Tunelul forat cu galerie dublă are o lungime de aproape 1,35 km și nu a fost săpat cu mari mașini specializate pentru forat, de tip TBM (Tunnel Boring Machine), precum sunt folosite în prezent la Magistrala 6 de metrou din București sau la lucrările de cale ferată Brașov – Sighișoara.
„Momaia” este construit prin tehnologia NATM (New Austrian tunneling method) care presupune excavarea secvențială a tunelului și ranforsarea pe parcurs a pereților. Acest lucru se realizează prin pulverizarea de straturi de beton.
Tunelul este săpat în mod tradițional, prin segmente mici, apoi pereții sunt ranforsați cu plasă de metal peste care este așezat beton torcretat pentru a da rezistență. Odată finalizat un astfel de segment, se trece la forarea următorului.
Ulterior, de-a lungul tunelului se aplică hidroizolația și căptușeala finală din beton care înglobează și armătura principală.
Urrmătoarea etapă presupune realizarea finisajelor și dotarea tunelurilor cu instalații și utilități.
Primul tunel de pe o autostradă din România are o lungime de 1,3 kilometri și subtraversează dealul Momaia. Tunelul se află pe lotul Curtea de Argeș-Tigveni, parte din autostrada Pitești-Sibiu.
Pe cei 10 kilometri dintre Curtea de Argeș și Tigveni ar trebui să circulăm în 2027, iar întreaga autostradă ar trebui să fie gata un an mai târziu.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro