Faptul că nu vor lua primă de Paşte a fost picătura care a umplut paharul pentru şoferii RATB. În plus, nemulţumiţi de condiţiile grele de lucru, aceştia au declanşat un protest spontan la Autobaza Titan, miercuri seara. În scurt timp, li s-au alăturat şoferi din tot Bucureştiul. Astfel că, ieri, n-a mai circulat nici un mijloc de transport al RATB. După zeci de minute de aşteptare, bucureştenii s-au reorientat către taxiuri şi microbuze.
Călătorii au mers pe jos
Alţi călători fideli ai RATB, care nu şi-au permis să achite o călătorie cu taxiul, au luat-o pe jos, pe liniile de tramvai. “Ne-am săturat să fim trataţi cu indiferenţă. Aşa-zişii lideri de sindicat nu reprezintă nevoile noastre, ci pe ale lor. Lucrăm în condiţii groaznice, suntem sancţionaţi pentru fiecare sesizare pe care o face un călător nebun, fără măcar ca şefii regiei să verifice dacă am greşit sau nu, nu ni s-a dat grupa a doua de muncă aşa cum ni s-a promis şi n-avem voie nici măcar să mâncăm un măr pe traseu, nu mai vorbesc de fumat şi, mai nou, nu ne dau nici primă de Paşte”, ne-a spus Florin Meteleanu (48 de ani), care lucrează pe post de şofer la RATB de 20 de ani.
Iată care sunt principalele nemulţumiri ale şoferilor:
– Au lefuri diferite, deşi fac aceeaşi muncă. “Salariile noastre sunt cuprinse între 1.700 şi 2.000 de lei. Nu e corect ca eu să am un salariu, iar colegul meu, care are aceeaşi vechime şi acelaşi program ca şi mine, să aibă mai mult sau mai puţin”, ne-a spus Florin Covaci (34 de ani), şofer RATB;
– Itinerariul este făcut din birou, de persoane care habar nu au cum se circulă. Intervalul de succedare între maşini e foarte scurt, iar dacă, din cauza traficului, ajung mai târziu, pierd în primul rând timpul de odihnă dintre curse, de 20 de minute, dar e posibil să li se facă şi referat cu scădere de 5-10% din salariu;
– Nu li s-a dat grupa a doua de muncă, deşi li s-a promis în nenumărate rânduri;
– Nu au voie să fumeze sau să mănânce la volan;
– Regia are 12.000 de angajaţi, dintre care doar 4.700 sunt şoferi. “Sunt mai mulţi şefi decât şoferi”, ne-a spus şi Dumitru Petre, 41 de ani.
S-au bătut pe maşina de taxi
Greva generală de la RATB a făcut şi oameni fericiţi. Soferii de taxiuri care au ieşit ieri la lucru au spus că pentru ei a fost o zi foarte bănoasă. “Am trăit să o văd şi pe asta. Oamenii mai aveau puţin şi se băteau care să urce primul în maşină”, ne-a spus Florentin Turcuman, şofer de taxi.
«M-au ţepuit!»
Dacă unele case de bilete au fost închise ieri toată ziua, altele au avut chiar şi vânzare. “Am fost la casa de bilete şi vânzătoarea nu mi-a spus nimic. I-a vândut bilete unui cetăţean din faţa mea, apoi mi-a dat abonament fără să sufle o vorbă. Mi se pare inadmisibil! Dacă îmi spunea, nu îmi mai luam abonament astăzi, pentru că acum nici măcar bani de taxi nu mai am. M-au ţepuit!”, ne-a spus Denisa Şandru (24 de ani), client fidel al RATB.
3 lei maxi-taxi
Şoferii de microbuze au profitat de situaţie, au ieşit cu maşinile în staţii şi au luat locul troleibuzelor, tramvaielor şi autobuzelor. Preţul unui bilet de microbuz de la Piaţa Unirii până la Piaţa Rahova era ieri de 3 lei, dublu faţă de tariful normal.
Cu fetiţa în braţe pe linia de tramvai
Cătălina (23 de ani) şi fiica ei, Ana-Maria (3 ani), au mers pe jos o oră. Au venit de la Crângaşi până la Casa Presei, pe linia pe unde, până ieri, circula tramvaiul 41. Ca ea au mai fost mulţi alţii, care au luat-o la pas prin oraş. “Trebuia să ne anunţe cineva şi pe noi. Am stat în staţie degeaba. Când am văzut că nu vine nimic, mi-am luat copilul în braţe şi am mers pe linia de tramvai. Asta e bătaie de joc”, ne-a zis Cătălina, ostenită după drumul parcurs cu fetiţa în braţe
Greviştii au plecat acasă la ora 19.00
Sorin Oprescu le-a promis şoferilor de la RATB că nu le va micşora salariile şi a declarat, oficial, că s-a terminat greva, la ora 19.00. “Mâine dimineaţă (n.r. – astăzi), la prima oră, se va relua circulaţia în condiţii normale. Dacă înţelegerea nu va fi respectată, vom relua greva”, ne-a declarat aseară şoferul Florin Meteleanu.
Părerile bucureştenilor despre faptul că şoferii RATB au protestat:
Daniela Albu (35 de ani), medic: “Salariile şoferilor sunt destul de bune, în comparaţie cu salariul mediu pe economie. Dacă ne gândim însă la programul acestor oameni, cred că-şi merită pe deplin banii”.
Crina Mănăilă (57 de ani), funcţionar public: “Salariul meu, de 800 de lei, e mult mai mic decât al celor de la RATB, dar şi stresul lor e pe măsură. E obositor să conduci de acasă până la serviciu, dar să faci asta toată ziua?!”.
Alexandru Tănase (44 de ani), inginer mecanic: “În România, munca fizică e plătită prost. Eu, de exemplu, sunt inginer mecanic şi câştig doar 1.800 de lei. Pentru mulţi e bine, dar pentru efortul pe care-l depun e puţin”.
Bogdan Cruceru (41 de ani), agent comercial: “E adevărat că se expun unui risc rutier în fiecare zi, dar asta nu le dă dreptul să abuzeze de poziţia pe care o au şi să îngreuneze activitatea oamenilor. Salariul lor e rezonabil”.
Costica Filia (54 de ani), pensionară pe caz de boală: “Pensia mea e de doar 500 de lei, dar asta nu înseamnă că sunt egoistă. Ştiu ce înseamnă să fii expus tot timpul pericolelor din trafic, aşa că îi apreciez pentru ceea ce fac”.
Andrei Mazilu (25 de ani), asistent notarial: “Toată stima pentru angajaţii RATB! Aşa ar trebui să procedeze toţi cei care se consideră nedreptăţiţi! Prea mulţi români îşi oferă serviciile gratuit!”.
Elena Filip (35 de ani), şomer: “Înţeleg că au programul încărcat, că nu e o muncă uşoară, dar nu e corect că vor mai mult, în condiţiile în care românii nu au de lucru şi stau în şomaj pe 540 de lei, ca mine ”.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro