Într-un răspuns oficial al Inspectoratului General pentru Situații de Urgență (IGSU), instituția recunoaște că mașinile care au costat peste 1,2 milioane de euro bucata, aproximativ 5 milioane de euro în total, nu au fost folosite în beneficiul niciunui pacient.
Libertatea a scris, luni, 14 noiembrie, că cele 4 TIR-uri zac nefolosite, iar procurorii anchetează deja cazul.
În comunicat, IGSU spune că procurorii „nu au descins”, ci documentele au fost cerute, aceasta fiind, în accepția instituției, neconform cu realitatea în ce a scris ziarul.
IGSU numește și două misiuni în care autospecialele cu barocamere au participat, din iulie 2018 până în noiembrie 2022, în ambele nefiind, la final, utilizate:
- „În data de 26.07.2018, ISU Mureș a asigurat în zona de competență a ISU Cluj o echipă de scafandri și autospecială cu echipament specific intervențiilor acvatice (barocameră) pentru executarea în condiții de siguranță a misiunii de căutare a unei persoane posibil înecată în lacul Beliș. În urma desfășurării misiunii, nu s-a impus utilizarea barocamerei”.
- „În data de 27.01.2019, în baza Ordinului DSU nr.1140/RA din 27.01.2019, ISU Constanța s-a deplasat la Unitatea Primiri Urgențe a Spitalului Județean Buzău cu o echipă de tehnicieni pentru realizarea tratamentului hiperbaric pentru un minor în vârstă de aproximativ 15 ani. Având în vedere condiția medicală a minorului (comă ca urmare a intoxicației cu monoxid de carbon), aparținătorii au refuzat utilizarea barocamerei”.
IGSU spune că reviziile au costat un milion de lei
Inspectoratul a punctat că, în plus, sumele cheltuite pentru revizii se apropie de un milion de lei: 224.999,3 lei (ISU Dobrogea – Constanța), 262.990 lei (ISU Iași), 224.999,3 lei (ISU Mureș) și 262.990 lei (ISU Timișoara), adică circa 200.000 de euro.
Sursele ziarului menționau că, pentru o bună funcționare a unui astfel de echipament, e necesară o sumă care se ridică la 20.000 euro pe lună.
În rest, inspectoratul susține că, în anul 2019, 21 de cadre militare au dobândit competențe de tehnicieni și operatori barocameră, în urma procesului de pregătire desfășurat la Centrul 39 – Scafandri, precum și de către specialiștii firmei HAUX.
„Totodată, în scopul pregătirii personalului care deservește cele patru barocamere aflate în dotarea IGSU, Departamentul pentru Situații de Urgență, încă de anul trecut a demarat procedura de realizare a unui acord cu Marina Militară Italiană. Astfel, 13 medici de urgență și 5 pompieri au absolvit aceste cursuri care au oferit abilitați teoretice, metodologice și operaționale în domeniul medicinei subacvatice și hiperbarice, abilitați privind dezvoltarea de strategii care trebuie adoptate în caz de accidente, respectiv, cunoașterea tratamentelor curative din camera hiperbară. Important de menționat este faptul că aceste cursuri nu s-au putut realiza mai repede, motivul fiind situația globală generată de pandemia de COVID-19” – răspuns IGSU către ziar.
Ziarul a solicitat un răspuns din partea Inspectoratului General pentru Situații de Urgență joi, 10 noiembrie, însă acesta a venit luni, 14 noiembrie, după publicarea materialului.
Iată, în continuare, răspunsul integral al IGSU: