Acordul este controversat deoarece, într-un moment în care Germania încearcă să se debaraseze de importurile de energie din Rusia, acesta este văzut ca o creștere a dependenței de China.

Achiziția ar putea deschide posibilitatea ca Beijingul să instrumentalizeze din punct de vedere politic o parte din infrastructura critică a Germaniei – și a Europei.

Miercuri, guvernul de la Berlin a fost de acord să permită Cosco Shipping să achiziționeze o participație de mai puțin de 25%, în loc de 35%, cât era prevăzut anterior.

Ministerul german al afacerilor economice a transmis că decizia a fost luată pentru a preveni o „investiție strategică” a Cosco în terminal și pentru a „reduce achiziția la o investiție pur financiară”.

Dacă ar trebui să i se permită sau nu companiei chineze să participe la exploatarea portului a generat o adevărată dispută politică, în contextul în care Germania se confruntă cu consecințele dependenței sale de gazele naturale rusești.

Parlamentarii din partea Partidului Verzilor și a Democraților Liberi, care au format anul trecut o coaliție de guvernare cu social-democrații lui Olaf Scholz, au criticat în mod deschis propunerea inițială săptămâna trecută. Șase ministere germane au respins-o inițial, pe motiv că grupul Cosco, care este deja cel mai mare client al portului, ar putea avea o influență prea mare.

„Motivul interzicerii (preluării unei participații mai mari) îl reprezintă existența unei amenințări la adresa ordinii și siguranței publice”, a explicat miercuri Ministerul Afacerilor Economice, precizând că pragul de 25% din acest terminal nu poate fi depășit în viitor fără un nou proces de revizuire a investițiilor.

Ministerul german a adăugat că grupul Cosco nu are voie, prin contract, să își acorde drepturi de veto asupra deciziilor strategice care privesc afacerile sau personalul terminalului.

„Cooperarea ar trebui să fie avantajoasă”

Purtătorul de cuvânt al Ministerului chinez de Externe, Wang Wenbin, a reacționat, în cadrul unei conferințe de presă, la decizia guvernului german.

„Cooperarea ar trebui să fie reciproc avantajoasă”, a declarat Wang. „Sperăm că autoritățile decizionale vor vedea cooperarea practică dintre China și Germania într-o manieră rațională și vor înceta să mai amplifice în mod nejustificat această problemă”, a precizat Wang.

Scholz, care urmează să se deplaseze în China la începutul lunii viitoare împreună cu o delegație de reprezentanți ai mediului de afaceri german, s-a declarat în favoarea acordului privind preluarea unei participații la terminalul din portul Hamburg de către Cosco, potrivit presei germane.

Ministrul de externe, Annalena Baerbock, a susținut că Berlinul trebuie să evite să repete cu China greșelile pe care le-a făcut cu Rusia.

Președintele german Frank-Walter Steinmeier a avertizat, de asemenea, că Berlinul nu trebuie să devină prea dependent de China. „Trebuie să ne învățăm lecțiile, iar învățarea lecțiilor înseamnă că trebuie să reducem dependențele unilaterale ori de câte ori este posibil, iar acest lucru se aplică în special Chinei”, a declarat Steinmeier pentru postul public de televiziune ARD, în timpul vizitei efectuate marți în Ucraina.

Agențiile germane de informații au afirmat, la începutul acestei luni, că finanțele Chinei ar putea deveni un risc pentru Germania, în special din cauza legăturilor economice puternice dintre Beijing și Moscova. În cadrul unei audieri în parlament, șeful agenției interne de informații a Germaniei, Thomas Haldenwang, a făcut o comparație cu actualele tulburări geopolitice cauzate de războiul din Ucraina, spunând că „Rusia este furtuna, iar China este schimbarea climatică”.

Cosco deține participații în alte câteva porturi europene, inclusiv în portul grecesc Pireu.

Foto: Profimedia Images

Urmărește-ne pe Google News