„Este vorba de o sumă de aproximativ 160 de milioane de euro. Reprezintă împrumuturile scadente pe care Damen le-a acordat societății de la momentul preluării acțiunilor, din 2018, până în prezent”, spune Laurențiu Gobeajă, președintele Sindicatului Liber Navalistul.
Conform sindicaliștilor, decizia vizează 1.038 dintre cei 1.481 de salariați și toate categoriile, de la muncitori la personal TESA.
Cei care nu vor lucra vor primi 75% din salariul de bază.
Exceptare de la guvernanța corporativă
Acțiunea vine după ce Damen a cerut rezilierea acordului din 2018 cu statul român și restituirea unui procent de 2% din acțiuni cedat la acel moment statului.
Conform sursei citate, problema o constituie faptul că anul trecut, guvernul PSD-PNL a dat o ordonanță prin care modifica felul în care sunt făcute numirile la companiile unde statul este acționar majoritar.
Mai exact, nu au mai fost exceptate de la legea guvernanței corporative companiile deținute de stat, dar manageriate de acționarii minoritari.
Damen a acuzat că prevederile anulau prevederile contractului de asociere din 2018.
Sindicaliștii și reprezentanții companiei au fost chemați miercuri la o întâlnire cu Radu Oprea, ministrul economiei.
Istoric tumultuos
Șantierul Naval Mangalia a fost privatizat anterior și deținut de către grupul sud-coreean Daewoo, care a fost naționalizat de către guvernul de la Seul.
Acesta s-a retras, având probleme financiare, dar Guvernul Dăncilă a ajuns rapid la un acord cu un investitor: grupul olandez Damen, care operează și șantierul naval din Galați.
Acesta a preluat în 2018 pachetul de 51% din acțiuni de la Daewoo, în vreme ce statul avea deja 49% din companie.
Tot atunci, Damen a cedat 2% din acțiuni, iar statul a ajuns acționar majoritar cu 51% din acțiuni, în vreme ce Damen a rămas cu 49%, dar a primit dreptul de a conduce șantierul.
De la acel moment au existat mai multe divergențe, inclusiv acuzații că olandezii încearcă externalizarea profitului, fără a achita partea cuvenită către stat, conform Digi24.
Șantierul naval Damen Shipyards Mangalia este deținut în parteneriat de către statul român, prin compania Șantierul Naval 2 Mai din subordinea Ministerului Economiei (51%), și compania olandeză Damen Holding (49%).
La rândul său Șantierul Naval 2 Mai SA este deținut de statul român, prin Ministerul Economiei (93,8878%).
România are drept jalon în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) reforma companiilor de stat.
iugavirgil • 29.05.2024, 17:18
mangalia va deveni oras dormitor din toamna pana in vara daca dispare santierul naval . olandezii au avut aceleai probleme si cu santierele din china , unde statul detinea pacetul majoritar
m1a2r3i4a1n5a6 • 29.05.2024, 14:46
Poate că comentariul meu este cam prolix, dar am vrut să spun multe în cîteva cuvinte. Incepând din anii 20 ai secolului trecut în Ronânia s-au făcut avioane și la București și la Brașov. Tatăl meu a lucrat și la IAR Brașov, unde am și locuit din 1935 până în 1942. La IAR Brasov în acel timp nu era nicio participație străină. Nemții au venit mai târziu. Apoi rușii, care ne-au interzis să facem avioane La Galați se făceau vapoare, inclusiv pentru japonezii. De ce nu putem să facem singuri? Statul român nu s-a ținut de promisiuni pentru că această colaborare nu ne este favorabilă. La modul general vorbind, citiți despre Africa de sud, unde acum au loc alegeri, veți afla și despre apartheid, despre Olanda și colonialism , și o să înțelegeți ce vreau să spun. Si mi-a venit în minte un proverb -Lupul își schimbă părul, dar năravul ba. M.Grancea