Executivul a modificat recent Codul Rutier printr-o OUG care prevede că șoferii care nu acceptă să sufle în drugtest sunt lăsați fără permisul auto până vin rezultatele de la IML, lucru care se întâmplă cu întârziere. Totodată, exista posibilitatea ca testele făcute pe loc cu drugtestul să dea rezultate fals pozitive dacă șoferii iau medicamente pentru răceală precum Nurofen sau Paracetamol Sinus. Aceste lucruri au generat nemulțumiri și au fost criticate de șoferi, de societatea civilă și de medicii legiști.
Surse guvernamentale au precizat însă luni, 8 iulie, pentru Libertatea, că premierul Marcel Ciolacu a decis să revină asupra acestei legi. Prorograrea se va face prin OUG, iar în maximum cinci zile se convoacă Biroul Permanent la Senat, care ia act, iar apoi OUG-ul de prorogare va intra în vigoare.
Mai mult, autoritățile au decis că Institutul de Medicină Legală va intra într-un program accelerat de dotare cu aparate cu fonduri de la Banca Mondială și tot Banca Mondială va face și licitațiile, ca să fie evitate orice controverse, spun sursele citate.
Astfel, șoferii nu vor mai rămâne fără permisul auto dacă refuză testarea antidrog cu drugtestul.
MAI a vrut laboratoare de teste antidrog și la Poliție, nu doar la IML
Pe 6 iulie, Poliţia Română a transmis că durata prea mare a analizării probelor biologice la IML a determinat MAI să introducă posibilitatea să aibă laboratoare proprii pentru analize și pentru a emite cât mai repede un rezultat.
„Deși până în prezent, în legislația anterioară, nu era atributul Poliției Române, acum, în noua legislație, există această posibilitate și cu siguranță timpul de primire a rezultatelor va fi mult mai rapid”, a precizat IGPR.
Totul a venit în contextul modificării Codului Rutier, care prevede acum amenzi pe baza înregistrărilor video ale polițiștilor și șoferilor și noi prevederi privind testarea pentru consum de alcool.
Legiștii au criticat dur ordonanța antidrog, spunând că poate duce la abuzuri
Consiliul Superior de Medicină Legală a anunțat duminică, 7 iulie, că nu a fost informat oficial și nici nu i s-a solicitat un punct de vedere oficial referitor la OUG 84/2024 care schimbă Codul Rutier referitor la controalele șoferilor și că „nu este de acord cu o serie de prevederi apte de a duce atingere prestigiului instituției medico-legale, al sistemului de probațiune judiciară dar și al unor drepturi fundamentale, constituționale”.
CSML a spus că de acum înainte șoferii vor trebui să se supună testării cu drugtest sau alcooltest la solicitarea polițistului rutier, dar „din analiza textului legislativ reiese faptul că polițistul poate solicita testarea și în alte situații, doar că acestea nu sunt obligatorii”, fapt ce „poate duce la abuzuri, nefiind stabilite explicit situațiile în care polițistul poate (fără a fi obligat) să solicite testarea”.
De asemenea, CSML a respins varianta propusă de MAI și adoptată de Guvern, anume ca analizele toxicologice să se facă și în laboratoarele MAI, nu doar la INML, ca până acum.
Mai mult, CSML a susținut că realizarea analizelor toxicologice calitative în laboratoare din spitale sau ale MAI va face să existe două categorii de buletine de analize toxicologice: unele cu valori cantitative provenind din instituțiile medico-legale și altele cu valori calitative provenind din alte laboratoare.