„Ideea de la care s-a plecat e că ne purtăm cultura și atunci tot ce îmbrăcăm spune o poveste despre ce este reprezentativ pentru o anumită nație. Ia românească tocmai a intrat în galeria elementelor de modă care au schimbat lumea, elemente precum rochia neagră a creație a lui Coco Chanel sau tocurile cui făcute de Salvatore Ferragamo pentru Marilyn Monroe. În toată această galerie nu sunt numai haine ci și doine, elementele vestimentare fiind cuplate cu muzica populară pentru că cele două sunt văzute împreună. Pentru noi este primul punct de contact cu alte culturi”, a declarat pentru Libertatea, Gabriela Chiorean, manager de comunicare al Google pentru Europa Centrală și de Est.
Colecția „Haina țărănească” prezentată de MNȚR în cadrul proiectului „We wear culture” este dedicată portului tradițional din zona României. Expoziția virtuală cuprinde 27 de artefacte vestimentare, care se adaugă colecțiilor Muzeului Taranului Roman deja existente pe platforma Google Arts & Culture.
Proiectul „Purtăm cultură” lansat de Google Arts & Culture a luat naștere în urma colaborării cu Muzeul Național al Țăranului Român (MNȚR) la care se adaugă peste 180 de instituții de cultură din New York, Paris, Londra, Tokio și multe alte locuri de pe mapamond.
Haina țărănească, printre milenii de cultură
Vizitatorii pot explora milenii de evoluție a stilului, de la mătasea care dă numele bine cunoscutei rute comerciale Drumul Mătăsii, la moda de la Versailles și până la punk-ul britanic și povestea blugilor, cu ajutorul tehnologiei.
Expozițiile cuprind tendințele care au schimbat moda de-a lungul timpului, momente de cotitură și personaje care au și-au pus amprenta decisiv: Alexander McQueen, Marilyn Monroe, Coco Chanel, Audrey Hepburn, Christian Dior, Yves Saint Laurent, Gianni Versace și mulți alții.
„Expoziția
Piesele prezentate în expoziția MNȚR sunt însoțite de o coloană sonoră din colecția „Ethnophonie” a Muzeului Național al Țăranului Român: doine, hore, învârtite, brâuri.
Expoziția „Purtăm cultură” cuprinde peste 400 de expoziții virtuale, adunând 30.000 de imagini, video-uri și alte documente. De asemenea, are și 4 expoziții în realitatea virtuală dedicate unor piese legendare.
Portul țărănesc, de 3X inspirație internațională
Campania #Givecredit, prin care se încearcă determinarea marilor case de modă care s-au inspirat din haine tradiționale românești să ofere credit artiștilor populari români, continuă după ce a apărut o fotografie cu o altă vestă realizată de Casa Dior inspirată din portul tradițional românesc, de această dată, de o bundiță, vestă tradițională din Bucovina.
Acesta este al treilea caz semnalat în care de haine realizare de mari case de modă internaționale, inspirate din costumele tradiționale românești și care nu sunt creditate. Săptămâna trecută s-a descoperit, că brandul de lux Christian Dior ar fi copiat un cojoc românesc. Ținuta inclusă în colecția de toamnă 2017 seamănă izbitor cu modelul unui cojoc tradițional din Țara Beiușului, județul Bihor.
Recent, administratorii pagini de Facebook „La Blouse Roumaine”, care promovează prețuirea portului tradițional românesc în lume, au determinat-o pe creatoarea de modă Tory Burch să recunoască faptul că a copiat, pentru o creație, elemente dintr-o haină tradițională românească.
Ce zic stiliștii români
Această introducere a portului românesc pe harta modei internaționale este văzută cu ochi buni de stiliștii români, ținând cont că elementele tradiționale românești au fost mereu o sursă de inspirație pentru designerii internaționali, însă, de cele mai multe cazuri, nu se promovează și locul de unde a venit sursa de inspirație. „Portul popular românesc este o insiprație de sute de ani pentru designerii internaționali. Cea mai reprezentativă colecție cu inspirație românească este cea a brand-ului Yves Saint Lauren, „La blouse roumaine”, inspirată din tabloul lui Matisse. Intrarea portului românesc în galeriile Google Art&Culture nu poate fi decât un lucru bun, mai ales că va influența și mai mulți designeri internaționali și va deveni mai vizibil. Să nu confundăm însă influențele cu copiatul. Multă lume nu înțelege că moda funcționează din mișcările trecutului, de a se inspira dintr-o cultură. Dacă vorbim de ceea ce a făcut Tory Burch, atunci vorbim clar de un copiat nefericit. Ideea este că atunci când te inspirit dintr-un cult, trebuie adus elementul „noutate” în produsul prezentat, nu trebuie luat ca atare, așa cum a făcut Tory Burch”, ne-a declarat Ovidiu Buta.