Hyundai Motor a anunțat vineri că se află în discuții incipiente cu Apple pentru realizarea unei mașini electrice și cooperarea în domeniul bateriilor, scrie Reuters.
Anunțul a dus la creșterea acțiunilor companiei cu 25%.
Korea Economic Daily TV a anunțat anterior că producătorul de iPhone și Hyundai se află în discuții privind dezvoltarea de vehicule autonome până în anul 2027 și cu privire la realizarea de baterii la fabricile deținute de Hyundai și Kia în Statele Unite.
„Apple și Hyundai se află în discuții, dar este vorba de discuții incipiente, nimic nu a fost decis”, a anunțat compania coreeană.
Însă în anunțul trimis bursei, Hyundai nu a menționat Apple, ci a spus că „primește cereri de cooperare pentru dezvoltarea comună a mașinilor electrice autonome de la variate companii”, fără a da numele vreuneia.
De regulă, numele nu sunt precizate în anunțurile bursiere, deoarece astfel se încalcă prevederile privind confidențialitatea discuțiilor.
Anunțul făcut de Hyundai sugerează o abordare mai prudentă în privința viitoarelor comunicări legate de posibilul parteneriat cu Apple, companie recunoscută pentru secretomania planurilor sale.
Apple a refuzat să comenteze.
Ideea lui Steve Jobs
Ideea realizării unei mașini Apple i-a venit lui Steve Jobs, cofondator și fost director al Apple, încă din 2008, scria Bloomberg în anul 2015.
Însă acesta a abandonat ideea pentru a se concentra pe iPhone. Steve Jobs a murit în anul 2011, însă ideea a fost continuată la Apple.
De-a lungul anilor, gigantul american a angajat mulți ingineri auto, iar proiectul unei mașini autonome poartă numele intern de „Project Titan”.
Elon Musk, șeful Tesla, ironiza în anul 2015 Apple, spunând că aceasta angajează oamenii pe care Tesla îi concediază, după cum scria la acel moment The Verge.
Recent, Musk a spus că a vrut să vândă Tesla către Apple, dar Tim Cook – șeful Apple – a refuzat să se vadă cu el.
Atac la Tesla
O mașină electrică Apple ar putea ataca supremația Tesla, cel mai mare producător de profil din lume. Acesta a depășit recent Facebook la capitalizarea bursieră, iar Elon Musk, șeful Tesla, a devenit cel mai bogat om din lume, în fața lui Jeff Bezos, directorul Amazon.
Hyundai lucrează deja cu Apple la CarPlay, softul prin care iPhone-urile sunt conectate la sistemele de bord ale constructorilor auto.
„Externalizarea producției auto a Apple către Hyundai are sens, deoarece (compania coreeană) este cunoscută pentru calitate‟, spune Jeong Yun-woo, fost proiectant la Hyundai și profesor la UNIST, un institut de știință și tehnologie bazat în Ulsan, în Coreea de Sud.
„Dar nu sunt sigur dacă este o strategie bună pentru producătorii auto să fie Foxconn-ul lui Apple, deoarece constructorii riscă să piardă controlul în fața companiilor de tehnologie‟, a adăugat el.
Foxconn este compania care produce cea mai mare parte a iPhone-urilor pentru Apple.
Analiștii spun că Apple ar putea fi interesată în utilizarea platformelor și fabricilor Hyundai pentru a scădea costurile de dezvoltare.
Producătorii clasici americani, General Motors, Ford și Chrysler, au sindicate puternice, iar Apple vrea să evite acest lucru, spune Kevin Yoo, analist la eBEST Investment & Securities.
Impuls major
O alianță cu Apple ar fi un impuls major pentru Hyundai, după ce vânzările sale globale au scăzut cu 15% anul trecut ca urmare a pandemiei.
Creșterea de vineri a acțiunilor a adus 8 miliarde de dolari în plus la capitalizarea bursieră a Hyundai, aceasta fiind acum de 42 miliarde de dolari.
Hyundai susținea mașinile pe hidrogen
Hyundai a fost mult timp suporter al tehnologiei de pile de combustie pe hidrogen în privința mașinilor, alături de Toyota.
Însă recent a lansat modele bazate pe baterii.
Compania primește bateriile de la alte societăți coreene, respectiv SK Innovation și LG Chem. În acest an este așteptată să lanseze o platformă dedicată pentru mașini electrice, numită E-GMP.
În 2019, Aptiv – un furnizor al Hyunday – s-a lansat în domeniul tehnologiei mașinilor autonome printr-o investiție de 4 miliarde de dolari. Luna trecută, compania de transport Lyft, un rival american al Uber, a anunțat că va lansa în 2023 un serviciu de taxiuri autonome în SUA pe baza acestei tehnologii dezvoltate de Aptiv.
În SUA, grupul Hyundai nu are fabrici dedicate pentru mașini electrice și ar putea fi nevoit să obțină acordul puternicelor sindicate coreene dacă vrea să realizeze mașini electrice peste hotare, arată analiștii.
Și alții câștigă
Pe lângă acțiunile Hyundai, care au crescut cu 24,8%, au mai crescut și titlurile Kia cu 8,4%, dar și cele ale furnizorului de componente Hyundai Mobis, cu 18%. Cele trei fac parte din același grup.
Titlurile producătorilor de baterii au urcat și ele: acțiunile SK Innovation au crescut cu 7,6%.
Indicele KOSPI al bursei de la Seul a crescut cu 3,97%.
Și Foxconn trece la mașini electrice
Foxconn, producătorul de iPhone-uri al Apple, a anunțat la rândul său lansarea unei platforme de mașini electrice. Grupul taiwanez vrea astfel să producă mașini electrice pentru alte companii interesate.
Foxconn face și o investiție de 200 de milioane de dolari în Byton, un producător de mașini electrice din China aflat în criză financiară.
Potrivit ziarului chinez Global Times, Foxconn și Byton vor produce din 2022 un SUV.
Alți acționari ai Byton sunt producătorul auto de stat FAW Group și producătorul de baterii Contemporary Amperex Technology Co Ltd (CATL).