Cuprins:
Propunere de suspendare temporară a amenzilor
În cadrul unei declarații pentru presă, Scholz a afirmat: „Banii trebuie să rămână la firme pentru modernizarea propriei lor industrii, a propriilor companii”. Germania, cea mai mare putere auto din UE, încearcă să protejeze interesele industriei sale.
Ministrul german al economiei, Robert Habeck, a propus o soluție de compromis. El este deschis la suspendarea temporară a amenzilor pentru 2025, dacă producătorii auto își depășesc obiectivele pentru 2026 și 2027. Această abordare ar oferi companiilor mai multă flexibilitate.
„În privinţa limitelor din sectorul auto, poziţia mea este clară: Ne ţinem de aceste limite şi suntem pragmatici în privinţa tranziţiei”, a declarat Habeck după o întâlnire cu omologul său italian la Berlin.
Dificultăți în atingerea obiectivelor
Industria auto se confruntă cu provocări în atingerea țintelor ambițioase de reducere a emisiilor. Hildegard Mueller, președintele Federației constructorilor germani de automobile (VDA), a semnalat un decalaj între obiective și sprijinul politic oferit.
Cererea scăzută pentru vehicule electrice și dificultățile economice afectează progresul, în ciuda investițiilor masive. Potrivit VDA, industria auto va investi 410 miliarde de euro în cercetare și transformarea fabricilor până în 2028.
Limitele actuale și viitoare de emisii
În prezent, limita de emisii pentru întreaga flotă UE este de 116 grame CO2/km, măsurată prin procedura WLTP. Aceasta urmează să scadă la 94 g CO2/km în 2025.
Depășirea limitelor ar putea duce la amenzi semnificative de 95 de euro pentru fiecare gram de CO2/km în plus, înmulțit cu numărul de vehicule vândute. Astfel, companiile auto riscă amenzi de sute de milioane de euro.
Aceste limite mai stricte fac parte din planul UE de a interzice vânzarea de mașini noi cu motoare pe benzină și motorină din 2035. Industria auto germană caută soluții pentru a se adapta la aceste schimbări, menținând în același timp competitivitatea.