- Angajat de doar patru luni la RATB, actuala Societate de Transport București, Mihai Boiștean a ajuns să umble la un întrerupător, deși spațiul era încă alimentat cu 10.000 de volți!
- Corpul bărbatului de 58 de ani a explodat pur și simplu într-o cameră a clădirii RATB de lângă Gara Obor.
- „Moartea lui e consecința valului de angajări fără discernământ, multe pe pile, făcute în ultima vreme”, spun colegii săi.
- „Așa se ajunge la situația ca oameni fără suficientă pregătire să ia contact cu instalații industriale serioase și riscante deopotrivă”.
- Libertatea este în posesia actelor întocmite de compania publică a Primăriei Bucureștiului, unde apar detaliile îngrozitoare ale morții angajatului.
- „Cei de la RATB nici măcar nu ne-au căutat să ne explice cum a murit”, spune Elida Boiștean, soția lui.
- Din 8 august 2017 și până acum, RATB a reușit să țină accidentul de muncă secret.
- „Îl aștept și acum, în fiecare seară”.
„Când a sunat soneria de la poartă, era aproape miezul nopții, am crezut că e el”, își amintește Elida.
„Am și zis: ce e, Guriță, ți-ai uitat cheile acasă?!”.
Nu era Guriță, erau doi tipi de la muncă.
Colegii i-au adus, în noaptea de 8 august 2017, vestea morții bărbatului ei.
«Șefii nu l-au antrenat pentru sarcinile care urmau»
În acea zi de marți, Mihai Boiștean plecase mai devreme la slujbă dintr-un colț de Ferentari.
Era la RATB de doar patru luni.
De meserie electrician, Mihai își petrecuse ultimii 41 de ani la societatea bucureșteană SACIN, care acum scârțâia.
Cineva îl ajutase să vină la RATB, un loc de muncă mai sigur și mai bine plătit.
Dar și mult mai riscant, pentru că dimensiunile companiei și utilajele folosite presupun o altă pregătire. „Pe Boiștean nu l-a antrenat nici unul dintre șefi și nici compania pentru ce urmează”, povestesc colegii săi de muncă.
Ei se declară „copleșiți” de numărul mare de noi angajați, care ajung să se ocupe de utilaje pe care nu le stăpânesc.
A intrat într-o celulă electrică cu 10.000 de volți înainte să fie oprită tensiunea
Ce se întâmplase înainte ca bărbații să sune la poartă și femeia să cadă pe prag când ei i-au dat vestea?
Mihai Boiștean lucra la Substația de tracțiune electrică RATB Obor. Sediul funcționează din 1962, în două clădiri separate, închiriate de la SCE Distribuție – Muntenia SA, respectiv SC Servicii Energetice Muntenia SA.
Echipa RATB de-atunci trebuia să oprească unul dintre cele două întrerupătoare din celula electrică. Normal, tensiunea se oprește după miezul nopții, când toate tramvaiele și troleibuzele se retrag în depouri.
Proaspăt angajat, nu știa asta.
N-a fost pregătit
Când Mihai Boiștean a deschis ușa celulei electrice, o cutie cam cât o jumătate dintr-o cabină telefonică, electricianul credea că instalația funcționează precum celulele din celelalte substații.
Dar aici, pe bulevardul Ferdinand, lângă sediul pompierilor, curentul se întrerupea doar la miezul nopții.
Înterupătorul pe care l-a acționat avea încă tensiune de 10.000 de volți în el!
„El, fiind nou, nu avea ce căuta la o asemenea lucrare. După ani buni de experiență erai lăsat în instalație, nu după câteva luni”, explică electricienii.
Bărbatul a murit pe loc, electrocutat și ars, și pustiit pe dinăuntru.
Moarte e un eufemism, pentru că mușchii și țesuturile pur și simplu s-au pulverizat, într-un vortex accelerat al celulelor.
«Au spus că soțul meu a murit dintr-un exces de zel»
„A fost groaznic, medicii nu m-au lăsat să-i văd trupul”, rememorează Elida Boiștean.
Procesul care ne transformă pe toți, din corpuri umane în bucăți mici de frunze, oase și carbon, s-a multiplicat cumplit în acea noapte, în incinta din clădirea prăfuită și delabrată a RATB.
„Așa ne-au spus, că soțul meu a murit dintr-un exces de zel. Nimeni nu a vorbit cu noi, nimeni. Totuși, a murit un om. Măcar puteau să ne spună ceva”, spune Elida Boiștean.
Cei doi copii, de 37 și, respectiv, 34 de ani, au rămas și ei fără răspunsuri.
„Iubiți-vă părinții. Sunați-i. Stați cât mai mult cu ei. Nu se știe niciodată când nu vor mai fi, când nu îi veți mai putea atinge” – Elida Boiștean
Raportul ITM îl scoate vinovat pe angajatul care nu purta echipament de protecție
Libertatea a intrat în posesia raportului întocmit de Inspectoratul Teritorial de Muncă.
În el scrie că nimeni din echipa din care făcea parte Mihai Boiștean nu a observat că acesta a intrat în celula electrică.
A avut arsuri pe tot corpul și pe căile respiratorii.
„Moartea numitului Boiștean Mihai, 57 de ani, a fost violentă. Aceasta s-a datorat disfuncției multiple organo-sistemice, consecință a unei arsuri prin explozie grad IIB-III pe circa 100% din suprafața corporală și a arsurilor de căi aeriene, cu șoc postcombustional. La examenul necropsic s-au mai constatat:
– plagă frontală stângă;
– infiltrat hemoragic difuz al peretelui muscular anterior al bazinului, precum și al țesuturilor perivezicale etc;
– leziuni ce s-au produs prin acțiunea undei de șoc”.
Informațiile apar în fișa de constatări preliminare eliberată de Institutul Național de Medicină Legală Dr. Mina Minovici.
Victima e de vină
Tot ITM arată că au fost încălcate mai multe norme de securitate și sănătate în muncă și din regulamentul intern al RATB.
Dar vina pică pe mort.
Mai concret, decedatului i se reproșează că nu și-a desfășurat activitatea așa cum a fost instruit și nici nu purta echipament de protecție.
„Pentru deficiența constatată în prezentul proces-verbal de cercetare se face răspunzătoare victima Boiștean Mihai”.
«Preferăm să fie pontați și să nu vină la muncă»
Colegii vor să arate publicului și ceea ce nu se trece în documentele oficiale.
„Accidentul e doar vârful aisbergului și e un efect dramatic al angajărilor pe pile”, spune un vechi electrician.
„Suntem angajati cu vechime de 25-30 și chiar 35 de ani și privim neputincioși cum noii veniți, afoni în tot ce reprezintă specificul muncii pe care o desfăsurăm, au grile de salarizare cât noi. Când nu vin la serviciu, chiar dacă sunt pontați, am ajuns să răsuflăm ușurați. Altfel fiind obligați să-i ținem în spate, făcând și munca lor pentru a nu face ei greșeli în instalație și noi plătind pentru ei. Am ajuns să nu mai avem siguranța locului de muncă, când încercăm să luăm atitudine”, își explică ei tăcerea.
Nu doar corupția, ci și incompetența ucide
Ca societate, am rămas înfipți în ideea „Corupția ucide”.
În cazul accidentului ascuns de la RATB, colegii spun că și „Incompetența ucide!”.
„În primul rând, incompetența celor care l-au angajat pe Mihai Boiștean, l-au repartizat într-un loc unde nu trebuia să ajungă și i-au dat o sarcină care-i depășea pregătirea profesională. Ei sunt adevărații vinovați!”, mărturisesc colegii săi.
Libertatea a încercat să obțină lămuriri de la STB privind moartea angajatului Mihai Boiștean, însă societatea care se ocupă de transportul public din București nu a replicat timp de o săptămână, pentru ca ieri să transmită următorul răspuns:
„Cazul menționat de dvs. constituie obiectul unui dosar penal, motiv pentru care, conform Legii nr. 544/2001, art.12, lit e) și f), informațiile solicitate sunt exceptate de la comunicare, deci nu pot fi făcute publice”.