Pentru buna desfasurare a ceremonialului religios, preotii folosesc anumite obiecte asa-zis liturgice, fiecare dintre acestea avand, pe langa un rol practic,si o semnificatie simbolica in cadrul serviciului divin. Libertatea vi le prezinta pe cele mai importante.
Sfantul Potir
Sfantul Potir este o cupa din metal pretios (sau, mai nou, chiar din ceramica sau sticla), in care se toarna, in cadrul unui ritual special, vin si apa, care, ulterior, se vor transforma, la Liturghie, in Sangele Domnului. Din potir sunt impartasiti credinciosii. Potirul simbolizeaza coasta lui Hristos din care au curs, pe cruce, sange si apa, si, deopotriva, paharul de la Cina cea de Taina si cel in care, dupa traditie, Sfantul Apostol Ioan a strans o parte din sangele Mantuitorului crucificat.
Sfantul Disc
Discul este un vas ca un taler, pe care se asaza, in cadrul Proscomidiei, Agnetul sau miridele care-l inconjoara. Agnetul e bucata de prescura (painea de impartasanie) care se va preface, in cadrul Sfintei Liturghii, in Trupul lui Hristos. ?n jurul Agnetului se asaza alte particele (miride) de prescura, in amintirea Maicii Domnului, a celor noua cete de sfinti, precum si pentru pomenirea ierarhului locului, a conducatorilor tarii, a ctitorilor bisericii si a crestinilor vii si morti. Ca si celelalte obiecte de cult, Discul este sfintit printr-o rugaciune preoteasca din Molitfelnic inainte de a fi utilizat pentru intaia oara.
Tamaia
Tamaia este seva (rasina) unor arbori sau arbusti exotici, care in contact cu aerul se incheaga, la fel ca rasina brazilor. Ea era adusa ca ofranda la templul iudaic, iar in crestinism este considerata un prinos sfant, al carui fum inmiresmat insoteste toate actele cultului. Tamaierea are doua intelesuri: cand se tamaiaza persoane sfinte sau icoane, ea este semn de veneratie si respect, iar cand se tamaiaza lucruri asupra carora se invoca trimiterea harului lui Dumnezeu, simbolizeaza Sfantul Duh, care ni se trimite de Sus.
Antimis
Antimisul este o bucata de panza, de in sau matase, de forma patrata sau dreptunghiulara (50/60 cm), pe care este imprimata icoana punerii in mormant a Mantuitorului. Pe Antimis se gasesc cusute particele de Sfinte Moaste. Fara Antimis nu se poate savarsi Sfanta Liturghie.
Chivotul
Chivotul este o cutie in forma de bisericuta, facuta din metal si pastrata pe Sfanta Masa, avand in interior o alta cutie, mai mica, din metal pretios, in care se pastreaza Sfanta ?mpartasanie pentru bolnavi si copii, sfintita in Joia Mare a fiecarui an si pregatita pentru a fi depusa in Chivot in a treia zi de Paste.
Cadelnita
Este obiectul de cult in care se pune, pe jar, tamaie. Are forma unui recipient rotund, de metal, suspendat de 3-4 lantisoare unite in partea de sus intr-un maner cu doua belciuge, ca sa poata fi tinut de preot cand tamaiaza in biserica, dupa randuiala sfintelor slujbe. In interpretarea marilor teologi, cadelnita simbolizeaza umanitatea Mantuitorului, focul din cadelnita divinitatea Sa, iar fumul de tamaie este mireasma Duhului Sfant.
Sfanta Evanghelie
Este cartea din care se citesc povestirile evanghelice la Sfanta Liturghie, Utrenie, Sfintele Taine si la alte slujbe bisericesti. Ea cuprinde Cuvantul lui Dumnezeu descoperit noua prin Hristos, si de aceea, cand este purtata solemn in cadrul unor ceremonii, Sf. Evanghelie Il simbolizeaza pe Insusi Iisus. In mod traditional, ortodocsii nu imbraca niciodata Evanghelia in piele (pielea unui animal mort), deoarece cuvintele lui Hristos sunt considerate a fi datatoare de viata. Pieile de animale amintesc, de asemenea, de caderea omului, cand Dumnezeu le-a facut haine din piele lui Adam si Evei, in urma neascultarii lor, dupa ce au muscat din marul interzis. Dupa traditie, Evanghelia este imbracata in aur, elementul pamantesc care, se spune, simbolizeaza cel mai bine Raiul. Daca nu este disponibil aur, ea poate fi imbracata si in panza. Sfanta Liturghie incepe atunci cand preotul ridica Sfanta Evanghelie si face semnul Sfintei Cruci cu ea asupra altarului. Evanghelia este purtata in procesiune in anumite momente, insotita de lumanari aprinse.