Acesta arată că numărul de smartphone-uri vândute la nivel global a ajuns în trimestrul al treilea la 366,6 milioane de unități, în urcare cu 3% față de cele 355,4 milioane livrate în trimestrul similar din 2016.
Marea noutate a studiului este, însă, creșterea prețului mediu. Astfel, valoarea totală a telefoanelor inteligente vândute în trimestrul al treilea din acest an a fost de 116,8 miliarde de dolari, în urcare cu 10% față de cele 106,3 miliarde din perioada similară a anului trecut.
Ei bine, în Centrul și Estul Europei s-au vândut în trimestrul al treilea 22,3 milioane de smartphone-uri, iar valoarea totală a acestora a fost estimată la 5,4 miliarde de dolari. Astfel, prețul mediu ar fi de 242 de dolari, adică 206,9 euro.
Anul trecut în aceeași perioadă se vindeau 20,5 milioane de smartphone-uri în regiune, iar valoarea totală a acestora era de 4,3 miliarde de dolari. Creșterea este de 9% la numărul de unități comercializate și de 26% la valoare. Prețul mediu de anul trecut rezultă că a fost de 209 dolari, adică 178 de euro.
Creșterea de la 178 la 206 euro înseamnă o majorare a prețului mediu de 15,79%, potrivit calculelor Libertatea.
GfK notează că producătorii de top și-au schimbat focusul de la creșterea numărului de smartphone-uri comercializate la creșterea valorii vânzărilor. Compania de cercetare dă ca exemple atât Apple și Samsung, cât și HTC, Huawei, LG, Motorola, Nokia și Sony. Adică aceste companii încearcă să obțină cât mai mult de pe urma dispozitivelor pe care le vând.
Sony a declanșat trendul, Samsung și Apple îl urmează
De altfel, Sony a inventat prima oară această strategie în urmă cu câțiva ani, urmând orientarea premium a gadgeturilor sale. Sony a fost primul producător care a prezentat un smartphone cu ecran 4K.
În acest an, atât Apple, cât și Samsung au prezentat telefoane din gama super-premium. Mai întâi, Samsung a prezentat modelul Galaxy Note 8 la prețuri între 930 și 960 de dolari.
Apoi, Apple a prezentat iPhone X, care are un preț de pornire de la 999 de dolari, în vreme ce anumite versiuni ale iPhone 8 Plus le ajung și ele.
Ulterior, și Huawei – al treilea producător mondial de smartphone-uri – a prezentat gama Mate 10, Mate 10 Pro și ediția Porsche Design, aceasta din urmă având prețuri chiar și mai mari.
De ce se scumpesc telefoanele?
Și acum ajungem la întrebarea de ce se scumpesc telefoanele? Ei bine, o primă explicație este faptul că acestea dispun de funcții noi, procesoare și ecrane mai bune. Iar acestea fiind noi, au un cost mai mare de producţie.
Acest lucru este valabil de regulă la tehnologii noi, precum Face ID de la Apple sau ecranele AMOLED de la Samsung, care sunt cele mai bune de pe planetă.
O altă cauză o constituie, însă, criza memoriilor. În acest moment, cererea este mai mare decât oferta atât în domeniul memoriilor RAM, cât şi a celor NAND, folosite pentru stocare. Astfel, producătorii de smartphone-uri trebuie să plătească mai mult. Principalul câștigător al acestei crize a componentelor este Samsung, cel mai mare producător de memorii din lume, dar și Toshiba, grupul coreean SK Hynix și cel american Micron Technology.