CLEPA a angajat PwC Strategy să evalueze impactul a trei scenarii de politică Green Deal asupra ocupării forței de muncă și a valorii adăugate în rândul furnizorilor de automobile din Europa în perioada 2020-2040.
Toate cele trei scenarii presupun o electrificare accelerată pentru a îndeplini obiectivele climatice, cu o cotă mare de piaţă pentru vehiculele electrice până în 2030 de:
- peste 50%,
- aproape 80%,
- aproximativ 100%.
Sectorul producţiei de automobile este responsabil pentru mai mult de 5% din totalul angajărilor în 13 state membre ale UE, peste 60% din lucrători fiind angajaţi de furnizorii de automobile. Prin urmare, studiul oferă o evaluare necesară la nivel european şi identifică riscurile şi oportunităţile oferite celor şapte ţări majore de producţie pentru componente auto (Germania, Spania, Franţa, Italia, Cehia, Polonia şi România).
Studiul este, de asemenea, primul de acest gen care evaluează impactul diferitelor scenarii de politică pentru atingerea obiectivelor Green Deal, cu accent pe furnizorii de automobile.
Datele CLEPA estimează că, în scenariul vehiculelor exclusiv electrice, 70% din impactul asupra ocupării forţei de muncă va fi resimţit deja în perioada 2030-2035 şi arată că oportunităţile vehiculelor electrice depind de stabilirea unui lanţ profund de aprovizionare cu baterii în UE, de sincronizare şi probabilitate, aspecte încă incerte.
Conform studiului CLEPA, țările din Europa de Vest par cel mai bine plasate pentru a deveni fortăreţele producţiei de propulsoare electrice, în timp ce locurile de muncă din ţările Central şi Est Europene vor rămâne dependente de motorul cu ardere internă.
Secretarul general CLEPA, Sigrid de Vries, a arătat că studiul evidenţiază riscurile vehiculelor electrice destinate existenţei a sute de mii de oameni care lucrează din greu pentru a oferi soluţii tehnologice în scopul mobilităţii durabile.
Potrivit acestuia, furnizorii de automobile sunt responsabili pentru cea mai mare parte a locurilor de muncă din industria de automobile.
„Inovaţiile furnizorilor de automobile au făcut ca mobilitatea electrică să fie din ce în ce mai accesibilă pentru consumatori şi un instrument esenţial pentru îndeplinirea obiectivelor de reducere a emisiilor. Dar nevoile societăţii sunt mult prea diverse pentru o abordare universală. Un cadru de reglementare care este deschis tuturor soluţiilor disponibile, cum ar fi utilizarea tehnologiilor hibride, hidrogenul verde şi combustibilii durabili din surse regenerabile, va permite inovarea pe măsură ce redefinim mobilitatea în următoarele decenii”, a punctat Sigrid de Vries.
Aproape 200.000 de români lucrează în industria auto
Actuala propunere Fit-for-55 a Comisiei Europene pentru standardele de emisii de CO2 pentru maşini şi camionete se uită, potrivit oficialilor CLEPA, doar la emisiile provenite de la ţeava de eşapament a vehiculului, ignorând emisiile legate de producţia vehiculelor sau combustibilii pe care îi folosesc, inclusiv modul în care este generată electricitatea.
„Pentru a stimula tehnologiile cu cea mai scăzută amprentă totală de carbon, emisiile de la vehicule ar trebui, în mod ideal, să fie reglementate pe baza ciclului de viaţă, cu o abordare Well-to-Wheel (WtW) ca prim pas, care ia în considerare producţia şi distribuţia combustibilului/electricităţii folosite pentru a alimenta unvehicul”, recomandă responsabilii CLEPA.
„O abordare deschisă a tehnologiei ar trebui să includă electrificare rapidă cu energie curată şi regenerabilă, completată de tehnologie de ardere curată cu combustibili regenerabili şi durabili. Există mai multe opţiuni pe lângă zero emisii pe ţeava de eşapament şi trebuie să recunoaştem rolul pe care carburanţii neutri din punct de vedere climatic îl pot juca în reducerea emisiilor, menţinerea opţiunii consumatorilor, accesibilitatea şi menţinerea competitivităţii globale a Europei. Tehnologia nu este inamicul, ci mai degrabă combustibilii fosili, iar deschiderea tehnologică va fi esenţială pentru a asigura o tranziţie justă”, a arătat Sigrid de Vries.
CLEPA, Asociaţia Europeană a Furnizorilor de Automobile, cu sediul la Bruxelles, reprezintă peste 3.000 de companii, de la multinaţionale la IMM-uri.
În Uniunea Europeană, furnizorii de automobile din Europa angajează direct 1,7 milioane de oameni.
Un raport al Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) arată că România se află pe locul 4 în Uniunea Europeană la numărul de angajați din industria auto. Nu mai puțin de 195.000 de români lucrează în industria auto locală, după Polonia (214.000 angajați), Franța (239.000) și Germania (919.000). În Spania, industria auto angajează direct aproape 162.000 de persoane, în Italia 178.000 de persoane, iar în Cehia puțin peste 181.000 de persoane.
Datele ACEA mai arată că 15,7% din totalul angajaților din industria prelucrătoare din România sunt implicați direct în sectorul auto, incluzând aici atât producția de mașini, cât și pe cea de componente pentru acestea.