În România, prima licitație pentru unul dintre cele patru tronsoane ale autostrăzii Lugoj-Deva a avut loc în anul 2010.
Anca Boagiu, ministrul Transporturilor de la acel moment, promitea că autostrada Lugoj-Deva va fi gata în anul 2015.
Nu a fost.
Autostrada crăpăturilor
Primul lot a avut drept constructor asocierea dintre Tirrena Scavi, Societa Italiana per Condotte d’Acqua și Cossi Costruzioni. Acesta a costat 681 de milioane de lei, iar constructorii l-au terminat în 2013.
Recepția finală a fost făcută însă abia în 2018. Ziare.com scria însă în aprilie 2018 că aceast tronson este însă plin de crăpături.
Licitațiile pentru următoarele trei loturi au avut loc abia în 2013, când au început și lucrările.
Liliecii și morții ne țin din muncă
Lotul 2 al tronsonului este construit de asocierea Salini – Secol, lotul 3, de consorţiul Teloxim Con SRL – Comsa SA – Aldesa Construcciones SA – Arcadis Eurometudes SA, iar lotul 4, de asocierea Tehnostrade – Spedition UMB.
Pentru lotul 4, valoarea contractului este de 419 milioane de lei fără TVA, pentru lotul 3, statul dă 579,9 milioane, iar pentru lotul 2, costul este de 562 milioane de lei.
Data de finalizare: mai 2016.
Nici acest termen nu a fost îndeplinit.
Construcția aceastor loturi a fost marcată de tot soiul de probleme: drumul trecea prin halda de steril a termocentralei Mintia, pe traseul său a fost descoperit un cimitir, apoi s-a găsit o peșteră cu lilieci din specii protejate.
Între timp, CNADNR a fost rebotezată în 2016 Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
Ne chinuim să terminăm ce am început
În august 2019, lotul 4 din această autostradă a fost deschis circulației, însă pentru lotul 3 încă există probleme nerezolvate, potrivit lui Răzvan Cuc, ministrul Transporturilor.
Instituția are un conflict deschis cu consorțiul, după ce o fisură de 15 metri lungime și un centimetru lățime a apărut pe asfalt.
Ministerul a acordat recent un contract de 133.000 de lei firmei IPTANA, cea mai veche companie de proiectare din domeniul infrastructurii de transport din România, aceasta urmând să găsească soluțiile de remediere a lotului 3.
Recomandarea făcută de IPTANA este ca pe cei 21 de kilometri ai tronsonului să se circule cu restricții de tonaj de 7,5 tone și o viteză maximă de 80 km/h, conform G4Media.
Plouă cu acuze
Din cauza neînțelegerilor cu constructorii, statul a reziliat în august contractul cu asocierea ce trebuia să facă lotul 3, iar ulterior CNAIR a executat garanții totale de 87 de milioane de lei.
În schimb, constructorii acuză autoritățile că au reziliat abuziv contractul și spun că au de recuperat de la stat 99,2 milioane de lei, conform Hotnews.