Ceea ce face Aeroclubul României cu avioanele operate şi riscul la care sunt supuşi piloţii poate fi catalogat simplu: crimă! Toate zvonurile şi discuţiile purtate pe la colţuri privind mecanicii incapabili şi nepăsători, managerii lipsiţi de responsabilitate şi fondurile limitate, dar pretenţiile maxime, se materializează din ce în ce mai des la mitingurile aviatice. Sâmbătă, 19 septembrie, la un miting aviatic, la Satu Mare, în timpul unei manevre acrobatice, de pe fuselajul avionului înmatriculat YREWH, pilotat de Laszlo Ferencz, membru al lotului naţional de acrobaţie, s-a desprins o bucată de fuselaj, aerul a intrat în cabină, provocând o creştere bruscă a presiunii, fapt ce a dus la explozia cupolei protectoare. Totul s-a petrecut în zbor, când pilotul era cu capul în jos. Profesionalismul său şi-a spus cuvântul, Laszlo reuşind să aterizeze în siguranţă cu avionul dezmembrat.
Extra 300L, aparatul blestemat încă din prima zi
Mai multe evenimente tragice, în care au fost implicate avioanele Extra 300L, au îndoliat aviaţia sportivă românească:
• 24 februarie 2000: din cauza unei furtuni puternice Gică Militaru, comandantul Aerodromului Strejnic, s-a izbit de un munte, în momentul când avioanele Extra 300L erau aduse în ţară; l
• 21 iunie 2003: redutabilul pilot acrobat Mihai Pal se prăbuşeşte pe Aeroportul din Cluj, cu o zi înaintea unui miting;
• 6 iunie 2009: Mihai Dobre ţone, comandantul Aerodromului Clinceni, a pierit după ce o comandă a cedat. Ancheta nu a fost încă finalizată.
Încearcă aeroclubul muşamalizarea cazului?
Mai multe elemente ne-au determinat să bănuim că Aeroclubul României încearcă să ascundă ce s-a întâmplat:
→ nu a emis nici un comunicat oficial privind accidentul, deşi Libertatea a solicitat o serie de explicaţii Ministerului Transporturilor;
→ dintre zecile de fotografii făcute la miting, o singură poză a “răsuflat” pe internet, cea surprinsă de fotoreporterul ziarului local “Informaţia Zilei”, aceeaşi pe care, prin amabilitatea redacţiei, v-o prezentăm astăzi;
→ se zvoneşte că înaintea mitingului de la Satu Mare au fost sesizate probleme la motor şi la fuselaj! Se pare că mecanicii Aeroclubului au intervenit la fuselaj, lucru care s-a putut observa şi în ziua mitingului, întrucât fix bucata desprinsă era ţintuită în nituri de altă culoare decât celelalte.
Lui Mişu i-a cedat o comandă
“Nu merge palonierul dreapta!”. Acesta a fost ultimul mesaj radio transmis de marele pilot Mihai Dobre Ţone, care la 6 iunie, în timpul unei repetiţii, pierea după ce avionul Extra 300L se izbea de pământ. Mihai, sau Mişu, cum îi spuneau prietenii, s-a referit la una dintre comenzile de zbor, care, din câte se pare, cedase, după ce un cablu fusese montat greşit. Avea doar 23 de ani şi era comandantul Aerodromului Clinceni, multiplu campion naţional.
Fotografii: Informaţia Zilei (cotidian al judeţului Satu Mare)