Mișcarea vine după devastatorul scandal al emisiilor ”Dieselgate”, pornit de la grupul Volkswagen.
Scandalul Volkswagen
Acesta a recunoscut în 2015 că trișa la testele de emisii cu ajutorul unui soft. Astfel, emisiile sale de noxe și dioxid de carbon sunt mult mai mari.
În afară de marca Volkswagen, în scandal au fost prinse și mărcile Audi, Seat, Skoda, Porsche, toate deținute de către Volkswagen. În total, grupul a plătit în SUA amenzi și despăgubiri de peste 20 de miliarde de dolari, pe când în Europa nu a plătit nimic. În total, Volkswagen a vândut 11 milioane de mașini cu emisii peste limită.
În România, autoritățile au fost acuzate că nu au luat partea cetățenilor astfel încât să obțină despăgubiri.
Daimler, prinsă în scandalul emisiilor
Ulterior, în scandal a fost atras și grupul Daimler, proprietarul mărcilor Mercedes-Benz și Smart. Daimler a anunțar la ultimele rezultate financiare că a pus deoparte 17,3 miliarde de dolari pentru a-și acoperi obligațiile din vânzări, garanții și procese, arată Reuters.
Ulterior, producătorii auto germani au fost acuzați că au făcut cartel la momentul stabilirii specificațiilor tehnice privind emisiile, iar acest lucru a dus ulterior la scandalul poluanților. Pe lângă Volkswagen, Porsche și Audi, în carte ar fi fost implicate și BMW și Daimler.
Germania, alături de Spania, Franța și Italia au trecut deja de termenul-limită de 30 ianuarie până la care trebuiau să trimită Comisiei Europene planurile pentru reducerea emisiilor de oxizi de azot și particule fine din atmosferă.
Orașele germane, fără diesel
Mai multe procese au fost declanșate în Germania de către activiștii mediu pentru a interzice mașinile diesel în marile orașe. Unul dintre acestea este Stuttgart, unde a fost obținută în instanță interzicerea motoarelor pe motorină, potrivit Reuters.