Pornind de la numeroasele sesizări și reclamații făcute de cumpărători, la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor și la inspectoratele teritoriale ale instituției, Guvernul a adoptat, marţi, 26 ianuarie 2016, o ordonanţă de urgenţă, care modifică și completează legislația privind vânzarea produselor și garanțiile asociate acestora.

Termen limită- 15 zile calendaristice

Principala noutate adusă de actul normativ constă în introducerea perioadei maxime, obligatorii, de 15 zile calendaristice, în care vânzătorul este obligat să repare sau să înlocuiască un produs aflat în perioada de garanție comercială, dacă acesta nu corespunde condițiilor de conformitate menționate în declarația referitoare la garanție sau în publicitatea aferentă produsului respectiv. Potrivit vechii legislații, orice reparare sau înlocuire a produsului se făcea conform contractului de garanție înmânat cumpărătorului, dar fără a fi stabilit un termen- limită pentru efectuarea reparației sau înlocuirea produsului. De asemenea, actul normativ stipulează obligația comerciantului de a însoți orice produs de folosință îndelungată nu doar de certificatul de garanție, ci și de declarația de conformitate, precum și de cartea tehnică și instrucțiunile de folosire, instalare, exploatare și întreținere, eliberate de producător.

Garantia se poate prelungi

Ordonanța de urgență mai stabileșete că timpul de nefuncționare a produsului, din cauza lipsei de conformitate apărute în cadrul termenului de garanție, prelungește acest termen cu numărul respectiv de zile. Așadar, începând cu data de 1 martie a.c, aceste termene curg “din momentul în care a fost adusă la cunoștința vânzătorului lipsa de conformitate a produsului sau din momentul prezentării produsului la vânzător/unitatea service, până la aducerea produsului în stare de utilizare normal și, respectiv, al notificării în scris în vederea ridicării produsului sau predării lui efective către consumator”. Prevederile legale, atât cu privire la termenul de garanție, cât și în ceea ce privește obligația înlocuirii produselor, se aplică și în cazul bunurilor noi, de folosință îndelungată, obținute prin tragere la sorți la tombole, câștigate la concursuri, precum și la cele acordate cu reducere de preț ori gratuit, de către operatorii economici.

Când trebuie înlocuit produsul cu unul nou

Produsele de folosință îndelungată (televizoare, frigidere, mașini de spălat etc) defectate în termenul de garanție, atunci când nu mai pot fi reparate, trebuie înlocuite de comerciant cu un produs nou, la cererea consumatorului, în maximum 15 zile calendaristice. De asemenea, dacă durata cumulată de nefuncționare, din cauza deficiențelor apărute în termenul de garanție, depășește 10% din valoarea acestuia (de exemplu, dacă teremenul de garanție este de 24 de luni, dar produsul nu funcționează timp de 2,4 luni), la cererea consumatorului, comerciantul este obligat să schimbe produsul cu unul nou sau să restituie contravaloarea acestuia. Produsele noi, care le înlocuiesc pe cele defecte, vor beneficia, la rândul lor, de un nou termen de garanție, care curge de la data preschimbării.

 
 

Urmărește-ne pe Google News