UPDATE ora 21.10 Şeful Cancelariei premierului, Ionel Dancă, a prezentat, după şedinţă, Ordonanţa de Urgenţă.
Ionel Dancă a spus că actul normativ a apărut în urma discuţiilor premierului cu reprezentanţi ai industriei afectate de coronavirus, dar şi ca urmare a necesităţii unor campanii ample, în mass-media, după starea de urgenţă, pentru prezentarea măsurilor de limitare a infecţiei şi măsurile pentru reluarea activităţii economice.
Guvernul a decis, astfel, să lanseze o campanie de informare, care este, în acelaşi timp, şi un „mecanism de sprijin pentru mass-media şi jurnalişti, care, în această perioadă, au veniturile scăzute din publicitate”.
„În absenţa derulării unei astfel de campanii, practic, funcţionarea lor ar fi afectată, cu consecinţe grave în ceea ce priveşte funcţia lor de informare a cetăţenilor”, a mai spus Dancă, precizând că este vorba de un mecanism de spriin pentru informarea cetăţenilor.
Ionel Dancă a mai spus că premierul Ludovic Orban a avut consultări, pe acest proiect, cu reprezentanţii structurilor din presă, scrisă, TV şi online, şi la propunerea acestor structuri, s-a stabilit un mecanism, cu criterii obiective, transparente, pentru alocarea acestor bani pentru derularea campaniei.
Campania de informare privind criza coronavirusului şi măsurile care urmează să fie luate, după starea de urgenţă, are un buget de maximum 200 de milioane de lei, pentru patru luni de campanie.
Şeful Cancelariei a ţinut să menţioneze că mai mult de jumătate din buget este alocat pentru presa tipărită, online, locală, regională sau pentru staţii TV şi Radio locale.
Astfel, 47% din buget este alocat pentru campaniile la nivelul televiziunilor centrale, diferenţa, de 53%, fiind pentru celelalte medii de comunicare, a spus el.
Campania urmează să se desfăşoare transparent, prin intermediul unei aplicaţii informatice, dezvoltată de Autoritatea pentru Digitalizarea României şi gestionată de Secretariarul Guvernului, mai promite reprezentantul Executivului.
Este vorba despre o platformă web unde toţi cei care îndeplinesc condiţiile se pot înscrie în această platformă. La final, se va publica un raport cu sumele plătite pentru fiecare instituţie media şi condiţiile contractuale de participare la campanie.
În funcţie de evoluţia coronavirusului în România, Ionel Dancă a spus că această campanie poate fi prelungită, în limita bugetului alocat de 200 de milioane de lei.
Este vorba despre o campanie publicitară de informare prin care să acorde presei 10 milioane de euro pe lună, vreme de patru luni.
Conform proiectului Ordonanței de Urgență, din care Libertatea a citat ieri, aproape 70% din sumă ar urma să fie luată de televiziuni și radiouri.
Şeful Cancelariei, Ionel Dancă a cerut, la începutul şedinţei, punerea pe ordinea de zi a unei Ordonanţe de Urgenţă, o campanie de informare publică, respectiv instituirea unui mecanism pentru o campanie de informare a cetăţenilor, „într-o perioadă în care măsurile care trebuie respectate în perioada de urgenţă dar mai ales după starea de urgenţă trebuie să ajungă la cetăţeni”.
Dancă a spus că Ordonanţa a primit avizul de la CNA.
„Este un aviz favorabil şi CNA susţine acest demers în sensul în care nu există obiecţii cu privire la mecanismul instituit”, a spus Dancă.
Şeful Cancelariei a mai menţionat că este vorba „despre un mecanism de sprijin pentru mass-media”.
„E un mecanism de sprijin atât al mass-media, cât și al jurnaliștilor din România, fără de care informarea populației nu ar fi posibilă. E o măsură de asigurare a dreptului constituțional românilor la libera și corecta informare”, a mai spus Dancă.
Dragoș Stanca, președintele BRAT, a explicat, într-un articol, de unde a plecat propunerea și care este riscul principal, în viziunea lui.