O linie locală feroviară, din apropierea orașului Hamburg, va funcționa exclusiv cu trenuri alimentate cu hidrogen, produse de compania franceză Alstom.
Premierul landului Saxonia Inferioară, Stephan Weil, a participat miercuri, în orașul Bremervörde, la o ceremonie de inaugurare a liniei.
Primul test comercial al noului tip de tren a avut loc pe linia dintre Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde și Buxtehude, în 2018. De atunci, câteva locomotive pe hidrogen au circulat pe calea ferată de aproximativ 100 de kilometri, dar doar alături de trenurile cu motoare diesel, care încă acopereau cea mai mare parte a călătoriilor.
„Acest proiect este un exemplu global, un exemplu remarcabil pentru o transformare de succes care este made in Saxonia Inferioară”, a declarat Weil, parafrazând sloganul „Made in Germany”, extrem de popular în politica și afacerile germane.
„În calitate de land care folosește energia regenerabilă, marcăm o altă etapă importantă în drumul spre neutralitatea climatică în sectorul nostru de transport”, a adăugat el.
Potrivit oficialilor rețelei feroviare locale din Saxonia Inferioară, proiectul își propune să economisească anual aproximativ 8 tone de emisii de CO2.
„Deținem 126 de trenuri cu motoare diesel, pe care le folosim pe diferite linii din Saxonia Inferioară”, a declarat Carmen Schwable, purtătoare de cuvânt a autorității locale de transport public LNVG.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_a30a1a85e1efe97f6bee07563b7332c4.webp)
„Nu vom mai cumpăra trenuri diesel, pentru a face și mai multe eforturi de a combate schimbările climatice. Suntem convinși că trenurile diesel nu vor mai fi viabile din punct de vedere economic în viitor”, a adăugat Schwable.
Proiectat în Franța, asamblat în Germania
Proiectul în valoare de 93 de milioane de euro a presupus proiectarea trenurilor Coradia iLint în orașul Tarbes, din sudul Franței, și asamblarea lor în Salzgitter, în centrul Germaniei.
La cercetare a contribuit și „Institutul pentru vehicule conceptuale” al agenției spațiale germane DLR.
„Indiferent de ora din zi, pasagerii vor călători pe această rută datorită hidrogenului”, a declarat Stefan Schrank, managerul de proiect la Alstom, pentru agenția de presă AFP, salutând dezvoltarea ca o „premieră mondială”.
Dezvoltatorii speră că trenurile pe hidrogen ar putea oferi o soluție cu emisii zero pentru călătoriile pe calea ferată, pe liniile care folosesc încă motorină, combustibil ce alimentează aproximativ o cincime din călătoriile cu trenul în Germania, scrie Deutsche Welle.
În cele din urmă, Schrank a estimat că numai în Germania „între 2.500 și 3.000 de trenuri diesel ar putea fi înlocuite cu modele pe hidrogen”.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_3700f504d342329b83d24f41d10cc8a7.jpg)
Trenurile Alstom au fost folosite și în alte părți ale Europei, inclusiv în Republica Cehă, iar soluțiile de transport public pe bază de hidrogen sunt prezentate din ce în ce mai des.
Două trenuri pe distanțe scurte, care folosesc hidrogenul, au fost expuse la Glasgow, în Marea Britanie, anul trecut, cu ocazia summitului privind clima.
Rusia și China se numără printre țările care au început să experimenteze cu tramvaie alimentate cu hidrogen.
Și alte companii analizează această tehnologie. Gigantul german Siemens a testat anul acesta primul său prototip de tren cu hidrogen, sperând să îl lanseze în 2024.
De ce nu se electrifică linia
Majoritatea liniilor de cale ferată importante din Europa și Germania sunt electrificate sau în curs de electrificare.
Cu toate acestea, pe liniile locale mai puțin utilizate, costurile ridicate ale electrificării nu sunt întotdeauna rentabile.
Aceste costuri pot deveni deosebit de prohibitive în cazul în care obstacole precum tunelurile și podurile necesită modificări pentru a permite instalarea rețelei.
Electrificarea căilor ferate necesită fie o a treia linie, neobișnuită pe rutele mai rurale, fie cabluri aeriene.
Aproximativ jumătate din trenurile regionale din Europa funcționează încă pe motorină.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_afe599e13b1480f5587412592c749df2.jpg)
Hidrogenul – alternativă electrică fără timp de încărcare
Trenurile Coradia iLint se alimentează cu hidrogen pur, colectează oxigen din aerul înconjurător, iar o celulă de combustie le transformă pe acestea în curent electric. Singurele produse reziduale sunt vaporii de apă și căldura, motiv pentru care dezvoltatorii vorbesc despre zero emisii.
În unele privințe, sistemul seamănă mai mult cu un motor cu combustie internă decât cu un vehicul alimentat cu baterii sau cu un tren conectat la rețeaua electrică principală, scrie Deutsche Welle.
Este cunoscut faptul că Toyota – prima companie care a avut un mare succes comercial prin introducerea mașinilor parțial eletrice – a schimbat de atunci majoritatea cercetărilor sale în domeniul mobilității, concentrându-se pe mașinile alimentate cu hidrogen.
Unul dintre avantajele percepute este capacitatea operatorilor de a alimenta vehiculul cu hidrogen la o pompă, într-un timp scurt, prin comparație cu timpul mai lung necesar pentru reumplerea unei baterii electrice.
Există încă dezavantaje în cazul hidrogenului. Deși este cel mai abundent element din Univers, acesta este aproape întotdeauna amestecat cu altele.
Extragerea hidrogenului pur rămâne costisitoare și necesită energie. Iar deocamdată, cea mai ieftină modalitate de a face acest lucru implică încă utilizarea combustibililor fosili, notează Deutsche Welle.
Dar costurile utilizării excesului de energie regenerabilă pentru a extrage hidrogenul au scăzut rapid, iar creșterile preconizate ale costurilor combustibililor fosili ar putea în curând să facă această metodă mai atractivă.
Acest lucru înseamnă însă că sectorul feroviar și al transportului public va trebui să concureze cu sectorul auto, cel al indtstriei grele și nu numai, care vor căuta să exploateze această sursă de energie în curs de dezvoltare în următorii ani.

Nic12 • 25.08.2022, 08:46
Aaa, ați scris Univers! Vaaai, sunteți bun! Nu mergeți dumneavoastră să culegeți hidrogen "icișa" la Soare? Da' să vă luați un cojoc mai gros așa, că până acolo-i frig, apoi vă coaceți, domnu' ziarist! V-aș îndruma în partea cealaltă, dar acolo e metan, și metanul vă pute, e neecologic! Apropo, metanul n-are miros...

Nic12 • 25.08.2022, 08:41
Nenea ziaristu', de ce sunteți "corect" și aveți tăria "opiniunilor" dumneavoastră publicându-mi comentariul? Nu eu spun că sunteți nepregătit, o spun chimiștii premiați cu Nobel ai omenirii! Căutați în cărțile de specialitate, nu pe wikikktpedia, unde poate scrie oricine orice, veți citi acolo care este elementul chimic cel mai răspândit, nu abundent nenea ziaristu', de pe planeta noastră! Dacă scriați din Univers, era altceva!
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_a25ef83be6cf74a4c636b5a407f5e198.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_d06bd5e6affed972a4e04d96acea21e2.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_1670b4f7a2c7f914146926dad0c1165d.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_783c1fdfdd032e30c26d61051cf523a1.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_747001f1a36aa1ca133d41195e836267.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_abb79e55a53807b7234568fd0c991b14.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_2eefc77056bd7fc4992788b1d2183224.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_350830656eba9deb8021852b62e7a660.jpg)