Raportul contorizează atât laptopurile și desktop-urile, cât și stațiile de lucru. IDC notează că 70,6 milioane de PC-uri au fost livrate în ultimul trimestru din 2017, în creștere cu 0,7%.
Pe de altă parte, la nivel anual, s-a consemnat vânzarea a 259,5 milioane de unități, în scădere cu 0,2%.
Topul producătorilor de calculatoare
Defalcat pe producători, grupul american Hewlett-Packard (HP) se află pe primul loc, cu 58,8 milioane de PC-uri livrate anul trecut, în creștere cu 8,2% față de 2016. Grupul american domină piața din SUA, unde a ajuns la o cotă de piață de 34%. HP deține și brandul Compaq.
Acesta este urmat de către chinezii de la Lenovo, cu 54,8 milioane de unități, în scădere cu 1,2%. Compania s-a pus la adăpost de trendurile recente, dar are probleme în SUA. În rest, a consemnat o creștere de 3,9%. Lenovo mai deține și brandul german Medion
Dell ocupă poziția a treia, cu 41,82 milioane de bucăți, în creștere cu 2,7% față de 2016. Are probleme cu rivalii în SUA, dar beneficiază de vânzări solide în restul lumii. Dell deține și brandul Alienware.
Apple a vândut 19,66 milioane de Mac-uri anul trecut, în urcare cu 5,9%. Apple a lansat de curând iMac Pro, iar anul trecut a adus o nouă generație a MacBook Pro.
Pe poziția a cincea se clasează doi producători din Taiwan, Acer și Asus, cu 17,5 milioane de calculatoare, respectiv 17,1 milioane. Acer a înregistrat o scădere de doar 0,5%, datorită concentrării pe zona de gaming și a lansării mai multor Chromebook-uri. Acer mai deține și brandurile Packard Bell și Gateway.
Asus a consemnat o scădere de 10,6% la nivel anual și s-a reorganizat în 2017.
”Restul” cu nume mari
Restul producătorilor au adunat împreună 49,7 milioane de calculatoare anul trecut, în scădere cu 8,3%.
Între companiile incluse aici se regăsește grupul japonez Toshiba. Acesta a fost afectat de falimentul diviziei de reactoare nucleare și intenționează să iasă de pe piața calculatoarelor. Presa a scris recent că Asus ar dori achiziția acesteia.
Tot aici găsim și Fujitsu, dar gigantul nipon a ajuns deja la un acord cu Lenovo pentru cedarea diviziei către grupul chinez.
Un alt grup japonez, Sony, a ieșit de pe această piață, iar Vaio este acum o companie separată deținută de fondul de investiții Japan Industrial Partners.
Concomitent, Panasonic încă mai produce laptopuri, în special cauciucate și rezistente la lovituri, acestea fiind destinate în special companiilor.
Razer, MSI și Gigabyte au ținta pe gameri
De asemenea, companiile taiwaneze Micro Star International (MSI) și Gigabyte produc laptopuri destinate împătimiților de jocuri video, ca și producătorul american Razer.
Gigantul software Microsoft a lansat la rândul în ultimii ani mai multe laptopuri și desktopuri.
Grupurile coreene Samsung și LG vând, la rândul lor, laptopuri, în special ultra-portabile, dar acestea sunt mai puțin populare în Europa.
În fine, producătorul de procesoare Intel are la rândul său la vânzare o serie de mini-PC-uri, dar și unele cât un stick de memorie flash.
Intel are însă acum mari probleme odată cu descoperirea a două vulnerabilități care afectează toate calculatoarele realizate în ultimii zece ani cu cipuri ale companiei.
Alți producători ieftini sunt companiile chineze Teclast, Jumper, Chuwi, dar și producătorul de smartphone-uri Xiaomi activează în acest domeniu.