Volkswagen amenință cu reducerea locurilor de muncă în Germania și avertizează că ar putea închide fabrici în această țară pentru prima dată, ceea ce reprezintă un test pentru piața auto anemică din Europa, care se va confrunta cu mai multe închideri, arată sursa citată.

Volkswagen a anunțat marți încetarea contractelor colective de muncă, societatea pregătindu-se de un conflict prelungit de muncă cu sindicatele, conform CNBC.

Aproape o treime din fabricile majore de autoturisme ale celor mai mari cinci producători auto din Europa – BMW, Mercedes, Stellantis, Renault și Volkswagen – au fost subutilizate anul trecut, producând mai puțin de jumătate din capacitate, potrivit unei analize Bloomberg News a datelor Just Auto.

Am putea intra în recesiune

Închiderea acestora ar spori îngrijorările că regiunea se confruntă cu o recesiune prelungită după ce a rămas în urma concurenților.

Vânzările anuale în Europa rămân blocate cu aproximativ 3 milioane de mașini sub nivelurile de dinainte de pandemie, lăsând fabricile neocupate și punând în pericol mii de locuri de muncă.

Conform datelor ACEA – Asociația Europeană a Constructorilor de Automobile, în 2019 se vindeau 15,3 milioane de autovehicule, în timp ce în 2023 au fost înmatriculate 10,5 milioane.

O încetinire neașteptată a cererii de vehicule electrice și o concurență sporită pe principalele piețe de export – SUA și China – înseamnă că producătorii trebuie să facă economii în Europa pentru a rămâne competitivi.

După ce Modelul Y al Tesla a devenit anul trecut cel mai bine vândut model din regiune, producătorii chinezi conduși de BYD își fac acum o campanie agresivă în Europa.

„Mai mulți producători auto se luptă pentru bucăți dintr-o plăcintă mai mică”, a declarat Matthias Schmidt, un analist auto independent cu sediul lângă Hamburg. „Unele fabrici de producție vor trebui cu siguranță să dispară”, mai spune acesta.

Costurile cu energia, amenințare asupra industriei

Amenințarea închiderii fabricilor din Europa s-a agravat în ultimii ani, pe măsură ce penuria de muncitori a dus la creșterea costurilor forței de muncă, iar cheltuielile cu energia au crescut de la niveluri deja ridicate din cauza războiului din Ucraina.

Politico a scris recent la rândul său despre problemele pe care le aduce costul dublu al energiei pentru industrie.

Eșecul de a redresa situația ar da o lovitură economiei regiunii: industria auto reprezintă peste 7% din produsul intern brut al Uniunii Europene și mai mult de 13 milioane de locuri de muncă.

Fabricile de asamblare a automobilelor sunt adesea ancore ale unei comunități, asigurând locuri de muncă în nenumărate întreprinderi din apropiere, de la furnizori de piese de motor și companii de transport rutier până la brutăria locală care livrează la cantina personalului.

Problemă gravă în Germania

Situația pare deosebit de gravă în Germania, unde producătorii de automobile și furnizorii acestora se luptă cu trecerea la vehiculele electrice, după ce au dominat piața timp de decenii cu mașini având motoare pe combustie bine proiectate.

BMW a avertizat marți, 10 septembrie, că profiturile sale vor fi afectate din cauza unei probleme cu frânele la producătorul de piese Continental și a cererii scăzute din China.

Câteva ore mai târziu, VW a confirmat că va pune capăt garanțiilor pentru locurile de muncă din Germania, pregătind o îndelungată confruntare cu sindicatele.

Săptămâna trecută, compania a simțit furia declanșată de planurile sale de reducere a cheltuielilor, mii de lucrători strigând împotriva managerilor de la fabrica din Wolfsburg, cea mai mare din Europa. Directorii colosului auto au deplâns scăderea vânzărilor, avertizând că trebuie să închidă două fabrici.

La rândul său, Mercedes a revenit lent la nivelurile de dinainte de pandemie.

Fabricile ineficiente ar putea fi închise

Există o „presiune masivă de consolidare” pentru fabricile auto din Europa, a declarat Fabian Brandt, expert în industrie, pentru firma de consultanță Oliver Wyman. „Uzinele ineficiente vor fi evaluate și vor exista alte tipuri de fabrici care se vor închide”, mai spune el.

Rata de utilizare a capacității de care are nevoie o uzină auto pentru a genera un profit poate varia în funcție de o serie de factori – inclusiv ce produse sunt fabricate și dacă producătorii auto sunt capabili să reducă turele, personalul și alte cheltuieli pentru a compensa producția pierdută.

O uzină care funcționează la mai puțin de 50% din capacitatea sa produce pierderi, a declarat Michael Dean, analist la Bloomberg Intelligence.

Situația este inegală în rândul producătorilor auto. Unii producători au modele noi care pot umple rapid liniile de producție.

Mercedes-Benz Group, care a rămas în urma BMW la vânzările de vehicule electrice din cauza prețurilor ridicate și a modelelor polarizante, se pregătește să lanseze mai multe modele noi pentru a susține cererea.

Producătorul Clasei S a declarat că beneficiază de o rețea de producție globală extrem de flexibilă, adăugând că lucrătorii săi sunt protejați împotriva concedierilor forțate cel puțin până la sfârșitul anului 2029.

Grupul Volkswagen, cel mai extins

VW s-a descurcat mai bine decât alții în ceea ce privește relansarea producției după pandemie, dar anii de expansiune – cumpărarea Skoda în Cehia, Bentley în Marea Britanie și Lamborghini în Italia – au lăsat compania cu cea mai largă amprentă industrială din regiune.

În urmă cu doi ani, producătorul emblematicului Beetle a detaliat planurile pentru o nouă fabrică de vehicule electrice în valoare de două miliarde de euro în Germania, anunțându-și campania de electrificare ca fiind cea mai mare din industrie.

Dar compania a renunțat la proiect anul trecut, când vânzările au început să încetinească.

De asemenea, în urmă cu două luni, a declarat că ar putea fi nevoită să închidă o fabrică din Bruxelles din cauza cererii scăzute pentru modelul electric Audi Q8 e-tron, fabricat acolo.

Încetinirea vânzărilor de mașini electrice

Efectele în lanț ale încetinirii vânzării vehiculelor electrice se extind. Constructorii auto, inclusiv VW și Volvo, au renunțat la ambițiile de electrificare, lăsând furnizorii expuși.

Directorul general al Stellantis, Carlos Tavares, un avid tăietor de costuri, se află sub presiune după ce profitul producătorului Peugeot și Fiat a scăzut în primul semestru.

Producătorul de SUV-uri Jeep se confruntă cu dificultăți în SUA, în timp ce VW și colegii săi germani se confruntă cu probleme în China, unde producătorii autohtoni preiau controlul.

Renault a slăbit, Dacia organizează plecări voluntare

Renault a slăbit în ultimii ani, însă directorul său Luca de Meo a declarat luna aceasta că producătorul rulează la 90% din capacitatea sa globală de producție și este în modul de angajare.

Anul trecut, constructorul auto a inițiat o revizuire a portofoliului său de modele, care a afectat producția unora dintre fabricile sale din Franța. De asemenea, a renunțat la listarea pe bursă a Ampere – divizia sa de mașini electrice.

În România, Dacia – constructor deținut de Renault – a anunțat zilele trecute un program de plecări voluntare.

Revoluția eco aduce amenzi sau închideri

Zilele trecute, De Meo a avertizat că producătorii auto riscă amenzi de 15 miliarde de euro din cauza încetinirii vânzărilor de mașini electrice.

Urmare a faptului că modelele electrice se cumpără mai greu comparativ cu anii precedenți, producătorii nu mai îndeplinesc țintele de mediu: aceștia au ca țintă emisii de 94 grame/km în 2025 față de 116 grame/km în 2024.

„Dacă (n.r. – vânzările) vehiculele electrice rămân la nivelul de astăzi, industria europeană ar putea fi nevoită să plătească amenzi în valoare de 15 miliarde de euro sau să renunțe la producția a peste 2,5 milioane de vehicule”, a declarat de Meo pentru radio France Inter, conform Reuters.

UE a impus eliminarea motoarelor termice din anul 2035 din vânzările de mașini noi, cu ținte intermediare.

În 2030, emisiile de carbon trebuie reduse cu 55% pentru automobile și cu 50% pentru dubițe comparativ cu 2021.

O serie de țări și producători au cerut însă deja regândirea țintelor.

Honda a închis deja o fabrică

Închiderea de fabrici în Europa nu este o noutate: Honda a închis fabrica din Swindon, Marea Britanie, în urmă cu trei ani, eliminând aproximativ 3.000 de locuri de muncă.

Dar aceasta este de obicei ultima soluție într-o regiune în care sindicatele și politicienii pot avea o influență considerabilă asupra deciziilor corporative.

Sindicate puternice, politicieni ostili

Planul Volkswagen de închidere a fabricilor va trebui să treacă de un consiliu de supraveghere în care politicienii de stat și sindicaliștii dețin majoritatea locurilor.

Guvernul francez, care deține o participație de 15% în Renault, a pus în mișcare transformarea unei regiuni din nordul țării într-un centru de aprovizionare cu baterii.

În Italia, Tavares a avut un schimb de replici cu guvernul de la Roma cu privire la planurile de mutare a producției în locații mai ieftine din afara Italiei. Stellantis a oprit producția de vehicule electrice la fabrica Mirafiori în această vară timp de mai multe săptămâni, iar producția a scăzut cu 63% în primul semestru.

Guvernul de la Roma a cerut respectarea promisiunilor de creștere a producției de la momentul fuziunii Fiat – Peugeot și a amenințat că va folosi banii de subvenții pentru a cumpăra acțiuni la Stellantis în schimb.

„Producătorii de automobile vor dori să renunțe la unele fabrici pentru a reduce costurile și a deveni mai competitivi”, a declarat Schmidt. „Provocarea va fi să treacă de sindicate”, conchide el.

Urmărește-ne pe Google News