Impactul a avut loc la câteva zeci de minute după ce nava românească a părăsit portul Galaţi şi se afla la mila 76. În doar câteva minute, Mogoşoaia s-a scufundat şi a luat după ea în adâncul Dunării sute de suflete, mulţi membri ai aceloraşi familii. Doar 19 oameni au mai supravieţuit din cei 213 pasageri şi 9 membri ai echipajului.
Capacitatea navei era de doar 160 de locuri, dar se pare că la bord urcaseră din Şantierul Portul Galaţi mai mulţi muncitori care ieşiseră din tură.
Unul dintre cei mai cunoscuţi supravieţuitori este Eugen Malihen care avea doar 4 ani în momentul accidentului. El a scăpat deoarece avea legat de mână un bidon din plastic. Plecase cu toată familia, mamă, tată, doi fraţi, doi unchi şi trei verişori la bunicii din Grindu. În afară de Eugen niciunul din membrii familiei nu a mai ajuns acasă. La Grindu în cimitir chiar există alea Malihen unde a fost îngropată familia înecată.
Vinovatul a scăpat cu două luni de închisoare
Ancheta de atunci a arătat că vina a fost a lui Gheorghi Petrov, comandatul împingătorului bulgar. Acesta nu avea niciun semnal care să arate unde era nava, mai ales că pe Dunăre era ceaţă şi nici nu îşi păstrase culoarul. Mai mult, ancheta a atătat că mateloţii şi chiar şi comandantul sărbătoreau ziua Bulgariei care fusese pe 9 septembrie.
Cu toate acestea, Gheorghi Petrov a fost condamnat la 10 ani închisoare în 1989, dar a scăpat după 2 luni şi aplecat în ţara lui.
Familiile sutelor de gălăţeni şi tulceni ucişi din neglijenţă nu au primit niciodată despăgubiri, având în vedere prietenia dintre statul bulgar şi cel român de dinainte de Revoluţie.
Mai mult, în multe cazuri, puţinii copii salvaţi, rămaşi orfani, au rămas şi fără locuinţele părinteşti după ce, profitând de haosul creat atunci în oraş, casele le-au fost ocupate de străini, în mod abuziv.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro