O gară modernizată după normele europene în speranța
îndeplinirii de către România a condițiilor de aderare la Spațiul Schengen se
degradează de la o zi la alta, după ce pe ea s-a pus lacătul.

Ultimul tren de călători a circulat prin Stația CFR
Fălciu în 2010.

În același an, în decembrie, au fost demarate lucrările
de reabilitate a clădirii. Au durat până în 2011, iar recepția a fost făcută
după alți trei ani.

7.881.643 lei de lei a cheltuit în total statul român pentru reabilitarea gării.

Lucrările de modernizare din stația CF Fălciu au fost realizate pentru implementarea cerințelor Schengen, ca urmare a prevederilor Memorandumului de aderare a României la spațiul Schengen, prin care Punctul de Trecere a Frontierei Fălciu a fost prevăzut în HG 896/2008 ca punct de trecere a frontierei feroviar. Implementarea cerințelor Schengen a fost realizată în colaborare și sub supravegherea reprezentanților Ministerului Administrației și Internelor.

Oficiali CFR:

Pe lângă reabilitarea clădirii, din banii de la bugetul
de stat s-a realizat și sistemul informatic, cu tot cu serverele aferente ce au
fost interconectate la rețeua internațională de comunicații.

Și asta în condițiile în care Gara Fălciu, interconectată
la rețeaua de căi ferate române prin Stația CFR Zorleni, este punct de trecere
a frontierei cu Republica Moldova.

De altfel, prin această gară, înainte de 1990, treceau zilnic garnituri întregi de trenuri cu marfă, în special alimente, spre fostul URSS.   

”Nu este decât o paragină”

După ce s-a pus lacătul pe gară, clădirea principală a
început să se degradeze, ca orice lucru care nu este folosit.

Pe toate obiectele din interior s-a așternut praful, iar
printre liniile de cale ferată au crescut buruieni.

Ilie Ciocârlan locuiește lângă gara din Fălciu

Periodic, câte un angajat al CFR din alte stații din județul Vaslui merge să verfice la fața locului care mai e situația, după cum ne-a spus un fost salariat, care a lucrat 37 de ani în gară.

Pensionar din 1995, Ilie Ciocârlan locuiește lângă gara din Fălciu. Bărbatul spune că i se rupe inima când vede cum arată acum locul în care, pe vremuri, lucrau în jur de 250 de oameni.

Niciodată nu a fost folosită clădirea de când este făcută. S-au cheltutit niște bani aiurea. Stau doar cucuvele. Atât. S-a închis și linia, nu mai vin nici moldovenii de dincolo de Prut. Nu mai sosesc nici trenurile cu marfă care veneau pe vremuri din Bârlad. Buruienele și copacii printre linii au crescut, sunt mari. Nu este decât o paragină în gara în care lucram peste 200 de oameni. Am lucrat 37 de ani la CFR, dar nu am văzut așa distrugere ca acum. S-a distrus și în alte părți, dar nu în halul acesta. Cineva s-a folosit de niște bani, care s-au băgat în această gară. S-a pus gresie, s-au pus termopane, s-au cheltuit bani degeaba, aiurea.

Ilie Ciocârlan:

Oficialii CFR: ”Stația Fălciu nu este închisă”

Deși prin Gara Fălciu nu a mai trecut nici un tren de
călători de aproape un deceniu, reprezentanții Companiei Naționale de Căi
Ferate CFR SA susțin că stația nu este închisă.

Oficialii companiei afirmă că stația CF Fălciu este amplasată pe o ”secție de circulație neinteroperabilă”, fiind cuprinsă, la fel ca și celelalte linii din țară pe care nu mai circulă nici un tren, într-o anexă a Hotărârii de Guvern 177/2014.

În document sunt trecute inclusiv clădirile cu
facilitățile aferente din stațiile situate pe linii închise circulației
feroviare.

”Staţia CF Fălciu nu este închisă. Din anul 2010, CFR
Călători a încetat să mai opereze cu trenuri de călători pe secţia Zorleni –
Fălciu, însă, până în 2017, pe această secție de CF au circulat trenuri de
marfă ale operatorilor de transport feroviar CFR Marfă şi SC GFR SA (n.red-
fără a fi folosită infrastructura din clădirea reabilitată). Vă informăm,
totodată, că CNCF CFR SA, în calitate de administrator al infrastructurii
feroviare publice, organizează periodic, conform prevederilor HG 177/2014,
proceduri de licitație prin Bursa Română de Mărfuri (BRM), în vederea
închirierii secțiilor de cale ferată neinteroperabile, printre care și secția
Zorleni – Fălciu, astfel încât aceste servicii publice de transport să fie
asigurate de către operatorii economici autorizați pe piața feroviară”.

Soluția autorităților: podul feroviar spre Republica Moldova să devină și rutier

Deși nefuncțională de atâția ani, gara din Fălciu este
văzută de autoritățile locale ca o soluție în dezvoltarea întregii zone.

Însă, pentru aceasta, crede primarul Neculai Moraru, ar trebui ca  punctul de frontieră să fie inclus în Master Planul General de Transporturi, atât pe linie feroviară cât și auto. În acest sens, autoritățile locale susțin că au făcut numeroase intervenții la miniștrii transporturilor, dar, de fiecare dată, s-au lovit de un zid.

Primarul Neculai Moraru

Nu a fost ministru al transporturilor sau prim-ministru pe lângă care să nu fi făcut demersuri. Cea mai cinstită a fost o secretară de stat din Ministerul Transporturilor care, acum vreo doi ani, mi-a spus că degeaba mă chinui pentru că investiția nu este prinsă în Master Planul de Transporturi. O soluție viabilă ar fi ca podul de cale ferată de peste Prut care face legătura cu Republica Moldova să devină și rutier. Evident, trebuie să fie și acordul autorităților din țara vecină. Paradoxal, cei de dincolo de Prut au făcut studii de fezabilitate și întreaga investitiție ar costa 3,5 milioane de euro. Deci autoritățile de acolo sunt cu adevărat interesate, spre deosebire de cele române.

Primarul Neculai Moraru

Potrivit acestuia, realizarea podului rutier de la Fălciu peste Prut ar scurta distanța dintre capitalele București și Chișinău cu 150 de kilometri. Însă, până acest vis s-ar putea înfăptui, gara din Fălciu rămâne una a buruienilor.

VEZI GALERIA  FOTOPOZA 1 / 15

 
 

Urmărește-ne pe Google News