Chiar si cele mai banale lucruri care ne inconjoara zi de zi pot deveni adevarati dusmani ai bolizilor nostri. ‘Libertatea’ a incercat sa afle care sunt dusmanii necunoscuti ai masinilor, carora daca nu le acorzi atentie ajung sa iti provoace pagube in buget.
Te-ai gandit atunci cand iti parchezi masina pe vreo bordura sau sub crengile unui pom ca o poti duce la service mai repede decat credeai? Un gainat sau un fruct cazut din copac si necuratat la timp lasa urme permanente pe vopsea.
Dupa cum ne-au explicat specialistii, parcarea masinii pentru un timp indelungat dauneaza poate la fel de mult ca si suprasolicitarea automobilului. Pentru ca in jurul nostru sunt mai multi dusmani ‘nevazuti’, care isi arata coltii adanci: ploile, grindina, chiciura si chiar gainatul de pasare. Ultimul este si cel mai aprig dusman, in opinia tinichigiilor, el ataca vopseaua cel mai rau. Constantin Boboc (31 ani) este vopsitor auto la Simpo Trans Service. ‘Domnule, o masina neintretinuta dupa cativa ani pica. Inevitabil o aduci in service. In opinia mea, nu ploaia, grindina sau chiciura sunt cei mai mari dusmani ai masinilor.
Excrementele de porumbel, printre cele mai acide
Gainatul de porumbel, asta e cel mai nenorocit pentru o masina. Dintre toate excrementele, cel de porumbel e cel mai acid si ataca lacul intr-un timp foarte scurt’, sustine Constantin. Intr-un an, din toate masinile care vin aici la vopsit, cam 20 sunt din cauza gainatilor. ‘Acum cativa ani a venit un tip cu o Berlina care avea numai pete pe capota. Gainatul, daca nu il cureti cel tarziu la doua zile, iti ataca lacul vopselei si ramane o mare pata. Omul acela avea capota plina de pete si a trebuit revopsita in culoarea originala. A durat ceva timp, insa pana la urma s-a rezolvat’, spune Constantin Boboc.
Nu numai gainatul este principala problema a soferilor. In ultima perioada tot mai des grindina sau ploile acide au distrus autoturismele mai repede decat si-ar fi imaginat cineva. Ion Dumitru (41 ani), tinichigiu auto, in cei aproape 22 de ani de munca, de cand repara caroserii, a readus la viata un mare numar de automobile. ‘Multe dintre acestea erau masini vechi, mancate de vreme, uitate fiind de proprietar intr-o parcare din fata blocului. Daca nu avea o avarie provocata de un accident, atunci era mancata de ploi acide sau lovita de grindina’, explica tinichigiul.
Cele mai frecvente probleme apar din cauza oxidarii caroseriei. Cu alte cuvinte, rugina ajunge sa ‘roada’ tabla.
De obicei astfel de probleme apar la autoturismele vechi sau la cele care sunt vopsite in conditii improprii, insa in ultima perioada tinichigiul a avut de reparat si autoturisme mai noi. ‘In general, inainte de ?T89 cand erau numai Dacii, veneau mult mai multe masini, insa am avut cateva si in ultima perioada’, povesteste maistrul.
Acum, cand fabricarea masinilor se face aproape in intregime mecanizat, iar vopseaua este realizata cu ajutorul calculatorului, nea Ion, cum ii zic colegii, are de reparat in jur de 20-30 de masini pe an. ‘S-au dus acele vremuri, insa si acum ne mai vine cate un client cu masina facuta praf de grindina. Ultima oara a venit unul cu o Dacie Break din 1997, parca. Avea plafonul aproape gaurit de grindina. Fusese la socru-sau in Moldova si l-a prins acolo prapadul. Si-a facut si cruce cand a vazut ce-a patit masina. In doua saptamani cu tot cu vopsit am pus-o pe picioare’, spune mesterul.
Acum insa, aceste probleme par a se reduce de la an la an, dupa cum afirma directorul general Simpo Trans, Nicolae Simion: ‘Nu mai e ca pe timpuri. Vopselele au devenit mai pretentioase, fiind ecologice, bazate pe apa, calitatea e alta. Folosim echipamente de mii de euro. Trebuie sa fii pregatit pentru ca factorii externi sunt cei care lucreaza, depinde de cat de pusa la punct e masina. Spre exemplu, la Berlina tabla ruginea repede’.
Daca nu este vorba de un accident, cele mai frecvente probleme ale masinilor sunt legate de oxidarea inainte de vreme a caroseriei, iar chederul de la parbriz este primul care rugineste, ne explica tinichigiul Ion Dumitru (41 ani). ‘Sigur, depinde foarte mult de ce masina are fiecare insa, daca este tinuta foarte mult in fata blocului si daca nu se circula cu ea, atunci incep problemele si apare rugina. Netratata la timp, tabla este roasa, iar masina ‘cade’ pur si simplu.
Chederele, apoi farurile, pragurile si aripile din spate sunt primele zone unde trebuie sa-ti arunci o privire. Ele reprezinta punctele sensibile la o masina, indiferent de marca’, spune nea Ion, tinichigiul cu 22 de ani de experienta.
30% din autoturisme ajung sa fie „avariate” de mizeria pasarilor
Pe Constantin Boboc (31 de ani) l-am prins in atelierul de vopsitorie, tocmai in exercitiul functiunii. Avea in lucru o masina proaspat ‘botezata’ de cateva pasari. Barbatul ii sfatuieste pe soferi sa nu-si lase ‘bolizii’ parcati prea mult timp afara. ‘Excrementele de pasare, in special gainatul de porumbel, sunt cele mai acide si iti ataca vopseaua imediat. Trebuie tinut cont si de conditiile meteorologice, considerate adevarati dusmani naturali ai autoturismelor. Nu am stat sa fac un calcul dar, estimativ, as zice ca undeva la 20-30% din masinile care vin la vopsit sunt lovite de probleme care nu au legatura cu omul, ci mai degraba cu natura’, explica vopsitorul.
Grindina, bruma si chiciura ataca foarte repede un autovehicul
Pentru a privi aceasta problema si din punctul de vedere al unui specialist, am consultat doua persoane din cadrul Administratiei Nationale de Meteorologie (ANM). Astfel, ‘grindina poate avea efecte neplacute asupra unui automobil, acest lucru depinzand de intensitatea fenomenului si de marimea grindinei. Se poate ajunge pana la spargerea geamurilor, indoirea caroseriei sau chiar, in functie de vopsea, ca aceasta sa sara’, a explicat Sorin Burcea din cadrul ANM. Din punctul de vedere al climatologului, se constata, in ultimele patru decenii, ca a crescut numarul de zile in care se produc bruma si chiciura. ‘Acestea se depun prin condensarea vaporilor pe suprafetele reci ale pamantului si ale diferitelor corpuri, implicit pe masina’, a mentionat Roxana Bojariu, climatolog la ANM.