Dialogul a fost purtat prin intermediul stațiilor radio chiar înaintea accidentului feroviar din Grecia. În discuția cu mecanicul se aude cum șeful de gară permite trenului de pasageri care mergea de la Atena la Salonic, prin Larissa, să își continue călătoria pe linia din stânga, pe care venea trenul de marfă.
Este neclar dacă șeful de gară știa că pe această linie venea trenul de marfă.
Un semaforul roșu menționat în conversație – care ar fi trebuit să semnaleze o problemă – nu a părut să-i îngrijoreze pe interlocutori, deoarece sistemul de semaforizare nu funcționa de fapt pe acea porțiune – una dintre problemele sistemice invocate de sindicaliștii feroviari, scrie To Vima.
Autoritățile l-au arestat între timp pe șeful de gară din Larissa, un bărbat în vârstă de 59 de ani, care a negat inițial orice eroare și a pus accidentul pe seama unei defecțiuni tehnice. Potrivit relatărilor presei elene, el și-a recunoscut ulterior eroarea în fața procurorilor.
Potrivit Kathimerini, bărbatul fusese numit în funcția de șef de stație abia în urmă cu câteva luni, după un scurt program de pregătire.
Cel puțin 46 de oameni și-au pierdut viața, mulți dintre ei tineri studenți care se aflau în trenul de pasageri ce mergea de la Atena la Salonic. Bilanțul ar putea crește în continuare, a avertizat presa elenă.
„Pornește, pornește!”
Ce au discutat șeful de gară și mecanicul trenului, înainte de tragedie:
Mecanic: Larissa este pe recepție?
Șeful de gară: Sunt pe recepție. Numărul 47, treci de semaforul roșu către următorul semafor de intrare în Poros.
Mecanic: Vasilis, pornesc?
Șeful de gară: Pornește, pornește!
Mecanic: Recepționat, o seară frumoasă!
Potrivit ziarului Kathimerini, trenul de pasageri fusese dirijat pe linia pe care circula trenul de marfă în urma unei defecțiuni a infrastructurii locale.
Cu toate acestea, alți mecanici de tren care au vorbit cu presa greacă ulterior au spus că, după localitatea Larissa, ambele linii funcționau, iar șeful de gară ar fi trebuit să readucă trenul de călători pe linia sa obișnuită.
De ce nu a făcut-o rămâne de stabilit.
O convorbire dintre șeful de gară și angajatul feroviar care ar fi trebuit să schimbe macazul pentru ca trenul de pasageri să revină pe linia sa dezvăluie o posibilă cauză, scrie To Vima. În această scurtă discuție, șeful de gară a dat angajatului ordinul de a nu schimba macazul în linie dreaptă, deoarece un tren local avea nevoie de schimbat linia.
Angajatul s-a conformat, iar macazul nu a mai fost schimbat.
Angajat feroviar: Vasilis, schimb înapoi?
Șeful de gară: Nu, nu, lasă-l, pentru că 1564 e pe drum.
Angajat feroviar: Recepționat. Îl las pe diagonală.
Potrivit declarațiilor președintelui Federației feroviare panelenice, Yiannis Ditsas, cele două trenuri s-au deplasat pe aceeași cale ferată timp de 12 minute, fără un sistem de avertizare sau de evitare a coliziunii.
Un sistem nefuncțional
Eroarea umană ar fi doar o parte a problemei. Un reprezentant al companiei Hellenic Train a declarat pentru Kathimerini că sistemul electronic ce ar trebui să monitorizeze în timp real poziția trenurilor în rețeaua feroviară – și să prevină astfel eventualele erori umane – nu funcționa.
Ministrul transporturilor din Grecia și-a prezentat demisia miercuri, la doar câteva ore după accident. Kostas Karamanlis a admis „eșecurile de lungă durată” ale autorităților de a repara un sistem feroviar despre care el a spus că nu este adaptat pentru secolul XXI.
Sindicaliștii feroviari au spus și ei că deficiențele liniei de cale ferată Atena-Salonic erau cunoscute de ani de zile.
Potrivit informațiilor, la cinci ani după ce operatorul feroviar grec TrainOSE a fost vândut către Ferrovie Dello Stato Italiane și a devenit Hellenic Train, sistemele de siguranță de pe linia Atena-Salonic nu au fost încă complet automatizate.
Într-o scrisoare deschisă de luna trecută, personalul feroviar avertizase că sistemele de siguranță a căii ferate sunt incomplete și prost întreținute.
Un supervizor însărcinat cu siguranța feroviară și-a dat demisia anul trecut, avertizând că modernizările aflate în așteptare din 2016 sunt incomplete și că trenurile care circulă cu viteze de până la 200 de kilometri pe oră nu mai sunt sigure.
În semn de protest, lucrătorii feroviari plănuiesc să intre în grevă joi față de ceea ce ei spun că este o neglijare a căilor ferate. „Durerea s-a transformat în furie pentru zecile de colegi și pentru concetățenii morți și răniți”, a declarat sindicatul lucrătorilor.
Proteste furioase au izbucnit la Atena și în alte orașe miercuri, mulți greci criticând dur autoritățile și considerând că tragedia ar fi putut fi evitată.
Manifestanții s-au ciocnit cu poliția în fața sediului central al societății feroviare Hellenic Train din Atena – compania responsabilă de întreținerea căilor ferate din Grecia, scrie BBC.
Proteste au avut loc, de asemenea, în Salonic și în orașul Larissa, în apropierea locului unde s-a produs dezastrul de marți noapte.