Cuprins:
Pasajul care va face legătura cu Autostrada Soarelui este construit pe bd. Theodor Pallady, între benzile de circulație. Primăria de sector a promis că podul va elibera traficul creat la sol la ieșirea din București dinspre sectorul 3.
Din grinzi au căzut bucăți întregi
Lucrările, care costă 40 de milioane de lei și sunt făcute de Algorithm Residential S3, companie aflată în subordinea Consiliului Local Sector 3, au început în primăvară, iar podul ar trebui să fie gata până la sfârșitul anului.
Grinzile pentru pod au fost fabricate în toamna lui 2020 de o altă societate a primăriei lui Robert Negoiță, Administrare Active Sector 3, iar din iarna aceluiași an au stat până luna trecută depozitate pe un teren de la marginea Bucureștiului, după cum a arătat Libertatea.
Lăsate direct pe pământ, fără protecția necesară prevăzută de declarația de performanță, grinzile s-au crăpat, iar din multe dintre ele au căzut bucăți întregi de beton. Armăturile din ele au ajuns pline de rugină.
Date cu mortar și frecate cu peria de sârmă
Grinzile au fost ridicate de compania Algorithm Residential S3 la jumătatea lunii trecute, după ce Libertatea s-a interesat de caz. Acum, firma le pregătește, încet-încet, de montare.
O parte din grinzi au fost date cu mortar pentru a le fi acoperite fisurile, iar armăturile au fost frecate de rugină cu o perie de sârmă, după cum arată mai multe imagini trimise de localnici ziarului.
Mortarul este un material de construcție folosit în special pentru repararea prefabricatelor, așa cum sunt grinzile pentru pasaje. E un amestec de var, nisip, apă și ciment sau ipsos. La pasajul suprateran către A2, muncitorii au folosit Sika Cosmetic L, cu clasă de rezistență R3 – sacii de mortar au fost lăsați lângă grinzi, pentru că această „cosmetizare” a lor nu este finalizată.
Clasa de rezistență R3 este a doua cea mai înaltă și se folosește pentru reparații care necesită rezistențe mai mari.
„Nu sunt de neutilizat”, spunea proiectantul, dar nu garantează pentru grinzi
În vară, Inspectoratul de Stat în Construcții a fost în control pe terenul pe care au fost depozitate inițial grinzile, după mai multe reclamații făcute de cetățeni. Inspectorii nu au sancționat compania Algorithm Residential S3, deși au constatat că societatea nu a respectat condițiile de depozitare și întreținere, dar au cerut acesteia să ia măsuri.
După controlul ISC, firma primăriei a cerut puncte de vedere proiectantului, adică firmei SC Concrete & Design Solutions, și dirigintelui de șantier legate de starea grinzilor.
Firma proiectantă a recunoscut că acestea sunt degradate, precum și faptul că depozitarea nu este „ideală”. Dar spune că modul în care au fost depozitate grinzile nu este „de natură a determina degradarea prefabricatelor (grinzilor, n.r.) în așa măsură încât acestea să fie de neutilizat”.
El nu garantează însă pentru utilizarea lor: „(Proiectantul, n.r.) nu se poate exprima pentru perioada de manipulare, transport și depozitare decât printr-o inspecție vizuală, ceea ce este insuficient pentru a garanta conformitatea produselor din punct de vedere al posibilității de utilizare sau nu”.
Dirigintele de șantier a afirmat și el, în punctul de vedere trimis companiei Algorithm Residential S3, că sunt deteriorări, pe care însă le va „analiza amănunțit”.
Certificatele de conformitate au fost schimbate
Algorithm Residential S3 a „rezolvat” și problema certificatelor de conformitate pe care spunea în septembrie, într-un răspuns la solicitarea Libertatea, că le-a printat greșit.
O parte din grinzi aveau etichete cu codul EN 13225:2013, în timp ce altele aveau standardul EN 15050:2007+A1:2012. Acesta din urmă stabilește că pilonii respectivi pot fi folosiți la poduri, pasaje rutiere sau pasaje de cale ferată, în timp ce primul se referă la categoria de produse din beton folosite la orice tip de construcții în afară de poduri.
Societatea a printat alte etichete cu standardul corect și le-a lipit pe grinzile cu pricina, lângă etichetele greșite, scriind pe ele cu pixul „OK”.