În Marina di Carrara, un orășel italian de pe coasta toscană, unul dintre cele mai mari și mai scumpe super-iahturi din lume – numit Scheherazade – este supravegheat de poliția italiană. Este ușor de observat. Vasul este aproape la fel de lung cât un distrugător american.
Iahtul, al cărui cost este estimat de site-ul SuperYachtFan la aproximativ 700 de milioane de dolari, are două heliporturi. În interior, arată fotografiile furnizate de un fost membru al echipajului, se află o piscină cu un acoperiș retractabil, care se transformă în ring de dans. Apoi, evident, mai este sala de sport complet echipată și instalațiile sanitare placate cu aur din băi.
În lumea selectă a celor mai mari superiahturi (doar 14 care au o lungime de cel puțin 140 de metri), Scheherazade este singurul fără un proprietar probabil identificat public. Acest lucru a stârnit speculații că proprietarul ar putea fi un miliardar din Orientul Mijlociu sau un rus cu multe conexiuni politice, posibil chiar Vladimir Putin.
Căpitanul navei, Guy Bennett-Pearce, cetățean britanic, a negat însă că Putin ar fi proprietarul sau ar fi fost vreodată pe iaht. „Nu l-am văzut niciodată. Nu l-am întâlnit niciodată”, a spus el, potrivit New York Times.
El a adăugat, într-un interviu telefonic de pe iaht, că proprietarul acestuia nu se afla pe nicio listă de sancțiuni. Nu a exclus faptul că proprietarul ar fi rus, dar a refuzat să spună mai multe despre identitatea acestuia, invocând un „acord de confidențialitate”.
Căpitanul Bennett-Pearce a declarat că anchetatorii italieni au urcat la bord vineri și au examinat o parte din documentele navei.
„Ei caută cu atenție. Se uită la fiecare aspect”, a spus el. „Nu sunt polițiștii locali care vin aici, ci oameni în costume negre”. O persoană familiarizată cu situația, care a vorbit sub protecția anonimatului, a confirmat că poliția financiară italiană a deschis o anchetă.
Luni seară, căpitanul Bennett-Pearce a declarat că nu a avut „altă opțiune” decât să predea autorităților italiene documentele care dezvăluie identitatea proprietarului. „Nu am niciun fel de îndoială că acest lucru va curăța vasul de toate zvonurile și speculațiile negative”, a scris el într-un mesaj adresat unui reporter al New York Times.
Vânătoare de iahturi
Curiozitatea cu privire la proprietarul navei a apărut deoarece – chiar și pentru lumea foarte secretoasă a superyachting-ului – există un grad neobișnuit de mister în jurul acestei nave. Nu numai că antreprenorii și membrii echipajului semnează acorduri de confidențialitate, dar nava are și o placă ce îi ascunde inscripția cu numele.
Iar atunci când nava a sosit în port, muncitorii au ridicat o barieră metalică înaltă pe mal pentru a ascunde parțial iahtul de privitori. Unii localnici au remarcat că nu au mai văzut așa ceva pentru alte ambarcațiuni.
Vânătoarea de iahturi conectate cu Rusia a început deja în mai multe țări. În discursul său de săptămâna trecută privind starea Uniunii, președintele Joe Biden a anunțat un grup operativ al Departamentului de Justiție, care va monitoriza oligarhii apropiați de Putin și care se confruntă cu sancțiuni, drept răspuns la invazia Rusiei în Ucraina.
Săptămâna trecută, autoritățile franceze au confiscat iahtul Amore Vero în apropiere de Marsilia, în timp ce se pregătea să plece, susținând că acesta era deținut de un bărbat aflat pe această listă: Igor Sechin, șeful companiei petroliere rusești de stat Rosneft.
În Italia, poliția din Sanremo a confiscat Lena, un iaht aparținând lui Ghenadi Timcenko, un prieten al lui Putin care controlează o companie exportatoare de petrol. În Imperia, în apropiere, poliția a confiscat, de asemenea, Lady M, un iaht care aparține lui Alexei Mordașov, cel mai bogat om din Rusia.
Soarta lui Dilbar, unul dintre cele mai mari iahturi din lume, despre care Statele Unite spun că ar aparține oligarhului Alișer Usmanov, este neclară. Acesta se află la Hamburg, iar oficialii germani au declarat că nava nu poate pleca fără o derogare de export, potrivit Bloomberg News.
„Iahtul lui Putin”, numele folosit pentru o navă misterioasă și ultraluxoasă
Unele dintre cele mai mari superiahturi sunt deținute de ruși care nu se află pe lista de sancțiuni. Al doilea ca mărime din lume, Eclipse, care are un sistem de apărare antirachetă și un minisubmarin, este deținut de Roman Abramovici, miliardarul care tocmai a anunțat că își vinde participația la clubul britanic de fotbal Chelsea.
Andrei Melnicenko, un baron miliardar al cărbunelui, deține Sailing Yacht A.
Identificarea proprietății activelor pe care cei bogați doresc să le țină ascunse este dificilă, mai ales fără mandat, deoarece acestea sunt adesea protejate cu zel de bancheri și avocați privați și sunt ascunse în societăți-fantomă opace, în paradisuri offshore secrete.
Nava Scheherazade este înregistrată în Insulele Cayman, iar proprietarul său, Bielor Assets Ltd., este înregistrat în Insulele Marshall. Compania de administrare a iahtului, despre care căpitanul Bennett-Pearce spune că este înregistrată tot în Insulele Cayman, lucrează de pe navă și folosește ca adresă o vilă închiriată în apropiere de Lucca.
Un site de specialitate, care se prezintă ca fiind „autoritatea globală în materie de superyachting”, susține că proprietarul navei este „cunoscut ca fiind un miliardar din Orientul Mijlociu”.
Scheherazade a făcut o scurtă incursiune în Marea Roșie în septembrie 2020, cu escală în portul egiptean Hurghada. Dar, în cea mai mare parte, rămâne în Marina di Carrara, unde a fost ancorat din septembrie anul trecut.
Localnicii au propria lor teorie cu privire la proprietatea navei. Unii au auzit oameni la bord vorbind în limba rusă.
„Toată lumea îl numește iahtul lui Putin, dar nimeni nu știe al cui este”, a declarat Ernesto Rossi, un funcționar pensionar care se plimba vineri pe promenada portului de agrement. „Este un zvon care circulă de luni întregi”, spune acesta.
În Italia, expresia „iahtul lui Putin” a devenit prescurtarea pentru o navă misterioasă și ultraluxoasă. Este, de asemenea, o glumă printre zecile de membri ai echipajului, a declarat căpitanul Bennett-Pearce. „Am auzit aceleași zvonuri”, a spus căpitanul.
Lui Putin îi plac bărcile mari
Un alt vas, mai mic, Graceful, a fost mult timp conectat cu președintele rus și este cunoscut de asemenea ca „iahtul lui Putin”. Acesta a fost urmărit plecând din Germania spre portul rusesc Kaliningrad cu doar câteva săptămâni înainte de invazia Ucrainei. Oficialii guvernamentali americani subliniază faptul că Putin deține puține lucruri în mod direct. Multe dintre casele sau navele de lux pe care le folosește sunt deținute de oligarhi.
Putin pare să aibă o înclinație pentru bărcile mari. El a fost fotografiat pe iahturi din nordul Rusiei până la Marea Neagră, în sud. În luna mai a anului trecut, el și Alexander Lukașenko, președintele Belarusului, au făcut o croazieră pe un iaht în orașul stațiune Soci de la Marea Neagră.
Constructorul Scheherazadei, Lurssen Group, al cărui site promite clienților „confidențialitate totală”, a refuzat să comenteze cu privire la proprietatea sa. Până în iunie 2020, când a părăsit portul din Bremen, Germania, nava a avut numele de cod „Lightning”.
Aceeași companie a construit superiahtul și mai mare, Dilbar. Un iaht gigantic similar, cu numele de cod „Luminance”, este în prezent în construcție la Lurssen, urmând să fie finalizat anul viitor.
„Bineînțeles, toate comenzile și proiectele grupului Lurssen și ale filialelor sale sunt tratate în conformitate cu legile și reglementările aplicabile”, a declarat Oliver Grun, un purtător de cuvânt al companiei.
Echipaj cu mulți ruși și călătorii la Soci
Aproximativ 70 la sută din echipajul Scheherazadei este rus, a declarat căpitanul Bennett-Pearce. Și în fiecare din ultimele două veri, a navigat spre Soci, ultima dată la începutul lunii iulie 2021, potrivit MarineTraffic, un furnizor de top de analiză maritimă.
Construcția navei a fost gestionată de Imperial Yachts, o companie din Monaco care, potrivit Reuters, gestionează Amore Vero, iahtul confiscat al lui Sechin. Nick Flashman, care supervizează construcția de nave mari la Imperial Yachts, a refuzat să comenteze.
Un fost membru al echipajului, care a vorbit sub protecția anonimatului, a declarat că colegii de bord îl numeau „iahtul lui Putin”.
Persoana respectivă a spus că nava era deservită de un echipaj internațional în perioadele când „șeful nu se afla la bord”. Când șeful era la bord, echipajul era înlocuit cu un personal exclusiv rusesc. În săptămânile dinaintea călătoriei Scheherazadei din 2020 în Marea Neagră, echipajul străin a fost concediat, a spus persoana respectivă.
Fostul membru al echipajului a furnizat fotografii ale listelor cu membrii echipajului internațional și rusesc. The Times a contactat, prin intermediul rețelelor de socializare, telefonic sau prin e-mail, cel puțin 17 dintre aceștia. Puțini au răspuns.
Unul dintre ruși a spus doar că a lucrat pe Scheherazade, invocând un acord de confidențialitate. O altă persoană a spus că ar fi periculos să vorbească. Un bărbat a negat că a lucrat pe navă. Altul a spus că nu a mai lucrat pe mare de 25 de ani.
Căpitanul Bennett-Pearce a declarat că „în mod categoric, nu există un echipaj european care să vină la bord și un echipaj rusesc care să vină la bord”. Mulți dintre ofițerii superiori ai navei sunt din Marea Britanie, Noua Zeelandă și Spania. Mulți membri internaționali ai echipajului au fost concediați în 2020, fiind înlocuiți cu ruși care nu au cerut salariile mari și beneficiile pe care le aveau predecesorii lor, a spus căpitanul.
„S-a ajuns la o chestiune economică”, a spus el.
Având în vedere antipatia pe care oamenii din afara Rusiei o au față de Putin, dacă președintele rus ar fi fost într-adevăr proprietarul sau principalul utilizator al iahtului, păstrarea unor membri de rang înalt ai echipajului, care nu sunt ruși, nu ar avea sens, a declarat căpitanul Bennett-Pearce.
Urmărește pe Libertatea LIVETEXT cu cele mai noi informații despre războiul din Ucraina