Dupa ce i-a lasat pe liderii politici sa fiarba si sa dezbata pe larg, o zi intreaga, o eventuala modificare a Constitutiei, ieri, premierul Adrian Nastase a vorbit despre aceasta problema in amanunt. Legea de modificare a Constitutiei va fi gata in doua saptamani, timp in care partidele politice vor fi consultate in legatura cu continutul proiectului.
Principala modificare a legii supreme, preconizata de Executiv, vizeza modul de alegere si atributiile presedintelui tarii. „Discutia trebuie sa fie depersonalizata, pentru ca nu este vorba despre o persoana sau alta. Nu stim cine va fi. In plus, nu stim cine va avea majoritatea in urmatorul Parlament. Discutia este de natura politica si nu va avea implicatii pe acest ciclu electoral”, a precizat Nastase in cadrul saptamanalei teleconferinte cu prefectii. El a aratat ca in Constitutia adoptata in 1991 institutia presedintelui a fost „rezolvata romaneste”, in sensul ca toate competentele care ii revin sefului statului sunt stabilite la nivelul unei republici parlamentare, iar sistemul de alegeri este cel specific unei republici prezidentiale, prin vot universal”, a spus Nastase.
Premierul a enuntat doua variante de sistem politic cu presedinte ales prin vot universal: fie se largesc competentele presedintelui, la nivelul unei republici prezidentiale, si in acest caz seful statului poate avea dreptul sa numeasca primul-ministru si sa dizolve Parlamentul (cum este cazul in tari precum Rusia, Ucraina, Lituania), fie este avut in vedere sistemul francez, in care „presedintele este cel care prezideaza toate sedintele de Guvern”. In Franta, de un an si jumatate functioneaza sistemul de coabitare, in care presedintele conduce Guvernul, insa seful statului si premierul reprezinta partide politice diferite. „Putem sa ne imaginam si in Romania, daca in momentul de fata presedintele ar fi fost Emil Constantinescu, cum ar fi functionat Guvernul. Daca lucrurile mergeau mai bine sau mai rau, va ganditi dumneavoastra”, a spus Nastase.
Intr-un sistem parlamentar, presedintele ar avea aceleasi prerogative, insa alegerile nu s-ar face prin vot universal, ci la nivelul Parlamentului (asa cum se intampla in Germania, Ungaria, Grecia sau Turcia), in timp ce a doua varianta ar presupune intarirea competentelor presedintelui (ca in Rusia, Ucraina, Lituania), astfel incat el sa poata reprezenta „principalii centri de putere”, a aratat Nastase.
El a adaugat ca, deocamdata, a fost lansata doar o dezbatere si nu s-a ales formula cea mai buna, dar ca „nu o sa-i strice nimanui sa-si foloseasca neuronii pentru a incerca sa gaseasca o solutie”.
Premierul Nastase a subliniat ca Guvernul nu-si propune sa adopte modificari ale Constitutiei prin ordonanta de urgenta sau prin ordonanta simpla, ci se vor dori discutii cu partidele politice, astfel incat sa poata fi elaborat un proiect de lege care trece prin Parlament si care reprezinta un fundament pentru organizarea unui referendum pe aceasta tema.
Premierul Adrian Nastase a vorbit ieri prefectilor si despre suprapunerea competentelor intre Camera Deputatilor si Senat. El este convins ca „nimeni nu va sugera un Parlament unicameral, dar vor trebui separate atributiile celor doua Camere, ce detin in prezent cam aceleasi competente, iar prin procesul de mediere se instituie practic un al treilea nivel de legiferare care creeaza complicatii cunoscute”, a declarat Nastase.
„Comisia speciala de revizuire se va forma in cel mai scurt timp”.
Amendarea celei mai importante legi, Constitutia, va fi coordonata de catre o comisie speciala de revizuire, care urmeaza sa fie constituita in cel mai scurt timp, spune presedintele Senatului, Nicolae Vacaroiu. Partidele au formulat deja o serie de propuneri, care urmeaza sa fie discutate la nivel de lideri de partide, precum si cu presedintele Ion Iliescu, a mai spus Vacaroiu.