Şi uite că am ajuns şi aici…la finalul clasei a 12-a şi mai mult numărând zilele până la începerea examenului de bacalaureat. Nu doar că marcăm terminarea unei perioade mult iubite şi foarte solicitante din punct de vedere al dezvoltării noastre cognitive, al personalităţii şi al devenirii unui individ diferenţiat în calea spre autonomie şi responsabilitate personală, dar avem şi de trecut examenul ce va fi rezultatul pregătirii din perioada liceului din punct de vedere al cunoştinţelor dar şi din punct de vedere al aşteptărilor noastre şi ale celorlalţi.
Presiunea momentului, neimplicarea din timp, teama sau poate lipsa de conştiinciozitate ori de siguranţă în ceea ce priveşte desfăşurarea perioadei ce urmează ne fac să ignorăm câteva aspecte care near putea salva de la un impas în pragul examenului. Aşadar, ai putea evita următoarele:
Să începi prea târziu să te pregăteşti
Faptul că ai început prea târziu să te pregăteşti este o greşeală frecventă în rândul adolescenţilor care dau Bac-ul. La început de clasa a 12-a, numărăm lunile şi ne dăm seama că “avem destul timp”. În realitate, nu este deloc aşa. Până la începutul clasei a 12-a, învăţăm pentru a lua o notă, pentru a ne păstra poziţia în clasă, pentru a ne mulţumi pe noi şi pe ceilalţi sau pur şi simplu pentru a ne asigura că mergem mai departe cu grupul. Examenul de bacalaureat presupune să ne putem folosi toate cunoştinţele acumulate până acum. Aşadar, avem nevoie să acumulăm informaţiile din ultimul an dar avem nevoie şi de timp să reevaluăm, integrăm şi să putem transpune în rezolvarea cerinţelor felul în care ne-am pregătit. Trebuie să ne mobilizăm şi să tratăm situaţia cu seriozitate încă de la început. Nu trebuie să ne facem iluzii crezând mereu că “avem timp”. Însă acum, când mai este atât de puţin, încă puteţi să revedeţi părţile care vă lipsesc şi cu multă concentrare şi determinare veţi putea începe examenele cu mai multă încredere.
Ne blocăm în ceea ce ştim deja
Mulţi cădem în plasa de a repeta de o mie de ori ceea ce ştim deja. Ştim că dorim să fim siguri că ceea ce am învăţat s-a fixat bine în memoria noastră sau ne creăm rezistenţe pentru a amâna ceea ce nu ne place sau ni se pare greu ori pur şi simplu nu reuşim să ne explicăm. Avem nevoie pentru a întări sentimentul de încredere dat de lucrurile ştiute şi de acoperirea cunoştinţelor mai puţin ştiute.
Să cumpărăm din ce în ce mai multe cărţi
“Cum să înveţi pentru Bac?”, “Învaţă pentru Bac eficient”, “Subiecte de Bac rezolvate” sunt doar câteva dintre titlurile cărţilor pe care elevii le cumpără. Opriţi-vă din a cumpăra cât mai multe cărţi, deoarece nu vă vor ajuta să învăţaţi mai repede sau mai consistent. Numărul cărţilor pe care îl aveţi acasă nu este direct proporţional cu nota pe care o veţi lua. Cea mai bună carte este cea pe care o începeţi şi pe care reuşiţi să o parcurgeţi până la final.
Să confunzi învăţatul cu memoratul
Din păcate, de multe ori, nu ne creăm un sistem corect de învăţare care să permită acumularea de informaţii, dar pe care să le putem folosi apoi in sisteme care să permită şi creativităţii manifestarea. Şi începem să memorăm pagini întregi dintr-o carte care nu ne vor ajuta când vom fi “faţă în faţă” cu subiectul de bacalaureat, deoarece este posibil ca presiunea momentului să ne împiedice să ne mai aducem aminte. A învăţa implică şi a înţelege, pe când memoratul implică doar reproducerea unor cuvinte pe care nu le-am trecut prin filtrul personal pentru a le putea integra şi folosi în orice situaţie. Dacă totuşi aveţi un sistem care se bazează pe memorare, încercaţi din timp să vă creaţi scheme de lucru care să permită organizarea cunoştinţelor.
Să nu ai un plan
Pentru a începe să învăţăm avem nevoie de un plan de studiu şi, mai ales, de un obiectiv pe care să-l obţinem în urma parcurgerii lui. Astfel ne putem crea un program pe care să-l respectăm, având grijă de ceea ce ne propunem, deoarece organizarea şi capacitatea noastră de concentrare plus cererea de ajutor atunci când este nevoie pot face ca promovarea examenului să devină ceva mai uşor de atins.
Fie că vă regăsiţi sau nu în urmarea acestor posibile greşeli sau, din contră, sunteţi cei care se află în situaţia contrară, nu uitaţi să aduceţi cu voi în zilele de examen şi propria personalitate cu încredere în ea!
Calendar BACALAUREAT 2017
Calendar Bacalaureat 2017 – sesiunea iunie-iulie 2017
22 – 26 mai 2017: Înscrierea candidaţilor la prima sesiune de examen
26 mai 2017: Încheierea cursurilor pentru clasa a XII-a/ a XIII-a
6 – 7 iunie 2017: Evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română – proba A
8 – 9 iunie 2017: Evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă – proba B
9, 12 – 13 iunie 2017: Evaluarea competenţelor digitale – proba D
14 – 16 iunie 2017: Evaluarea competenţelor lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională – proba C
26 iunie 2017: Limba şi literatura română – proba Ea) – probă scrisă
27 iunie 2017: Limba şi literatura maternă – proba Eb) – probă scrisă
28 iunie 2017: Proba obligatorie a profilului – proba Ec) – probă scrisă
30 iunie 2017: Proba la alegere a profilului şi specializării – proba Ed) – probă scrisă
5 iulie 2017: Afişarea rezultatelor (până la ora 16:00) şi depunerea contestaţiilor (orele 16:00 – 20:00)
6 – 9 iulie 2017: Rezolvarea contestaţiilor
10 iulie 2017: Afişarea rezultatelor finale
Calendar Bacalaureat 2017 sesiunea august-septembrie 2017
11 – 14 iulie 2017: Înscrierea candidaţilor la a doua sesiune de examen
27 iulie 2017: Înscrierea candidaţilor care au promovat examenele de corigenţe
21 august 2017: Limba şi literatura română – proba Ea) – probă scrisă
22 august 2017: Limba şi literatura maternă – proba Eb) – probă scrisă
23 august 2017: Proba obligatorie a profilului – proba Ec) – probă scrisă
24 august 2017: Proba la alegere a profilului şi specializării – proba Ed) – probă scrisă
25, 28 august 2017: Evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română – proba A
28 august 2017: Evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă – proba B
29-30 august 2017: Evaluarea competenţelor digitale – proba D
30 – 31 august 2017: Evaluarea competenţelor lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională – proba C
1 septembrie 2017: Afişarea rezultatelor (până la ora 16,00) şi depunerea contestaţiilor (orele 16:00 – 20:00)
2 – 5 septembrie 2017: Rezolvarea contestaţiilor
6 septembrie 2017: Afişarea rezultatelor finale
SUBIECTE și BAREM DE CORECTARE EDU.ro – BACALAUREAT 2017 sesiunea IUNIE – IULIE 2017
Modele de subiecte pentru Bacalaureat 2017 la Certificare competențe
Modele de subiecte A Competenţe lingvistice Limba română
Modele de subiecte B Competenţe lingvistice Limba maternă
Modele de subiecte C Competenţe lingvistice Model Limba engleză
Modele de subiecte C Competenţe lingvistice Model Limba franceză
Modele de subiecte C Competenţe lingvistice Model Limba germană modernă
Modele de subiecte C Competenţe lingvistice Model Limba ebraică modernă
Modele de subiecte C Competenţe lingvistice Model Limba italiană
Modele de subiecte C Competenţe lingvistice Model Limba japoneză
Modele de subiecte C Competenţe lingvistice Model Limba portugheză
Modele de subiecte C Competenţe lingvistice Model Limba rusă modernă
Modele de subiecte C Competenţe lingvistice Model Limba spaniolă
Modele de subiecte C Competenţe lingvistice Model Limba turcă modernă
Modele de subiecte D Competenţe digitale
Modele de subiecte pentru Bacalaureat 2017 la probele scrise
Modele de subiecte E.a) Limba şi literatura română
Modele de subiecte E.b) Limba şi literatura maternă
Modele de subiecte E.c) Matematică
Modele de subiecte E.c) Istorie
Modele de subiecte E.d) Anatomie – Biologie
Modele de subiecte E.d) Chimie
Modele de subiecte E.d) Fizică
Modele de subiecte E.d) Geografie
Modele de subiecte E.d) Informatică
Modele de subiecte E.d) Socio-umane
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro