Procedura
Potrivit procedurii, primarul localităţii are obligaţia să înştiinţeze toţi deţinătorii de imobile (prin afişare şi prin alte mijloace de publicitate), cu privire la obligaţiiile acestora, respectiv: a) de a permite accesul specialiştilor să execute măsurătorile; b) de a prezenta actele juridice referitoare la imobile; c) de a identifica limitele imobilelor împreună cu echipele care realizează lucrările de specialitate; d) de a verifica informaţiile privitoare la imobilele pe care le deţin, în etapa de publicare a documentelor tehnice cadastrale”.
Dacă proprietarii nu sunt în localitate sau, pur şi simplu, nu se prezintă, identificarea limitelor imobilului se va face în lipsa acestora. Potrivit legii, primarul este obligat să elibereze certificate şi să furnizeze gratuit echipelor de realizare a lucrărilor sistematice de cadastru toate datele necesare, inclusiv pentru cei care lipsesc din localitate.
Ce ai de făcut
În primul rând trebuie să-ţi pregăteşti/ verifici toate actele de proprietate privind casa, curtea, grădina şi celelalte terenuri, intravilane sau extravilane, pe care le deţii.
Dacă nu ai făcut succesiunea şi imobilele în cauză figurează încă pe numele părinţilor/ bunicilor decedaţi, pregăteşte toate actele necesare efectuării succesiunii legale: actele de proprietate precum şi certificatele de naştere şi certificatele de deces ale antecesorilor, eventualele testamente sau acte de donaţie întocmite de aceştia etc. Potrivit legii, şi cadastrarea şi dezbaterea succesiunilor se vor realiza din fondurile ANCPI, în condiţiile Legii nr. 150/2015(care modifică Legea nr. 7/1996 a cadastrului şi a publicităţii imobiliare).
Ca urmare, şi contravaloarea taxelor notariale pentru eliberarea certificatului de moştenitor va fi suportată tot de ANCPI. Dar, pentru a nu avea surprize la încheierea succesiunii, e indicat să consulţi înainte un notar, care îţi va spune ce acte trebuie să pregăteşti şi cum trebuie să procedezi.