Dacă mergi cu viteză mai marede 40 km/h, eşti amendat!
În curtea uzinei de la Mioveni există străzi în toată regula, cu semne şi reguli de circulaţie. În unele locuri există chiar avertismente radar! Şi nu este o glumă… Echipe ale serviciului de securitate şi pază, dotate cu radare, supraveghează, din umbră, traficul pe străzile platformei. Oricine depăşeşte 40 km/h primeşte un avertisment, într-o primă fază, la a doua abatere fiind aplicată chiar o amendă.
Căşti de 74 € pentru fiecare angajat
Fiecărui angajat din uzină i-a fost luat un mulaj după partea internă a urechii pentru realizarea unor amortizoare de zgomot personalizate, sub formă de căşti. Acestea sunt făcute dintr-un silicon special, ce conţine un filtru care opreşte sunetul de fond, permiţându-i utilizatorului să poarte o discuţie. Căştile sunt ideale pentru zonele zgomotoase, precum presajul sau caroseria, unde în permanenţă este vacarm. Partea interesantă a acestui accesoriu obligatoriu este preţul: 74 de euro, adică 300 de lei.
1.000 de tone de tablă consumate zilnic
Când începe procesul de producţie, în secţia presaj, materia primă, foaia de aluminiu, este trecută printr-o serie de prese ce transformă “tabla”, dându-i forme distinctive, în diverse piese. Secţia deţine 104 prese, cu matriţe pentru toate maşinile scoase de Dacia, inclusiv pentru modelele vechi.
Testele distructive
În cadrul secţiei Caroserie sunt realizate o serie de teste pentru a verifica rezistenţa punctelor de sudură dintre diverse piese ale caroseriei. Testarea este făcută în două feluri: distrugerea propriu-zisă şi verificarea cu ultrasunete. Angajaţii folosesc un cleşte imens şi o serie de senzori pentru a vedea dacă punctele de sudură cedează la tensiunile şi la sarcinile standard. Scanarea ultrasonică este ceva mai elegantă şi transmite o diagramă a valorilor înregistrate, fără să fie nevoie de distrugerea pieselor. Aceste teste sunt necesare, întrucât, din cauza uzurii sau în cazul unui accident, o sudură realizată incorect ar putea avea un rezultat dezastruos.
Femeile, majoritare la asamblare
Pe liniile de asamblare, femeile reprezintă majoritatea. Bărbaţii predomină la secţia de sudură, întrucât se lucrează cu echipament greu, pentru susţinerea acestuia fiind nevoie de forţă.
Cei zece mii de muncitori angajaţi în uzină produc câte o maşină pe minut. Cele mai multe autoturisme care ies pe poarta fabricii sunt modelul Logan.
În hala de 150.000 de metri pătraţi se află şi containerele ce urmează să fie trimise în străinătate. Acestea sunt operate de un utilaj care le transportă ca pe nişte jucării.
Direcţia logistică trimite piese din Maroc până în Columbia
Una dintre cele mai importante anexe ale uzinei propriu-zise este Centrul Logistic. Printre activităţile centrului intră şi expediţia de vehicule sau de piese. Acesta este, de fapt, o hală imensă, de 150.000 de metri pătraţi. Centrul ILN (Reţeaua Logistică Internaţională) se ocupă de expediţia colecţiilor de piese necesare asamblării modelelor Logan în celelalte uzine Renaul
Uzina asigură apa potabilă şi pentru oraşul Mioveni
Staţia de epurare din cadrul uzinei nu asigură apa potabilă doar pentru platforma Dacia. Întregul oraş Mioveni beneficiază de apă curată, filtrată şi tratată la staţia fabricii. “Avem capacitatea de a asigura acest lucru. Din anul 2005, staţia a fost modernizată constant, iar acum respectăm toate standardele impuse. Apa e captată din râul Târgului, apoi e tratată”, ne-a explicat Mirela Vasile (48 de ani), şef al serviciului Ape/Laborator.
Fiecare secţie are o şcoală de dexteritate
În fiecare secţie a uzinei există o şcoală de dexteritate. Aici, fiecărui angajat nou i se explică ceea ce are de făcut şi i se face instructajul în protecţia muncii.
( fotografii: Stelian Drăghici)