UPDATe ora 18.50 Joi a avut loc loc la Ministerul Transporturilor (MT) o primă discuție a membrilor Guvernului României cu reprezentanți ai platformelor sociale de ridesharing, la solicitarea acestora.
Întâlnirea a avut loc în contextul în care Guvernul României este interesat de crearea unui cadru legislativ pentru buna funcționare a acestor furnizori și pentru siguranța cetățenilor, beneficiari de astfel de servicii online.
”Guvernul dorește să definească corect toate opțiunile de mobilitate urbană existente și, în consecintă, să asigure o aplicare echitabilă a legii”, a anunțat Ministerul pentru Dialog Social.
Partea guvernamentală și-a arătat deschiderea pentru o cât mai bună reglementare a tehnologiilor moderne în vederea dezvoltării afacerilor digitale în România, conform Programului de Guvernare 2017-2020. În acest sens Executivul a avizat favorabil proiectul de Lege privind economia de acces, aflat în dezbatere parlamentară.
La rândul lor, în cadrul discuției, reprezentanții platformelor sociale de ridesharing au subliniat faptul ca prestarea acestor servicii sociale nu intră sub incidența Legii nr. 38/2003, privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere, și au propus ministerelor prezente la întâlnire continuarea discuțiilor cu privire la elaborarea cadrului normativ, în conformitate cu practicile existente în Uniunea Europenă.
Reprezentanții Executivului și-au exprimat deschiderea pentru existența unui dialog constant între toate părțile implicate, privitor la reglementarea serviciilor de ridesharing, dar și la alte subiecte de interes pentru aceștia.
La discuție au participat Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, Ministrul Consultării Publice și Dialogului Social, Gabriel Petrea, Ministrul Comunicațiilor și Societății Informaționale, Augustin Jianu și reprezentanți din cadrul Ministerului Afacerilor Interne (MAI) și Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene (MDRAPFE).
Premierul a afirmat că Ministrul pentru Dialog Social s-a întâlnit cu reprezentanţii UBER, după ce, în urmă cu o zi, discutase și cu reprezentanții taximetriștilor care au protestat în Piața Victoriei.
”Nu Guvernul rezolvă chestiunile care ţin de autorizaţii, de Ilfov, de Bucureşti. În schimb, înţeleg nemulţumirile legate de anumite reglementări din lege, dar cred că dezbaterea publică e cea mai bună. A plecat o propunere de la Ministerul Transporturilor spre avizare către celelalte ministere. Eu le-am cerut, după ce am văzut minuta cadru semnată de ministrul Petrea cu cei de care vorbeam, să se facă dezbatere şi în niciun caz nu dăm ordonanţă. Facem un proiect de lege”, a spus Grindeanu, la Parlament.
Întrebat dacă l-a luat prin surprindere protestul taximetriştilor de miercuri, şeful Guvernului a răspuns „Da”. El a spus că, din cauza protestului, a fost obligat să îl primească pe prim-ministrul Georgiei, Giorgi Kvirikashvili, la Salonul Oficial al Aeroportului „Henri Coandă” şi nu în curtea Palatului Victoria.
„În mod normal, primirea trebuia să fie în curtea de la Guvern. Ieri a fost un protest al taximetriştilor pe diverse teme, unele care chiar nu au legătură cu Guvernul, dar, având în vedere că vorbeam de o primire oficială, lucruri care ţin de protocol de stat între cele două ţări şi care au fost convenite, am considerat necesar să mut această ceremonie la aeroport, Primăria Municipiului Bucureşti dând autorizaţie în acea perioadă exact în faţa Guvernului”, a spus Sorin Grindeanu, despre vizita oficială efectuată de premierul Georgiei în România.
Taximetriștii dau în judecată companiile care au dezvoltat aplicațiile de taxi Star și Clever. Pe lângă disputa cu Uber, COTAR a mai deschis un front, în justiție, împotriva companiilor ce au dezvoltat celebrele aplicații mobile.
Un amplu protest al transportatorilor a avut loc, miercuri, în fața sediului Guvernului.
Ministrul Gabriel Petrea a promis ca guvernul va schimba legea taximetriei pentru a opri protestul de ieri al șoferilor de taxi și de microbuz.
Astfel, conform protocolului, aplicația Uber ar urma să fie avizată de fiecare primărie pentru ca șoferii serviciului să-și mai desfășoare activitatea. Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) cerea autorizarea Uber în fiecare oraș, așa cum sunt autorizate companiile de taxi. Astfel, Uber va trebui să primească de la fiecare primărie câte o licență de taximetrie pentru ca șoferii din orașele respective să-și desfășoare activitatea. Pe de altă parte, reprezentanții Uber din România au precizat că activitatea serviciului este la vedere, iar compania a informat guvernul privind modul de operare al șoferilor Uber.