- „Limbajul folosit în ordinul comun realizat de Ministerul Educației și de Ministerul Sănătății este foarte tehnic, făcut mai degrabă să avantajeze școlile decât să fie înțeles de părinți”, spune Ioana Stăncel, expertă în sănătate publică.
- Aceasta explică de ce este purtarea măștii cea mai importantă regulă, mai ales că, în foarte multe școli, elevii vor sta câte doi în bancă.
- „Profesorii sunt cel mai bun exemplu pentru copii”, spune experta, care este conștientă că profesorii nu-i pot urmări peste tot pe copii.
Ioana Stăncel, expertă în sănătate publică, explică pentru Libertatea care sunt principalele temeri ale părinților și profesorilor față de reluarea cursurilor cu prezență fizică, dar și cele mai importante reguli ce trebuie respectate de ei și de copii.
Triajul copiilor, o îngrijorare pentru mulți părinți
„Din mesajele pe care le-am primit și din ce am văzut în spațiul public, una dintre cele mai mari temeri este legată de triaj. Sunt părinți și profesori care se tem că s-ar putea să nu observe la copii simptome specifice COVID”, spune Ioana Stăncel.
Responsabilitatea pe care o au părinții și profesorii pentru a realiza triajul epidemiologic al copiilor este cu atât mai mare, având în vedere că în sistemul de învățământ sunt angajate doar 4.904 cadre medicale, potrivit Consiliului Național al Elevilor. Asta înseamnă un medic sau o asistentă medicală la 570 de copii.
„Sper ca boala să nu mai fie un stigmat”
O altă frică a părinților este legată de stigmatizare. „Sunt familii care preferă să ascundă că au COVID sau simptome de teamă să nu fie judecate de colegii copiilor acestora și de părinții lor. Au fost și cazuri de copii marginalizați din cauza acestui diagnostic. Este o realitate pe care trebuie să o recunoaștem”, adaugă ea.
Însă situația este diferită față de începutul lunii septembrie, afirmă experta. „Cu toții cunoaștem acum pe cineva care a avut COVID, deci sper că această boală nu va mai fi percepută ca un stigmat”.
Ioana Stăncel mai spune că părinții copiilor ar trebui să se gândească doar la faptul că, dacă au simptome și se izolează pe ei și pe copiii lor, îi protejează pe cei din jur.
Responsabilitatea este mult prea mare pentru a fi neglijenți sau pentru a ne lăsa pradă temerii de a fi judecați.
Ioana Stăncel, expertă în sănătate publică:
Părintele să nu decidă singur dacă sunt simptome de răceală sau de COVID
Cel mai important este ca elevii care au simptome sau au în familie pe cineva în această situație să stea acasă, spune experta în sănătate publică.
„Au fost părinți care și-au trimis copiii cu simptome la școală, crezând că n-au decât o răceală. Astfel de comportamente nu trebuie să se repete. În cazul în care există simptome specifice, părintele trebuie să consulte medicul de familie. Nu să decidă singur”, explică Ioana Stăncel.
Fără supravegherea cadrelor didactice, copiii nu vor respecta distanțarea
Grupele sau clasele trebuie să termine cursurile la intervale diferite, astfel încât să nu se intersecteze pe coridoare, iar în timpul pauzelor, sălile trebuie aerisite cel puțin 10 minute, arată ordinul comun al Ministerului Educației și Sănătății.
„Copiii pot sta în grupuri de câteva persoane, dar este foarte important să păstreze minimum un metru între ei. Aici este foarte important rolul cadrelor didactice. Fără supravegherea lor, distanțarea socială nu va fi respectată”, atrage atenția Stăncel.
Păstrarea distanțării de cel puțin un metru este cu atât mai importantă atunci când elevii iau masa, punctează experta.
Situația copiilor care stau în aceeași bancă este nefericită, pentru că nu se respectă acea distanță de cel puțin un metru. De aceea, purtatul măștilor de către copii este mai important ca oricând.
Ioana Stăncel, expertă în sănătate publică:
„Profesorii pot fi un exemplu pentru cei mici”
O altă regulă importantă pe care copiii trebuie să o respecte este să nu facă schimb de obiecte. „Să nu împartă mâncarea, să nu împrumute creioane sau alte obiecte și în niciun caz să nu le bage în gură, chiar dacă sunt ale lui”.
Spălatul pe mâini și dezinfectarea lor sunt obiceiuri pe care copiii le pot înțelege, dacă le explici clar că sunt pentru protecția lor, adaugă Ioana Stăncel.
„Aici sunt din nou foarte importanți părinții. Ei trebuie să le spună copiilor cât de important este să le respecte. Profesorii n-au cum să se țină după copii la baie, dar pot fi un exemplu pentru cei mici. Puterea exemplului este mai importantă decât credem cei mai mulți dintre noi”.
Cele mai multe studii arată că în comunitățile unde școlile au respectat regulile de igienă au fost mai puține focare, mai explică experta în sănătate publică.
„Aceste norme de care am tot vorbit sunt esențiale, mai ales în contextul aparițiilor de noi tulpini. Modul de transmitere este același, tot prin căile respiratorii. Sunt tulpini care aparțin aceluiași virus, dar au patogenitate și o agresivitate diferită față de virusul inițial”.
Alte precizări din ordinul comun al Ministerului Educației și Sănătății și din alte comunicări din partea acestor instituții:
- Se desființează pereții de plexiglas, dar este recomandată distanțarea mobilierului la un metru (acolo unde nu este posibil din cauza spațiului, distanțarea se face la maxima distanță posibilă) și organizarea de circuite de acces;
- Orarul va fi făcut astfel încât elevii să nu schimbe sala de clasă în timpul unei zile;
- Este recomandat ca ușile să rămână deschise „pentru a fi evitate punctele de contact”;
- La accesul în școală, elevii se vor dezinfecta pe mâini;
- Aerisirea se va face 30 de minute înaintea sosirii elevilor, 10 minute în pauze și după plecarea copiilor;
- Masca este obligatorie pentru toți elevii și personalul din școli, atât în timpul cursurilor, cât și în pauze. Doar copiii din grădinițe nu trebuie să poarte măști;
- Dacă un elev prezintă simptome, va fi izolat într-o încăpere stabilită special în acest scop, va purta mască și va fi supravegheat. Între timp, părinții lui vor fi anunțați de către conducerea școlii;
- Vor fi testați cu teste rapide antigen doar elevii care prezintă simptome;
- Elevii nu sunt obligați să vină cu formularul pentru testarea anti-COVID. Însă părinții care vor să-l descarce o pot face aici;
- Inspectoratele școlare județene plus cel din București au un stoc de 37 de milioane de măști și un milion de litri de dezinfectant pentru școli.
Ce categorii pot continua să facă școală online:
- Elevii care fac parte dintr-o grupă de risc, cei diagnosticați cu boli respiratorii cronice severe, obezitate severă, diabet zaharat tip I, boli inflamatorii, boli imune/autoimune, boli rare, boli ereditare de metabolism, dizabilităţi, tratament imunosupresiv, cu avizul şi recomandările specifice ale medicului curant şi cu acordul scris al părinţilor;
- Elevii care locuiesc împreună cu o persoană care face parte dintr-o grupă de risc, după o evaluare medicală a persoanei respective. Dacă aceasta nu a fost vaccinată şi există riscul de contaminare cu SARS-CoV-2, pot să nu se prezinte fizic la şcoală, la recomandarea medicului curant și cu acordul părinților/reprezentantului legal;
- Elevii care prezintă simptome. Recomandarea fermă a Ministerului Sănătății, dar și a Ministerului Educației este să rămână acasă;
- Profesorii aflați în grupa de risc, respectiv vârstnici, persoane cu diabet zaharat sau alte boli cronice, persoane cu imunitate deficitară, certificate de medic de medicina muncii;
- Profesorii care prezintă simptome specifice.
Ministrul educației a propus ca adeverințele care au fost deja emise pentru elevi de la începutul anului școlar să fie luate în considerare și acum.