„Părțile au convenit ca pentru perioada următoare să se agreeze ca soluție creșterea salariilor tarifare cu indicele de creștere a prețurilor de consum pentru anul 2022, în condițiile aprobării cadrului legal și financiar. (…) Părțile s-au angajat să identifice constant soluții pentru aplicarea statutului personalului feroviar, sens în care vor fi organizate întâlniri periodice”, a citat Alin Șerbănescu dintr-un comunicat comun agreat de minister și sindicate.
El a precizat că suma exactă cu care vor crește salariile va fi stabilită în urma calculării indicilor pentru că ei se raportează la nivelul anului 2021.
În total, 261 de trenuri au fost afectate de greva angajaților. Autoritățile au intervenit pentru un grup de copii care au rămas blocați în județul Călărași, după ce trenul Constanța-București s-a oprit într-o gară.
„Copiii care au rămas blocați în stația din județul Constanța au fost recuperați. Nu ne oprim aici, toți pasagerii fie vor pleca în continuare cu trenul ori vor fi transportați către destinație în funcție de situația respectivă cu autocare. Au fost 261 de trenuri blocate, așteptăm în acest moment ca toate aceste trenuri să fie puse în circulație”, a declarat Alin Șerbănescu.
Tot traficul feroviar a fost dat peste cap de greva ceferiștilor. Trenurile au înregistrat întârzieri și de peste șapte ore, iar numeroase persoane au fost nevoite să caute soluții pentru a-și continua călătoriile în condițiile în care trenurile în care se aflau s-au oprit în gări.
Unii călători ai unui tren care a plecat din Ploiești și s-a oprit în gara Dâmbu, aflată la marginea orașului, au coborât și au plecat pe jos pe calea ferată.
„Ne-a dat jos la Dâmbu și ne ducem pe jos la Ploiești. Ia, uitați, lume frate. Să nu vă mai duceți cu trenul la Ploiești, vă duceți cu microbuzul acum”, a comentat un călător, care a postat un clip pe Facebook, în care se vede cum mai mulți oameni merg pe calea ferată.
O situația similară s-a întâmplat și într-un tren care a plecat din Cluj dimineață și a rămas blocat în gara din Dej. „Am plecat din Cluj la 9:35 și se presupunea că în seara aceasta trebuia să ajung acasă în Vaslui, undeva în jurul orei 19:50. Undeva la prima stație la care am oprit ni s-a spus că este o întârziere. Am fost anunțați doar că e o grevă spontană și ni s-a transmis că poate trecem Carpații cu bine”, a declarat o studentă care se află în tren pentru Libertatea, în jurul orei 14.30, când garnitura încă se afla în gara din Dej.
Ea a spus că a mai mulți călători care se aflau lângă ea au coborât din tren și au plecat să caute alte mijloace de transport.
Tabela de informații din Gara de Nord a afișat întârzieri uriașe. Trenul care trebuia să vină de la Târgu Joi avea o întârziere de 7 ore. La fel ca și cel care trebuia să vină din Constanța. De asemenea, un tren care trebuia să plece din Brașov afișa cu o întârziere de 360 de minute, adică șase ore. Iar trenul care pleacă spre Aeroport are o întârziere de 300 de minute, adică de 15 ori mai mare decât durata călătoriei, care e de aproximativ 20 de minute.
Motivul pentru care angajații CFR au declanșat protestul spontan
Angajații CFR care se ocupă cu repararea locomotivelor au declanșat, luni dimineață, o grevă spontană, nemulțumiți de înghețarea salariilor. Liderul sindicaliștilor Rodrigo Maxim a anunțat că 1.500 de angajați participă la protest.
„Cei intrați în grevă au salariul minim, nu înțeleg de ce oameni calificați nu pot să își mai asigure existența. Toate prețurile au crescut, facturile cresc, iar ei nu mai au cu ce să le plătească. Toți CFR-iștii sunt în unități între 8 și 10, așteaptă un comunicat de la ministrul transporturilor, în care să li se explice de ce s-a abandonat transportul feroviar în România”, a declarat Rodrigo Maxim, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, luni dimineața, în direct la Digi24.
În replică, ministrul transporturilor a anunțat, pe Facebook, că i-a chemat pe liderii sindicali la discuții. El a explicat că nu există resurse pentru creșterea salariilor angajaților. „Dacă am mări cu 10% salariile în acest moment, impactul este undeva la peste un miliard”.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro