Instituția atrage atenția utilizatorilor de internet să verifice cu mare atenție expeditorul mesajelor primite și să nu dea click pe linkurile trimise care par suspecte. Centrul Naţional de Răspuns la Incidente de Securitate Cibernetică a lansat un apel pe Facebook la atenție maximă în cazul mesajelor nesolicitate, primite cel mai adesea pe mail, și care par a proveni de la instituții ori companii.
Un asemenea atac a fost descoperit zilele trecute în România, arată CERT-RO, respectiv primirea unor e-mail-uri cu conţinut maliţios, în care utilizatorii erau informaţi despre o plată efectuată sau despre necesitatea transmiterii rapide a unei cereri de ofertă, arată Agerpres.
Hackerii exploatează nerăbdarea cumpărătorilor
„Atacatorii s-au folosit zilele trecute de imaginea sau reputaţia unor instituţii publice sau companii private din România, pentru a transmite e-mail-uri cu conţinut maliţios, în care utilizatorii erau informaţi despre o plată efectuată sau despre necesitatea transmiterii rapide a unei cereri de ofertă. Textul primit nu conţinea mai multe detalii, astfel că utilizatorul putea fi tentat să deschidă ataşamentul, pentru a afla mai multe detalii. Astfel de campanii continuă, însă modul de operare suferă modificări de la zi la zi” a comunicat Centrul de Răspuns.
Asemenea campanii de phishing sunt în derulare, iar ultimele mesaje susțineau că vin de la DHL.
„Atacatorii încearcă astfel să exploateze nerăbdarea cumpărătorilor, care poate duce la neatenţie. Textul, o combinaţie nefericită între limba română şi engleză, unul prost adaptat, vrea să dea de înţeles destinatarului că pachetul pe care îl aşteaptă a ajuns în depozit, însă este nevoie de completarea unui formular pentru livrarea finală, la adresă”, precizează CERT-RO.
Utilizatorul este tentat să urmărească coletul, dar descarcă malware
Atacatorii au reluat aceeaşi metodă, de această dată simulând că mesajele ar veni de la Compania Naţională „Poşta Română”.
„Practic, un utilizator primeşte un e-mail în care este anunţat despre faptul că ar urma să primească un colet, iar pentru urmărirea traseului i se oferă spre accesare un link. La accesarea acestuia, utilizatorul descarcă de fapt #malware (…)”, explică specialiștii în securitate online.
În acest context, experţii recomandă utilizatorilor atenţie sporită la sursa e-mail-urilor primite, la textul mesajelor şi la ataşamentele pe care doresc să le acceseze, să efectueze verificări suplimentare, acolo unde există suspiciuni şi sub nicio formă să nu deschidă ataşamentele în astfel de cazuri.
„Validaţi mereu cu expeditorul informaţia primită, în cazurile în care nu identificaţi clar despre ce este vorba. Totodată, acordaţi o atenţie sporită corectitudinii textului primit, în special din partea unor companii sau instituţii. Dacă acesta deţine greşeli gramaticale evidente sau unele de transcriere, atunci este cel mai probabil o tentativă de păcăleală. Dacă aţi căzut victimă unei astfel de tentative, nu ezitaţi să raportaţi problema la CERT-RO (alerts@cert.ro)”, subliniază instituţia.
Persoanele fizice, juridice şi instituţiile publice din România pot raporta, la numărul unic 1911, incidentele de securitate cibernetică pe care le-au constatat. Numărul poate fi apelat gratuit din orice reţea de telefonie, şi este disponibil non-stop.
Sursa foto: Pixabay
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro