Deşi va fi distribuit încă de anul acesta, hotărârea de guvern prevede că utilizarea cardului de către asiguraţi se va face de la 1 ianuarie 2013.
- Până la data de 31 decembrie 2012, dovada calităţii de asigurat se va face ca şi până acum, prin adeverinţa de asigurat.
- Termenul de valabilitate a cardului va fi de 5 ani de la data emiterii.
- Chiar dacă vor fi distribuite până la data de 31 decembrie 2012, data emiterii se consideră 1 ianuarie 2013.
- În cazul în care asiguratul se află în imposibilitatea de a intra în posesia cardului, documentul se va păstra la medicul de familie timp de maximum 3 luni.
- Contravaloarea, dar şi cheltuielile pentru producerea cardului sunt gratuite.
- Asiguratul suportă contravaloarea cardului dacă solicită un duplicat: în cazul pierderii, furtului sau deteriorării cardului, dar şi în situaţia modificării datelor personale.
- În fiecare dintre aceste situaţii, titularul cardului e obligat să solicite eliberarea unuia nou în termen de 15 zile calendaristice. Până la eliberarea documentului, în maximum 30 de zile de la solicitare, asiguratul va beneficia de servicii medicale şi de medicamente pe baza unei adeverinţe eliberate de casele de asigurări de sănătate.
Ce conţine
- Cardul se va emite pentru asiguraţii cu vârsta peste 18 ani, se va folosi doar pe teritoriul României şi va cuprinde următoarele informaţii:
- Numele, prenumele, precum şi codul numeric personal ale asiguratului;
- Codul unic de identificare în sistemul de asigurări sociale de sănătate;
- Numărul de identificare al cardului naţional de asigurări sociale de sănătate;
- Diagnostice medicale cu risc vital şi boli cronice;
- Grupa sangvină şi Rh;
- Acceptul exprimat, în timpul vieţii, pentru prelevarea de organe, ţesuturi şi celule, după deces;
- Data expirării cardului naţional;
- Medic de familie: nume, prenume, date de contact. Doar medicul de familie va avea acces la citirea şi editarea datelor de pe card, în timp ce medicii specialişti vor putea doar citi informaţiile.