Prin petiţie se înţelege cererea, reclamaţia, sesizarea sau propunerea formulată în scris ori prin poştă electronică pe care un cetăţean sau o organizaţie legal constituită o poate adresa autorităţilor şi instituţiilor publice centrale şi locale. Poate fi vorba de servicii publice descentralizate ale ministerelor, companiilor şi societăţilor naţionale, societăţilor comerciale de interes judeţean şi local sau regiilor autonome.
Pentru a fi validată, orice petiţie trebuie să fie semnată şi să conţină datele complete de identificare ale petentului. Petiţiile anonime sau cele în care nu sunt trecute datele de identificare ale petiţionarului nu se iau în considerare şi se clasează.
Obligaţiile instituţiilor care soluţionează cererea
• Autorităţile sunt obligate să răspundă petiţiei în 30 de zile de la înregistrarea ei, indiferent dacă soluţia e favorabilă sau nu.
• Din punct de vedere legal, la petiţiile prezentate personal, se ia în considerare data înregistrării.
• În situaţia în care aspectele sesizate prin petiţie necesită o cercetare mai amănunţită, conducătorul autorităţii sau instituţiei publice poate prelungi cele 30 de zile cu cel mult 15 zile.
• Dacă petiţia este greşit direcţionată, instituţia care a primit-o trebuie să o trimită în 5 zile autorităţii sau instituţiei în ale cărei atribuţii intră rezolvarea ei şi să informeze petentul despre aceasta. Pentru soluţionare, acesta va mai aştepta încă 30 de zile.
• Răspunsul la petiţie trebuie să includă şi temeiul legal în baza căruia a fost formulată soluţia comunicată.
• Pentru ca fiecare cetăţean să se poată folosi de acest drept, petiţiile sunt scutite de taxă.