În urmă cu aproximativ două săptămâni, a devenit obligatoriu în Berlin testul negativ ca bilet de intrare în magazine ori pentru a merge la coafor și accesa diverse alte servicii.

La cumpărături, în Berlin

Într-o zonă comercială din nord-vestul capitalei Berlin este multă forfotă, sâmbătă după-amiază. Oamenii își fac aproape nestingheriți cumpărăturile la supermagazin, în incinta căruia este obligatorie purtarea unei măști de tip FFP2.

Peste drum, câțiva oameni stau la coadă în fața unui imens magazin de mobilă. La intrare, trei paznici îți solicită să faci dovada testului de coronavirus, evident cu rezultat negativ, efectuat la un centru acreditat.

După ce prezinți actul cerut, ți se mai cere să completezi un formular: numele, prenumele, adresa, numărul de telefon și ora intrării în magazin.

Numeroși clienți sunt respinși pe motiv că nu s-au testat, fapt care le provoacă acestora un sentiment de neputință. „Este o nebunie totală. Am nevoie de test să intru aici, dar nu și la supermarket, unde este aglomerație”, mormăie o femeie.

Paznicul ridică din umeri. „Nu eu fac regulile”, spune gardianul, arătând spre indicatorul către cel mai apropiat centru de testare pentru coronavirus, aflat la câțiva kilometri distanță.

În capitala germană, acest regulament a fost introdus după ce așa-numita incidență a depășit 100 de infecții la 100.000 de locuitori în decurs șapte zile.

Însă, în baza acordului din 8 martie dintre premierii landurilor federale și cancelarpa Angela Merkel,  Berlinul ar fi trebuit să suspende atenuarea restricțiilor.

„Nu știu dacă testarea și mersul la shopping, cum se practică în Berlin, reprezintă reacția potrivită”, a declarat cancelarul Angela Merkel.

Modelul din capitala Germaniei, urmat de alte landuri

Acest lucru nu a împiedicat alte landuri federale să urmeze acest model, valabil acum în Mecklenburg-Pomerania Anterioară, Hamburg, Saxonia, Saarland și Bavaria.

O strategie similară urmează să aplice Saxonia Inferioară, Saxonia Anhaltină și Turingia, în vreme ce în Renania de Nord-Vestfalia, districtele și orașele decid independent dacă vor să încerce modelul condiționării accesului în magazine de prezentarea unui test negativ de coronavirus. 

S-a ajuns și la situații absurde. La Aachen, în Renania de Nord-Vestfalia, poți merge la coafor netestat. La Köln, la 65 de kilometri distanță, ai nevoie de un rezultat negativ la test, dar îți poți face un test rapid în fața frizerului. La 30 de kilometri depărtare, la Bonn, acest lucru nu este permis, fiind musai să te testezi la un centru de testare acreditat. 

„Ne sună disperați patronii de saloane spunând că, din cauza testării obligatorii, clienții își anulează programările”, relatează directorul filialei din Hamburg a Asociației Meșteșugarilor, Hjalmar Stemmann, într-un interviu.

Potrivit unui studiu recent elaborat de Asociația Germană a Comerțului cu Amănuntul (HDE), magazinele cărora li se permite să rămână deschise doar pentru clienți cu rezultat negativ la testul de coroonavirus înregistrează o scădere cu 62% a vânzărilor decât în perioada de dinaintea crizei actuale. „Guvernul se implică în locurile greșite”, critică directorul general al HDE, Stefan Genth.

De ce nu funcționează modelul de testare?

Întrebarea este de ce nu funcționează modelul de testare? Ce este atât de dificil în efectuarea unui test rapid, al cărui rezultat este disponibil în 15 minute? În Germania, fiecare cetățean are dreptul la cel puțin un test gratuit pe săptămână.

La Berlin există deja o rețea mare de centre de testare. La unele dintre cele aproximativ 300 de centre, oamenii pot efectua testul și fără programare prealabilă, în timp ce la altele programarea este neapărat necesară. 

Deseori, centrele pur și simplu nu fac față cererilor, cu precădere în diminețile de sâmbătă, zi în care oamenii pot petrece mai mult timp la cumpărături.

Timpul de așteptare pentru test poate ajunge chiar și la o oră, pe care o petreci afară, în frig, vânt și ploaie. Este o situație descurajantă pentru oameni cărora pe bună dreptate le piere cheful de cumpărături.

FOTO: Hepta

Urmărește-ne pe Google News