Cuprins:
Două poduri suspendate, patru străzi care se întâlnesc într-un colț al sectorului 6. Sub pasajul Basarab, intersecția dintre șoseaua Orhideelor, Splaiul Independenței, bulevardul Doina Cornea (fost Vasile Milea) și șoseaua Grozăvești a fost punctul roșu al traficului bucureștean pe 2021.
Nu e singura intersecție în care au loc multe accidente. Poliția Rutieră a transmis către ziar lista celor mai periculoase 15, dintr-un total de 50 de zone „vulnerabile” din traficul bucureștean.
„Accidentele sunt mult mai multe”
Conform autorităților, cauzele accidentelor în cele 15 puncte negre din București au fost:
- Neacordare prioritate vehicule : 23;
- Neacordare prioritate pietoni : 16;
- Traversări pietonale neregulamentare : 4;
- Nerespectare semnificație semafor: 1;
- Nerespectare distanță între vehicule: 4;
- Viteză neadaptată la condițiile de drum: 3.
„Accidentele sunt mult mai multe, însă, în general, accidentele petrecute pe fond de viteză nu se întâmplă într-un singur loc. Un exemplu elocvent este ultimul, cel în care un tânăr a murit pe șoseaua Olteniței, la începutul lunii septembrie, intrând într-un refugiu de tramvai care nu era într-o intersecție. Sunt șanse destul de mici ca într-un an calendaristic să aibă loc două accidente acolo”, spune un specialist în condus defensiv.
Numărul accidentelor grave din București este de 378. În urma acestora au murit 63 de persoane, 323 au fost rănite grav, iar 66 au fost rănite ușor.
Cauzele principale au fost: traversare neregulamentară, neacordare prioritate pietoni, viteză neadaptată la condițiile de drum, neacordare prioritate vehicule.
Una singură e în centrul orașului
Libertatea a bifat cele 15 intersecții într-un drum făcut cu mașina pe parcursul a patru ore, în intervalul orar 11.00-15.00. A fost un drum anevoios, printre claxoane și trafic, chiar dacă momentul nu s-a încadrat în timpul orelor de vârf.
În aceste puncte negre au avut loc 51 de accidente, soldate cu 102 victime. Dintre acestea, o persoană a murit, iar 101 au fost rănite grav sau au suferit răni ușoare.
Cele mai periculoase intersecții se regăsesc în toate sectoarele Capitalei.
Sectorul 1
1. Intersecția bd. Bucureștii Noi/șos. Chitilei/Cal. Griviței
- accidente – 4;
- victime – 5 răniți ușor;
- cauza – neacordare prioritate vehicule.
O bifurcație celebră în București, cu cel mai cunoscut drum care duce spre Târgoviște, imediat după ieșirea de sub podul Constanța.
2. Str. Luigi Cazzavillan/str. General Mathias Berthelot
- accidente – 4;
- victime – 1 rănit grav;
- cauza – neacordare prioritate vehicule.
Singura intersecție inclusă în top și aflată în centrul Capitalei. E vorba de două artere secundare extrem de circulate.
Sectorul 2
3. Bd. Lacul Tei, nr. 67
- accidente – 4;
- victime – 4 răniți ușor;
- cauza – neacordare prioritate pietoni.
Prima trecere de pietoni periculoasă este pe bd. Lacul Tei, aproape de stația STB Luigi Galvani. „Drumul este foarte drept, nu există semafor, șanse mari de accidente”, spune un specialist.
4. Str. Câmpul cu Narcise/str. Lăicerului
- accidente – 5;
- victime – 6 răniţi ușor;
- cauza – neacordare prioritate pietoni.
Cel mai improbabil punct. Două străzi înguste din flancul stâng al Spitalului Fundeni, însă străzi cu vizibilitate redusă atât pentru șoferi, cât și pentru pietoni.
5. Șos. Fundeni/șos. Colentina/str. Gherghiței
- accidente – 4;
- victime – 3 răniți ușor, un rănit grav;
- cauza – neacordare prioritate vehicule.
Un punct aglomerat de pe hartă, în care multe mașini vin de pe strada Gherghiței, cea în care „se varsă” autostrada A3 Ploiești – București.
6. Șos. Pantelimon/șos. Morarilor
- accidente – 5;
- victime – 5 răniți ușor, 2 răniți grav;
- cauza – neacordare prioritate vehicule.
Altă zonă aglomerată din sud-estul Bucureștiului, în cartierul Pantelimon, unde un gard dărâmat a rămas martorul tăcut al unui accident.
Sectorul 3
7. Bd. Theodor Pallady/str. Balta Albina
- accidente – 5;
- victime – 5 răniți ușor, o persoană decedată;
- cauza – neacordare prioritate vehicule.
Un punct în care mașinile care vin cu viteză de pe Autostrada Soarelui, A2, intră în București prin cartierul Pallady. Străduța secundară de pe care ies mașini poate fi neglijată cu ușurință de șoferii abia coborâți de pe autostradă.
8. Bd. Unirii/str. Nicolae Teclu
- accidente – 6;
- victime – 8 răniți ușor;
- cauza – neacordare prioritate vehicule.
Nu departe de Pallady e o altă intersecție în care un drum secundar se întâlnește cu unul drept, pe care mașinile iau viteză.
Sectorul 4
9. Str. Alunișului/str. Șoimuș
- accidente – 5;
- victime – 1 rănit grav și 7 răniți ușor;
- cauza – neacordare prioritate vehicule.
La fel ca în exemplul din sectorul 2, cele două străzi secundare din sectorul 4, aflate între Constantin Brâncoveanu și Giurgiului, sunt extrem de periculoase. Sunt marcate corespunzător, însă accidentele continuă din cauza neacordării priorității.
Sectorul 5
10. Șos. Alexandriei /șos. Antiaeriană
- accidente – 4;
- victime – 10 răniți ușor;
- cauza – neacordare prioritate vehicule.
O intersecție extrem de aglomerată de la ieșirea din București către Alexandria și către Măgurele (jud. Ilfov).
11. Str. Zețarilor/STB Baciului
- accidente – 5;
- victime – 6 răniți ușor, unul rănit grav;
- cauza – neacordare prioritate pietoni.
A doua trecere de pietoni unde se întâmplă accidente foarte des este una din Ferentari, aproape de depoul Zețari.
Sectorul 6
12. Pod Grozăvești – Splaiul Independenței/șos. Grozăvești/șos. Orhideelor/bd. Vasile Milea
- accidente – 9;
- victime – 2 răniți grav și 15 răniţi uşor;
- cauza – neacordare prioritate vehicule.
Cel mai periculos loc atât din punct de vedere al numărului de accidente, nouă, cât și din cel al victimelor, 17, două dintre acestea rănite grav.
13. Bd. Iuliu Maniu/șos. Virtuții/str. Lujerului
- accidente – 4 + 4;
- victime – 8 răniţi ușor;
- cauza – neacordare prioritate vehicule și traversare neregulamentară pietoni.
Bulevardul Iuliu Maniu este coșmarul șoferilor care încearcă să iasă către autostrada A1 București – Pitești. Iar cea mai mare intersecție, cea de la stația de metrou Lujerului, e o altă mărturie pentru temerile conducătorilor auto.
14. Bd. Timișoara/str. Brașov/str. Lujerului
- accidente – 4;
- victime – 4 răniţi ușor;
- cauza – neacordare prioritate pietoni.
Strada Lujerului e singura care apare de două ori în topul negru. Dincolo de pasajul omonim, intersecția de la un mare mall bucureștean e și ea cunoscută pentru accidentele în care sunt implicați pietoni.
15. Bd. Ghencea, nr. 32-36
- accidente – 5;
- victime – 7 răniţi ușor;
- cauza – nerespectare distanță între vehicule.
Capătul tramvaiului 41 din Ghencea e paralel cu un bulevard plin de treceri de pietoni semaforizate. Conform statisticilor poliției, de multe ori, mașinile prind viteză și, din cauza nerespectării distanței dintre ele, se ciocnesc la al doilea semafor din serie, cel din fața blocurilor Ghencea 32-36.
Drumul crucilor
România este fruntașă în topul sumbru al accidentelor rutiere, produse atât în orașe, cât și în afara lor, la nivel european. Vara trecută, Libertatea a făcut un experiment jurnalistic pe unul dintre cele mai sângeroase drumuri nu doar din România, ci și din Europa: Drumul Național 2 (European 85), cel care este un cimitir.
Parcurs lent, în două zile, filmezi cum, dintr-o bandă și jumătate de circulație pe sens, o bandă e rezervată crucilor care comemorează victimele accidentelor de circulație. Sunt mai multe cruci decât kilometri, iar pe unele cruci sunt mai multe nume, după cum nu toate victimele au cruce. 285 de cruci pe sensul București – Bacău și 279 de cruci când străbați invers drumul din Bacău la București. Puteți vedea această hartă, aici.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro