Dacă ai un apartament pe care vrei să-l închiriezi sau poate ai mai multe garsoniere de închiriat în Cluj sau oriunde în țară, iată ce ai de făcut, pas cu pas.
1. Ce etape trebuie să parcurg atunci când vreau să-mi închiriez apartamentul?
Închirierea unei proprietăți în România încă este o afacere riscantă. În lipsa unui cadru legislativ care să te protejeze în calitatea ta de proprietar de apartament de închiriat, este foarte posibil ca această afacere să se transforme într-o adevărată aventură, de multe ori nu cu un final fericit.
De asemenea, lipsa unui sistem informatic centralizat, care să fie accesibil atât agențiilor imobiliare, cât și proprietarilor și care să-i evidențieze pe acei chiriași cu probleme, astfel încât să nu mai poată închiria în viitor alt apartament la fel de ușor, joacă în favoarea acestora.
Imaginează-ți cum ar arată o bază de date a
chiriașilor care, în funcție de „prestația” lor din perioada când au
stat în chirie, să primească un calificativ care să-i recomande sau, din
contra, să-i îndepărteze de un alt apartament de închiriat.
Ce poți face este să îți iei un minim de măsuri de siguranță, atunci când îți
închiriezi apartamentul. Închirierea unui apartament presupune parcurgerea
următoarelor etape:
- etapa de preînchiriere
- etapa de pregătire a locuinței pentru închiriere
- colaborarea cu specialiștii imobiliari
- etapa de promovare
- etapa de vizionare
- negocierea
- finalizarea tranzacției, cu mențiunea că în cazul închirierilor de apartamente, de cele mai multe ori, ultimile trei etape se pot suprapune într-atât încât să se constituie într-una singură.
2. Cui aș putea să-i închiriez apartamentul meu? Care sunt tipurile de chiriași?
Preînchirierea reprezintă etapă de acomodare și
de conștientizare a calității de proprietar de apartament de închiriat, etapă
în care vei acumula foarte multe informații din domeniul imobiliar, dar și din
cele adiacente: juridic, bancar.
Odată cunoscute responsabilitățile legale și financiare, pasul următor îl
presupune stabilirea profilului clientului. Nu poți să ai așteptări exagerate
în ceea ce privește tipul chiriașului perfect, dacă, să presupunem, apartamentul
tău nu i se poate adresa clasei din care acesta face parte. Iată cele patru
tipuri de chiriași de pe piața imobiliară românească:
- chiriașii ocazionali, cărora li se adresează apartamentele în regim hotelier, o afacere de cele mai multe ori la limita legii, pentru că există o mare diferență între cazare și chirie
- chiriașii nefamiliști- studenți, elevi, cu pretenții scăzute, cărora li se adresează locuințe cu un grad mediu de confort
- chiriașii familiști, ce necesită, alături de condiții superioare de locuire, și facilități în zona în care locuiesc
- chiriașii reprezentanți/parteneri ai unor companii, cărora li se adresează apartamentele de protocol
În funcție de zona unde este situat apartamentul tău, de calitățile sale tehnice, de finisaje, de facilitățile oferite, vei putea să poziționezi și să adresezi oferta ta uneia sau mai multor categorii de chiriași din cele prezentate mai sus.
3. De ce trebuie să-mi pregătesc apartamentul pentru închiriere?
După ce ți-ai stabilit ținta în ceea ce
privește tipul chiriașului dorit, probabil că știi ce condiții de locuire îi
sunt necesare și specifice fiecăruia dintre ei. Indiferent de tipul
chiriașului, apartamentul tău va avea nevoie de o igienizare generală și de
reparații acolo unde este cazul, înainte de etalarea ofertei pe piață.
Costurile vor depinde de dimensiunile intervențiilor și de calitatea
finisajelor, a elementelor de mobilier și de decorațiuni interioare, a
electronicelor și a aparatelor electrocasnice cu care-ți vei dota apartamentul.
Pentru un apartament în regim hotelier, unde durata medie de ședere este foarte
scurtă, de ordinul zilelor sau cel mult săptămânilor, sunt necesare igienizări
repetate, după fiecare client, așternuturi de pat și prosoape curate, precum și
produse de igienă: șampon, gel de duș, săpun etc.
Apartamentul destinat nefamiliștilor va avea
amenajări interioare de bază, accentul punându-se în primul rând pe
funcționalitate și nu pe noutate. Și o canapea mai veche va fi în regulă, atâta
timp cât este confortabilă și nu prezintă defecte majore. Din categoria
„must have” sunt birourile și bibliotecile sau rafturile pentru
cărți. Televizorul și abonamentul la cablu nu sunt obligatorii, în schimb, o
conexiune bună la internet este.
Dacă apartamentul tău se adresează unei familii, fiind poziționat într-o zonă
ce beneficiază de facilități multiple(grădinițe, școli, parcuri, locuri de
joacă, terenuri de sport, magazine etc), atunci trebuie să fii pregătit pentru
o relație pe termen lung, pentru că familiile nu sunt dispuse să se mute de
foarte multe ori, preferând stabilitatea.
Există însă situații, și nu puține, când chiriașii familiști se află într-o fază intermediară, între o vânzare și o cumpărare, fiind nevoiți să locuiască o perioadă scurtă de 1-3 luni în chirie. Condițiile pe care trebuie să le oferi sunt însă aceleași: curățenie, obiecte electrocasnice funcționale, televizor și cablu tv, internet, obiecte de mobilier de o foarte bună calitate tehnică și estetică.
Apartamentele de protocol sunt locuințe de lux
care se adresează companiilor, servind angajaților acestora sau partenerilor de
afaceri.
Companiile preferă să contracteze astfel de locuințe pe termen lung pentru a
evita situațiile neplăcute în care, în preajma unor evenimente importante
organizate, să rămână descoperite la acest capitol. În plus ține și de
prestigiul și eticheta unei companii de renume să aibă în portofoliu astfel de
proprietăți. Finisajele și dotările acestor locuințe vor fi high-class, care
presupun costuri considerabile dar, pentru că și utilizarea lor este limitată,
uzura va fi limitată.
4. Ce chirie aș putea obține pentru apartamentul meu?
În primul rând, trebuie să știi că există mai multe tipuri de chirie lunară, pe care o poți conveni cu chiriașii tăi. Fii flexibil în ceea ce privește condițiile financiare, pentru că interesul tău ar trebui să fie acela de a-ți păstra chiriașii pentru un timp cât mai îndelungat.
- Chiria fixă;
- Chiria variabilă;
- Chiria indexabilă.
Chiria fixă presupune plata lunară a aceleiași sume de bani pe întreaga perioadă de desfășurare a contractului de închiriere, fără a ține cont de fluctuațiile importante ale pieței imobiliare în acest sector.
Foarte mulți proprietari cad în capcana
vârfurilor de sezon, încercând să obțină o chirie cât mai mare atunci când
prețurile sunt cele mai ridicate și să o păstreze la același nivel pe tot
parcursul anului. Atenție, să nu cazi și tu în această capcană! Pentru că vei
avea surpriza ca numai după câteva luni, în mijlocul iernii, chiriașii tăi să
anuleze contractul de închiriere și tu să fii nevoit să cauți alți clienți în
condițiile unei piețe situate la un nivel net inferior celui din perioada de
vârf.
Chiria variabilă este o soluție pentru cele enumerate mai
sus. Este expresia flexibilității de care și tu trebuie să dai dovadă în
relațiile cu chiriașii tăi. Astfel, poți stabili cu aceștia nivele diferite ale
chiriei în funcțiile de sezon: iarna, când cheltuielile de întreținere sunt mai
ridicate, este recomandat să accepți o chirie mai mică. La fel, vara, în
perioada vacanțelor, când oferta de pe piața chiriilor este net superioară
cererii. Acum depinde ți în ce oraș închiriezi.
Chiria indexabilă este specifică
acelor contracte de închiriere desfășurate pe perioade îndelungate. În cazul
chiriașilor parteneri/angajați ai companiilor cărora le sunt destinate
apartamentele de protocol sunt potrivite chiriile indexabile, pentru că puține
sunt companiile care închiriază aceste apartamente pe perioade scurte de timp.
De regulă vorbim de contracte pe parcursul mai multor ani, iar chiria în acest
caz se indexează în funcție de cursul valutar sau de inflație.
5. Ce înseamnă garanție? Ar fi bine să solicit așa ceva?
Garanția reprezintă un minim de siguranță pe care ți-o poți asigura, în fața unor cheltuieli neplătite sau a unor daune produse și neremediate. În general, garanția reprezintă cuantumul chiriei pe 1-2 luni și se plătește de către chiriaș în momentul semnării contractului de închiriere, urmând a fi restituită acestuia la finalul perioadei contractuale, în cazul în care toate aceste datorii au fost achitate.
Garanția este o sumă modică însă, comparativ cu valoarea bunurilor puse la dispoziție chiriașilor, dar e recomandabil să apelezi la acest mijloc de precauție, măcar pentru a-i responsabiliza pe aceștia.
6. Cum ar trebui să mă comport în cadrul etapei de vizionare?
Spre deosebire de vânzările de apartamente, în cazul chiriilor etapa de vizionare NU este foarte complexă, lucrurile putându-se finaliza chiar în cadrul acesteia, iar la sfârșitul întâlnirii să se semneze contractul de închiriere.
Astfel, în cadrul unei singure etape din
procesul de închiriere pot fi incluse alte două, vizionarea, negocierea și
finalizarea tranzacției constituindu-se practic într-una singură, unitară, fără
diferențe majore de timp, de atitudine sau de abordare.
Recomandarea este să ai o atitudine deschisă și prietenoasă, pentru ca
posibilii tăi chiriași să înceapă să se simtă ca acasă. În același timp, pune
întrebări cât mai diverse pentru a începe să-i cunoști, în
„domeniile” în care ești interesat: posibilitățile de plată, stilul
de viață, domeniul de activitate, experiențe anterioare, planuri de viitor,
etc.
Trecând la etapa de negociere, fii flexibil în ceea ce privește chiria și
modalitățile de plată, dar nu și în ceea ce privește termenele de plată și
garanția. Semnează apoi contractul de închiriere fără ezitare, dacă toate
semnele de întrebare și-au aflat răspunsurile așteptate.
7. Ce reprezintă contractul de închiriere și care sunt cele mai importante clauze ale sale?
Contractul de închiriere reprezintă o convenție scrisă între un locator (proprietar) și unul sau mai mulți locatari (chiriași), prin care locatorul se obligă să pună la dispoziție apartamentul său locatarilor pentru o perioadă limitată, în schimbul unei sume de bani (chirie) plătibilă lunar.
Spre deosebire de contractul de vânzare-cumpărare, contractul de închiriere nu trebuie autentificat la notar, dar trebuie să fie semnat în mod obligatoriu de ambele părți.
Contractul de închiriere cuprinde datele de
identificare ale părților, locator și locatar, datele de identificare ale
imobilului care constituie obiectul contractului, cuantumul chiriei lunare și
al garanției, termenele de plată, durata contractului, etc., precum și o altă
serie de clauze pe care trebuie să le tratezi cu maximă seriozitate și să nu le
omiți din contract, dacă vrei să ai un plus de siguranță.
Care sunt aceste clauze?:
- preavizul de 30-60 de zile;
- garanția, plătibilă la semnarea contractului sau la intrarea în spațiul închiriat;
- inspecție periodică pentru verificarea stării tehnice a apartamentului și a plății facturilor la utilități;
- dovada plăților și penalități pentru întârziere;
- clauza de subînchiriere;
- clauza de evacuare;
- numărul de persoane;
- neacceptarea animalelor de companie;
- procesul verbal de predare-primire (care se face atât la intrare, cât și la ieșirea din spațiul închiriat), ca anexă a contractului de închiriere, însoțit de fotografii, în care să se specifice toate bunurile (și starea acestora), date spre folosință locatarilor împreună cu apartamentul închiriat. Indexurile la apă, gaz, curent.
8. Ce documente trebuie să prezint și ce taxe trebuie să plătesc atunci când îmi închiriez apartamentul?
În momentul elaborării și semnării contractului de închiriere, în calitate de proprietar al apartamentului închiriat, trebuie să prezinți următoarele documente:
- act de identitate;
- extras de carte funciară de informare actualizat;
- certificatul energetic.
De asemenea, pentru înregistrarea contractului de închiriere la Administrația Financiară ai nevoie de:
- actele de identitate ale locatorului si locatarului;
- contractul de închiriere in 3 exemplare;
- formularul tip pentru Declarația 200 (pentru impozitul pe venit) in 2 exemplare;
- timbru fiscal.
Atunci când îți închiriezi apartamentul, există o serie de obligații financiare pe care acest proces îl presupune:
- taxa pentru eliberarea certificatului de performanță energetică a apartamentului închiriat;
- comisionul agenției imobiliare;
- impozitul anual pe veniturile obținute din închirierea de bunuri imobile.