Vârsta înaintată şi modelul depăşit al aeronavei prezidenţiale oficiale pot zădărnici oricând prezenţa lui Traian Băsescu la întruniri importante, pot pune în pericol punctualitatea preşedintelui şi, de ce nu, viaţa lui şi a suitei sale. Aşa că alternativa la bătrânul Boeing 707 se numeşte BAE 146-200, se află la Romavia din 2007 şi e avionul de rezervă al lui Băse.


Avionul de rezervă al lui Băsescu e mult mai nou decât Boeing-ul 707 “Carpaţi” cu care se deplasează de obicei preşedintele. Aeronava BAE 146-200 este fabricată în Marea Britanie, în 1994, şi este înmatriculată sub indicativul YR-BEA. Avionul, care poartă acum numele “Dobrogea”, se află la Romavia din luna februarie a anului 2007, în baza unui contract de leasing pe cinci ani cu o societate din Irlanda, United Jet. În prezent, acest tip de aeronavă nu se mai fabrică.

Primul zbor al avionului BAE 146-200, după ce acesta a ieşit pe poarta fabricii, a avut loc la 11 martie 1994. Aeronava pusă azi la dispoziţia preşedintelui a operat, până să ajungă în România, pentru zboruri comerciale ale companiei Meridiana Air, sub înmatricularea I-FLRO şi a avut o altă schemă de culori a fuselajului. Aspectul coloristic a fost schimbat odată cu intrarea avionului în dotarea Romavia.

Avionul are patru motoare

Avionul de rezervă al lui Băsescu are patru motoare, o capacitate de 100 de locuri pentru zborurile comerciale şi o autonomie de circa 2.000 de kilometri. Aeronava este folosită, în general, pentru zborurile de lungime medie. Au fost cazuri în care preşedintele a fost nevoit să folosească avionul de rezervă “Dobrogea” în locul bătrânului Boeing “Carpaţi”, situaţii determinate de unele defecţiuni importante apărute la acesta din urmă.


Bunăoară, la 11 decembrie 2008, atunci când Boeing-ul 707 nu a putut efectua zborul din cauza defectării transponderului, un sistem electronic esenţial pentru funcţionarea în deplină siguranţă a unui avion, Traian Băsescu şi o delegaţie oficială au fost transportaţi la Bruxelles de aeronava BAE, poreclită “Dobrogea”. Aceasta, pe care Romavia o ţine mai ales la dispoziţia şefului statului, a zburat însă şi cu alte delegaţii oficiale româneşti. Preşedintele foloseşte însă aeronava de rezervă şi în cazul în care avionul “Carpaţi” e în revizie, în situaţii în care delegaţia e mai restrânsă sau dacă zborurile sunt scurte.

Traian preferă totuşi bătrânul Boeing

Surse din cadrul Romavia au declarat pentru Libertatea, sub protecţia anonimatului, că “preşedintele preferă folosirea Boeing-ului «Carpaţi», pentru că aeronava de rezervă fabricată în Anglia este mai mică, zboară mai puţin până la realimentare şi este echipată doar pentru curse comerciale.

Pe lângă faptul că, în ciuda vârstei sale, are destul de puţine ore de zbor efectuate până acum, vechiul avion prezidenţial are tot ce-i trebuie unui preşedinte şi suitei sale în materie de confort, cu mici excepţii, cum ar fi sistemul de televiziune în timp real”.

Aeronavele, asigurate cu 3 milioane de dolari

Conform ziarului Cotidianul, compania Romavia a plătit pentru asigurarea aeronavelor prezidenţiale româneşti peste 3 milioane de dolari americani, din 2008 până anul acesta. Sumele pentru care ar fi asigurate aceste avioane variază însă în funcţie de configuraţia aparatului de zbor. Astfel, Boeing-ul 707 ar fi asigurat pentru suma de 3.200.000 de dolari, iar avionul secundar, BAE 146-200, pentru 6.600.000 de dolari. Conform sursei citate, asigurarea avioanelor prezidenţiale a costat anul acesta 1.134.294 de dolari.

A transportat oi în Orientul Mijlociu

Aeronava “Carpaţi” a fost rechiziţionată de o companie canadiană care nu îşi putea recupera banii de la proprietarul avionului, TAROM. Situaţia a fost rezolvată personal de premierul Canadei, Cretienne, care, la rugămintea preşedintelui de atunci, Emil Constantinescu (foto), a făcut demersuri de a se ridica sechestrul de pe aeronavă. “Am găsit-o în Orientul Mijlociu, transporta miei şi oi dintr-o parte în alta. Se transformase în avion comercial”, a declarat recent Emil Constantinescu.

 
 

Urmărește-ne pe Google News