Cuprins:
Dispariția scrisului de mână
Concret, 40% dintre elevi și-au pierdut capacitatea de a scrie de mână arată studiul Universității norvegiene.
Această tendință este observată și de profesori din alte țări, precum Turcia, și reflectă impactul profund al digitalizării și al rețelelor sociale asupra abilităților tradiționale de exprimare.
Nedret Kiliceri, profesoară universitară din Turcia, subliniază că studenții din generația Z, crescuți într-o lume dominată de ecrane și tastaturi, nu mai cunosc regulile de bază ale scrierii de mână.
„Ei vin la cursuri fără pixuri și preferă să-și folosească tastaturile pentru orice. Această schimbare face parte dintr-o conversație globală despre influența rețelelor sociale asupra limbajului scris”, explică Kiliceri.
Scrisul lor este adesea ilizibil, iar mulți dintre ei preferă să folosească dispozitive digitale pentru orice, chiar și pentru notițe simple.
„Scrisul elevilor fie înclină în jos, fie în sus pe pagină, iar scrisul lor de mână este adesea ilizibil.
În trecut, studenții erau mai obișnuiți să folosească hârtie și pix, dar acum interacționează cu ecranele și tastaturile de la o vârstă fragedă.
Scrisul lor de mână, în special în liceu și universitate, are de suferit ca urmare”, a adăugat profesoara.
Dificultăți legate de exprimarea ideilor complexe
Pe lângă pierderea abilității de a scrie de mână, tinerii întâmpină dificultăți în a formula idei complexe și coerente.
În locul paragrafelor bine structurate, aceștia preferă propoziții scurte și concise, influențați de limbajul rețelelor sociale. Stilul comunicării de pe platformele digitale, bazat pe mesaje scurte și emoji-uri, contribuie la această schimbare.
„Studenții evită propozițiile lungi și adesea nu reușesc să scrie paragrafe adecvate. Ei cred că punerea unor propoziții independente una după alta constituie un paragraf.
Elevii preferă acum să folosească cuvinte minime pentru a transmite informații de bază. Își propun să rezume ideile în doar 10 cuvinte”, adaugă Kiliceri.
Scrisul de mână este pe moarte
Și elevii admit că social media a influențat obiceiul de a scrie de mână.
Elevii înșiși admit că creșterea rapidă a rețelelor sociale le-a influențat obiceiurile de a scrie.
„Nu-mi amintesc să fi scris eseuri decât dacă este absolut necesar. Rețelele sociale au deja propriul limbaj – forme scurte și emoji. Cred că scrisul așa cum știam că este pe moarte”, spune o studentă din Turcia.
„Odinioară îmi plăcea să scriu pentru mine, dar acum nu prea fac asta. Abilitățile neutilizate slăbesc în mod natural”, a adăugat o altă studentă.
Un studiu amplu, desfășurat pe 585 de elevi din 33 de școli, confirmă amploarea problemei. Mai exact, 40% din elevi și-au pierdut capacitatea de a scrie texte de mână ca urmare a digitalizării.
Profesorii atrag atenția că această tendință poate avea efecte pe termen lung asupra educației și exprimării personale.
Elevii din generația Z, lipsiți de practica scrierii de mână și expuși constant la digitalizare, riscă să piardă o abilitate pe care umanitatea a perfecționat-o timp de peste 5.500 de ani.