
  • 18 operatori privaţi asigură activitatea de transport în baza unui contract din 2008, prelungit succesiv.
  • De 10 ani, nu s-a mai organizat nicio licitaţie, deşi ar fi trebuit să aibă loc două până în prezent.
  • Pe unele rute, condiţiile de transport sunt sub limita civilizaţiei, iar pe altele, microbuzele au ajuns să ia foc în trafic.
  • R.A.T.B., denumită recent S.T.B., nu are autobuze care să preia traseele din Ilfov.
  • În 2008, R.A.T.B. a renunţat la rutele din Ilfov pentru că nu ar fi fost rentabile.
  • În transportul feroviar, spre exemplu, subvenţiile sunt acordate doar companiilor private care operează în zone slab populate.

 

de Cătălin Doscaş

UPDATE | Serviciu public pentru afaceri private. Gabriela Firea şi Marian Petrache, bani gratis pentru „rețeaua transportatorilor” din Ilfov

Transportul de persoane din zona metropolitană a Capitalei înseamnă astăzi, în mare parte, microbuze aglomerate, stricate şi murdare.

Biletul oferit călătorilor în schimbul banilor primiţi reprezintă un lucru opţional, iar de orare fixe şi timpi de ajuns la destinaţie sau staţii prestabilite nici măcar nu poate fi vorba.

S-a ajuns aici după ce, la sfârşitul anilor 2000, Societatea de Transport Bucureşti (S.T.B.)  – fosta R.A.T.B. – a renunţat la cele 68 de trasee preorăşeneşti din Ilfov.

Cele mai multe trasee au ajuns astfel să fie operate cu maxi-taxi, în premieră, de operatori privaţi.

În 2014, ar fi trebuit organizată o nouă licitaţie pentru traseele periurbane, dar aceasta a fost blocată în instanţă de către unul dintre transportatori.

În teorie, licenţele trebuie înnoite periodic, pentru a creşte competitivitatea operatorilor în vederea îmbunătăţirii serviciilor de transport pe care le oferă.

Mai exact, cu cât serviciile sunt mai de calitate, cu atât ruta este mai profitabilă pentru privatul care operează traseul.

10 ani de haos metropolitan

În luna iulie a acestui an, un microbuz plin cu oameni a luat foc pe o rută din nordul Capitalei. Din fericire, nimeni nu a fost rănit.

Incidentul reprezintă însă „excepţia care întăreşte regula” cu privire la condiţiile de transport pe rutele Ilfov-Bucureşti, în 2018.

În aceste condiţii, operatorii privaţi din Ilfov au anunţat, la începutul săptămânii, că din 1 noiembrie vor trage pe dreapta.

Principalul motiv: „nu mai există nicio autoritate care să reglementeze această piaţă”.

Mai mult, operatorii au precizat şi că nu şi-ar fi recuperat investiţia în autobuzele urbane cumpărate pentru licitaţia din 2014 şi care nu au circulat niciodată!

UPDATE | Serviciu public pentru afaceri private. Gabriela Firea şi Marian Petrache, bani gratis pentru „rețeaua transportatorilor” din Ilfov

Negocieri şi nu prea

Cu o zi înainte de protestul anunţat pe 31 octombrie, primarul general al Capitalei, Gabriela Firea, şi preşedintele Consiliului Judeţean Ilfov, Marian Petrache, reprezentanţi ai Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară Bucureşti-Ilfov (A.D.I.B.I.), s-au întâlnit cu operatorii de microbuze.

Întâlnirea a avut loc nu doar pe fondul ameninţărilor transportatorilor privați, ci şi ca urmare a unor anunţuri repetate ale A.D.I.B.I. cu privire la reîntoarcerea S.T.B. pe 67 de linii din Ilfov şi înlăturarea acestora.

„În zona București- Ilfov se vor introduce un bilet și un tarif unic pentru călători, urmând ca subvenţiile să fie acordate atât STB, cât și operatorilor regionali și celor privați, astfel încât transportul să se desfășoare la același cost și în aceleași condiții”, a fost concluzia transmisă de Primăria Generală şi CJ Ilfov la finalul întâlnirii cu reprezentanţii transportatorilor.

Şi asta nu e tot.

Preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România, Vasile Ştefănescu, a declarat pentru Libertatea că traseele ar urma să rămână în continuare la privaţi „prin încredinţare directă”!

„Nu se va face licitaţie. Nouă, celor care avem autobuze urbane, ni se poate face încredinţare directă. Şi, ulterior, putem fi băgaţi în acelaşi grup cu STB-ul. Privaţii vor rămâne în continuare pe trasee, pentru că STB-ul nu are capacitate să facă transportul Bucureşti-Ilfov în totalitate. (…) Noi avem foarte multe maşini, pentru că zona Ilfov s-a mărit. Nu mai este aceeaşi ca acum 10-15 ani. (…) STB-ul nu face faţă, iar noi ştiam treaba asta. Nu poţi să ne arunci ca pe o măsea stricată. Noi mai avem de plătit doi ani de zile la aceste autobuze urbane şi se poate face atribuire directă pentru doi ani de zile. Normal ar trebui să încheiem un contract de gestiune delegată care să înceapă de la 1 ianuarie sau 1 decembrie”, a explicat Ştefănescu.

Primarul Gabriela Firea a declarat la finalul întâlnirii că „una dintre preocupările constante ale Primăriei Capitalei este de a îmbunătăți transportul public, așa încât tot mai mulți cetățeni, atât cei care locuiesc în București, cât și cei care fac naveta din Ilfov, să renunţe la maşinile personale în favoarea transportului public”.

Subvenţia pentru privaţi, „o catastrofă”

Expertul în mobilitate urbană, arhitectul Andrei Avram, susţine că acordarea subvenţiei în aceste condiţii vine să compenseze inactivitatea şi lipsa unei prezențe de spirit a autorităţilor.

„Aici, autoritatea publică trebuie să-şi păstreze poziţia în această negociere, pentru că operatorul privat urmăreşte profitul maxim cu o investiţie minimă. Soluţia subvenţiei este o catastrofă. Face parte din această «voucher-iadă» de final de an. (…) Nu am încredere că lucrurile se vor întâmpla cum trebuie având în vedere experienţa ultimilor doi ani cel puţin”, susţine specialistul.

În cel mult două săptămâni, grupul de lucru A.D.I.B.I. – C.O.T.A.R. ar urma să vină cu un plan privind modul de atribuire a contractelor de delegare de gestiune către operatorii privați a rutelor dintre Bucureşti şi Ilfov. Tot în această perioadă se vor stabili şi rutele pe care vor intra puţinele autobuze S.T.B.

Cât priveşte subvenţia pentru transport public, cel puţin în cazul operatorilor privaţi de pe căile ferate, aceasta este acordată doar celor care operează în zone slab populate.


CITEŞTE ŞI: OPINIE / Minciunile de milioane de euro ale transportatorilor din Ilfov. O perdea de fum care ascunde, de fapt, un business de milioane

Google News Urmărește-ne pe Google News