Decizia vine după ce IKEA și-a închis, în luna martie, temporar magazinele și a încetat să se aprovizioneze în Rusia și Belarus, alăturându-se astfel exodului în masă al marilor corporației internaționale de pe piața rusă. De altfel, companiile occidentale se grăbesc să părăsească Rusia nu doar pentru a se conforma sancțiunilor occidentale, ci și din cauza amenințărilor Kremlinului de a confisca activele străine.
Compania suedeză a continuat să-și plătească angajații din Rusia și va face acest lucru până la sfârșitul lunii august.
Miercuri, retailerul a transmis că nu vede nicio posibilitate de a-și relua, în viitorul apropiat, vânzările în această țară, unde a deschis primul său magazin în 2000.
Ca urmare, proprietarul mărcii, Inter IKEA, care se ocupă și de aprovizionare, a anunțat că va începe să caute cumpărători pentru cele patru fabrici ale sale, va închide permanent două birouri de achiziții și logistică, din Moscova și din Minsk, capitala Belarusului, și va reduce personalul.
Practic, compania a recunoscut că mulți dintre angajații săi din Rusia își vor pierde locurile de muncă din cauza acestei decizii.
IKEA are 15.000 de angajați în această țară, în timp ce Ingka Group, care deține toate magazinele IKEA din Rusia, are 12.500 de angajați.
„Din păcate, condiţiile nu s-au îmbunătăţit, iar războiul devastator continuă. Afacerile şi lanţurile de aprovizionare din întreaga lume sunt sever afectate şi nu vedem că ar fi posibilă reluarea operaţiunilor în viitorul apropiat”, a transmis Ingka Group, într-un comunicat de presă.
Cu toate acestea, Ingka, care este și unul dintre cei mai mari proprietari de centre comerciale din lume, își va menține deschise cele 14 centre comerciale din Rusia, care operează sub numele „MEGA”.
Compania a precizat că vrea să se asigure că oamenii au acces la produsele de bază de care au nevoie, inclusiv haine, alimente și farmacii, dar evaluează în permanență situația.
Totuși, compania a refuzat să comenteze cu privire la planurile sale pentru cele 17 magazine închise, spunând într-un e-mail că „explorează diverse opțiuni”.
Măsurile luate până în prezent de IKEA diferă de cele ale altor mari companii occidentale, precum lanțul de restaurante de fast-food McDonald’s și producătorul auto francez Renault, care și-au vândut activele unor cumpărători locali și au renunțat complet la piața rusă.
Afacerea de retail rămâne întreruptă, a precizat IKEA, dar a lăsat să se înțeleagă că ar putea deschide ușile pentru ruși pentru ultima dată.
„Pentru a asigura procesele de afaceri necesare, organizăm vânzarea de bunuri de uz casnic care se află în depozitele noastre către angajați și clienți. Detaliile vor fi anunțate în curând”, a menționat IKEA.
Compania suedeză a adăugat că ar putea dona o parte din stocuri persoanelor nevoiașe.
Cu toate acestea, vânzarea stocurilor excedentare și generarea de venituri acolo ar putea ridica semne de întrebare, având în vedere presiunea publică și politică exercitată asupra companiilor occidentale de a nu face bani din afacerile pe care le desfășoară în Rusia.
„Am luat în considerare o gamă largă de opțiuni înainte de a lua decizia de a vinde acțiunile și nu a existat nicio altă soluție viabilă”, a precizat compania.
Sute de mărci internaționale, printre care Starbucks, Coca Cola, Levi’s și Apple, au părăsit Rusia sau și-au suspendat vânzările în această țară de când trupele Moscovei au invadat Ucraina, pe 24 februarie.
Foto: Profimedia Images
Urmărește pe Libertatea LIVETEXT cu cele mai noi informații despre războiul din Ucraina, declanșat de Rusia