În cazul în care răspunsul primit nu este unul clar, aceasta spune că românii se pot adresa ANRE și altor instituții sau pot merge în instanță.

ANRE a realizat un ghid pentru clienții care suspectează probleme în privința facturilor:

  • să încheie o convenție de consum cu furnizorul de energie electrică/gaze naturale
  • să solicite citirea lunară a contorului
  • să verifice dacă facturarea s-a efectuat potrivit indexului transmis
  • să verifice în contract perioada în care trebuie transmis furnizorului indexul și să transmită datele prin autocitire pentru a evita facturarea unui consum estimat şi ulterior regularizarea acestuia
  • să verifice dacă facturarea s-a efectuat potrivit indexului transmis
  • să nu ignore notificările transmise de furnizorul de energie privind modificarea condițiilor contractuale, în special modificarea prețurilor/tarifelor.

Dacă aceste modificări nu respectă condițiile prevăzute în contract (preț fix pe o anumită perioada de timp), clientul final are dreptul să sesizeze ANRE sau alte instituții care au atribuții în acest sens, chiar și instanța de judecată.

ANRE:

ANRE mai arată că, în cazul în care regularizarea arată că a plătit cu mai mult de 100 de lei în plus, atunci furnizorul este obligat să restituie banii în 5 zile de la data facturii de regularizare. Sumele aflate sub această valoare vor fi compensate în facturile următoare.

Dumitru Chirită, președinte al Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) | Foto: Hepta

Controale la marii furnizori

ANRE a mai anunțat că a demarat controale la furnizori pentru a vedea dacă au respectat legea la emiterea facturilor.

Pe partea de energie electrică sunt controlați Electrica Furnizare, CEZ Vânzare, Enel Energie, Enel Energie Muntenia, E.ON Energie, Hidroelectrica și Tinmar Energy.

Pe partea de gaze sunt derulate controale la Engie, E.ON Energie, Enel Energie, Enel Energie Muntenia, Premier Energy, Energia Gas & Power și Gaz Vest.

Controalele vin în contextul în care Virgil Popescu, ministrul energiei, a declarat că a primit sesizări că mai mulți furnizori nu au aplicat plafonarea și compensarea facturilor la energie și gaze.

Aceasta este în vigoare de la 1 noiembrie până la 31 martie.

Popescu a spus că a cerut Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) să verifice modul de facturare.

Ministrul a declarat că așteaptă raportul ANPC pentru a vedea ce furnizori își respectă obligațiile legale.

Oficialul a declarat că furnizorii care nu au inclus plafonarea și compensarea vor fi obligați să refacă facturile.

Noi măsuri de la 1 aprilie

Premierul Nicolae Ciucă a anunțat ieri reducerea TVA la energie de la 19% la 5% începând cu 1 aprilie și eliminarea din facturile populației a taxei de cogenerare și a certificatelor verzi.

Noua schemă a fost anunțată în contextul în care plafonarea și compensarea expiră la 31 martie.

Foto: 123rf

 
 

Urmărește-ne pe Google News